Ankestyrelsens principafgørelse 100-16

GældendeÅr: 2016Udgivet: 2016-12-21

Beskrivelse

Principafgørelsen fastslår En sygemeldt borger skal anvende den digitale selvbetjeningsløsning, Mit Sygefravær, til at aflevere oplysningsskemaet til brug for kommunens opfølgning i sygedagpengesagen. Anvendelsen af Mit Sygefravær er obligatorisk, nå...

Journalnummer

2016-3311-22680

Indhold

Afgørelse

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at du ikke har haft en rimelig grund til ikke at aflevere oplysningsskemaet rettidigt.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Vi har lagt vægt på, at du i kommunens brev af den 29. februar 2016 blev orienteret om, at retten til sygedagpenge ville bortfalde fra den 9. marts 2016, hvis du ikke afleverede oplysningsskemaet senest den 8. marts 2016.

 

Du blev i kommunens partshøringsbrev af den 9. marts 2016 også orienteret om, at udbetalingen af sygedagpenge kunne genoptages efter bortfaldet. Genoptagelse var dog betinget af, at du medvirkede igen senest fire uger efter, at du modtog afgørelsen om bortfaldet. Udbetalingen ville blive genoptaget fra og med dagen efter den dag, hvor du medvirkede igen.

 

Vi har lagt vægt på, at fristen for indsendelse af oplysningsskemaet er fastsat i loven, og oplysningsskemaet er et væsentligt led i kommunens opfølgning. For sen indsendelse af skemaet betragtes som manglende medvirken i kommunens opfølgningsindsats.

 

Vi er opmærksomme på, at du er fritaget for digital post, og oplysningerne om, at du ikke kan overskue digitale skemaer.

 

Du har modtaget kommunens underretningsbrev af den 29. februar 2016 med fysisk post. Det fremgår af brevet, at du skulle kontakte kommunen, hvis du mente, at du ikke kunne anvende den digitale selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær.

 

Vi har lagt vægt på, at du blev vejledt om, at hvis du ønskede at blive fritaget fra digital selvbetjening i din sygedagpengesag, skulle du kontakte kommunen. Vi bemærker i den forbindelse, at fritagelse fra digital post ikke automatisk undtager dig fra pligten til at anvende den obligatoriske digitale selvbetjening Mit Sygefravær. Vi har også lagt vægt på, at du i kommunens brev blev orienteret om, at du kunne kontakte kommunen, hvis du havde spørgsmål eller havde brug for råd og vejledning.

 

Vi har ved vurderingen også lagt vægt på, at du var sygemeldt på grund af problemer med din ryg, nakke og hoved. Det fremgår af attest til sygedagpengeopfølgning af 1. april 2016 fra din læge, at årsagen til sygefraværet var søvnforstyrrelse, og at du afprøvede medicin med håb om effekt. Der er ikke oplysninger om, at din tilstand var af så alvorligere karakter, at du på grund af din sygdom ikke kunne medvirke ved kommunens opfølgning.

 

Kommunen modtog oplysningsskemaet i fysisk form den 17. marts 2016. Udbetalingen af sygedagpengerefusion blev derfor genoptaget fra den 18. marts 2016.

 

Om reglerne

Efter reglerne skal kommunen have et tilstrækkeligt oplyst grundlag for at foretage visitation og opfølgning. Den sygemeldte skal udfylde et oplysningsskema med relevante oplysninger til brug for kommunen. Kommunen skal sende oplysningsskemaet til den sygemeldte ved anmeldelse af sygefravær i løbende sager. Sker anmeldelsen via Nemrefusion, sendes oplysningsskemaet fra Nemrefusion til den sygemeldte umiddelbart efter anmeldelsen. Den sygemeldte skal svare senest 8 dage efter afsendelsen af oplysningsskemaet, medmindre andet aftales med kommunen.

 

Udfyldelse af oplysningsskemaet skal ske ved digital selvbetjening. Hvis der foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, kan kommunen tilbyde, at oplysningsskemaet kan indgives på anden måde end ved digital selvbetjening.

 

Efter reglerne gælder desuden, at retten til sygedagpenge bortfalder, så længe den sygemeldte uden rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning. Bortfald af sygedagpenge er betinget af, at kommunen har givet den sygemeldte en skriftlig orientering om konsekvenserne af at undlade at medvirke ved opfølgningen.

 

Udbetaling af sygedagpenge, der er bortfaldet, genoptages dagen efter det tidspunkt, hvor betingelserne for udbetaling af sygedagpenge på ny er opfyldte, hvis dette sker, senest 4 uger efter at den sygemeldte er blevet underrettet om bortfaldet. Udbetaling af sygedagpenge kan kun genoptages én gang under det aktuelle sygedagpengeforløb.

 

Efter reglerne kan en arbejdsgiver kun få sygedagpengerefusion, hvis medarbejderen ville have haft ret til at få udbetalt sygedagpengene fra kommunen.

Metadata

Retsområder

Sygedagpengeloven

Nøgleord

Mit SygefraværOplysningsskemaManglende medvirkenBortfald af sygedagpenge

Paragraffer

§ 121§ 11

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse 25-16

Udgivet: 2016-06-07

Efter sygedagpengelovens § 11 b skal en sygemeldt borger medvirke til, at borgerens egen læge udarbejder en lægeattest til brug for den første opfølgning, hvis kommunen beder om dette. Bestemmelsen om medvirken til udarbejdelse af attest til sygedagp...

Ankestyrelsens principafgørelse D-5-08

Udgivet: 2013-07-11

Manglende opmærksomhed på fristen for at indsende oplysningsskemaet til kommunen var ikke en rimelig grund til at indsende oplysningsskemaet for sent. Retten til dagpenge bortfaldt derfor. Det er uden betydning for afgørelsen, om overskridelsen af fr...

Ankestyrelsens principmeddelelse 33-23 om sygedagpenge - manglende medvirken - digital post - visningsklienter - undersøgelsespligt

Udgivet: 2023-12-20

Principmeddelelsen fastslår Medvirker en sygemeldt ikke ved kommunens opfølgningsindsats, medfører det, at sygedagpengene bortfalder, hvis den sygemeldte ikke har en rimelig grund til ikke at medvirke. Det er en konkret vurdering, om den sygemeldte h...