103-11
Resume
En EU-borger havdehverken ret til kontanthjælp eller starthjælp. Ved ansøgning om hjælp må kommunen konkret vurdere i den enkelte sag, om statsforvaltningen må forventes at ville anse en EU-borgers ophold i Danmark for lovligt i medfør af EU-opholdsb...
Lovgrundlag
- Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009 - § 3, § 11, stk. 3 og § 11, stk. 6
Sagsfremstilling
Vi har afgjort sagen på grundlag af:
• De oplysninger, som forelå da Beskæftigelsesankenævnet traf afgørelse i sagen
• Beskæftigelsesankenævnets afgørelse af 8. juli 2010
• Klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 29. juli 2010
• Beskæftigelsesankenævnets genvurdering
NN, der er EU-statsborger, indrejste i Danmark den 1. juni 2009.
Den 25. juni 2009 fik han udstedt et registreringsbevis efter EU-opholdsbekendtgørelsen.
Det fremgår af beviset, at NN registreredes som EU/EØS-statsborger med ret til ophold i Danmark, og at beviset var udstedt under forudsætning af, at han udførte lønnet beskæftigelse eller var selvstændig erhvervsdrivende. Det fremgår endvidere af beviset, at hvis han ophørte med at arbejde, skulle han indgive ansøgning om et nyt registreringsbevis i statsforvaltningen.
NN var ansat fra den 1. juni 2009 til den 6. september 2009, hvor han opsagde sit arbejde på grund af underbetaling.
Han oplyste ikke statsforvaltningen om, at han var ophørt med at arbejde.
Den 18. februar 2010 søgte han om kontanthjælp.
NN har oplyst, at han i perioden fra opsigelsen og frem til den 18. februar 2010 levede af sin opsparing, som nu er brugt.
Kommunen meddelte den 16. marts 2010 NN afslag på kontanthjælp.
Kommunen fandt således ikke, at NN havde arbejdstagerstatus efter EU-retten.
NN påklagede afgørelsen.
Kommunen bemærkede ved revurdering af sagen, at det var tvivlsomt, om NN havde lovligt ophold i Danmark. Kommunen henviste til, at NNs registreringsbevis var udstedt på baggrund af et arbejdsforhold, som NN havde opsagt i september 2009.
Beskæftigelsesankenævnet traf den 8. juli 2010 afgørelse om, at NN havde ret til kontanthjælp fra ansøgningstidspunktet, såfremt han i øvrigt opfyldte betingelserne herfor.
Nævnet fandt, at NN havde lovligt ophold i Danmark på tidspunktet for kommunens afgørelse, og at han havde været ude for en social begivenhed og ikke havde midler til at forsørge sig for.
Nævnet lagde vægt på, at NN på tidspunktet for kommunens afgørelse havde ophold i Danmark på grundlag af et registreringsbevis udstedt den 25. juni 2009, og at der på tidspunktet for kommunens afgørelse ikke af rette myndighed var truffet anden afgørelse om hans ret til at opholde sig i Danmark.
Kommunen klagede over nævnets afgørelse.
Kommunen ønskede belyst, om en person kan erhverve ret til starthjælp/kontanthjælp ved at undlade af give udlændingemyndighederne oplysninger om selvforskyldt ophør med arbejde, forinden udlændingemyndighederne har taget stilling til, om der fortsat er lovligt ophold i landet.
Nævnet fastholdt sin afgørelse.
Nævnet bemærkede, at nævnet ikke havde taget stilling til, om NN på tidspunktet for kommunens afgørelse havde arbejdstagerstatus efter EU-retten.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse 103-11 på retsinformation.dk →