190-11
Resume
En EU-borger havde som arbejdstager efter EU-reglerne ret til kontanthjælp, hvis han opfyldte de øvrige betingelser herfor. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fandt, at der på tidspunktet for kommunens afgørelse ikke var tvivl om, at han havde lovli...
Lovgrundlag
- Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009 - § 3, stk. 1, § 3, stk. 2, § 11, stk. 3 og § 11, stk. 6
- Europa-parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 492/2011 af 5. april 2011 om arbejdskraftens frie bevægelighed inden for unionen - artikel 7, stk. 2 -
Sagsfremstilling
Vi har afgjort sagen på grundlag af:
• De oplysninger, som forelå da Beskæftigelsesankenævnet traf afgørelse i sagen
• Beskæftigelsesankenævnets afgørelse af 9. februar 2011
• Klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 18. marts 2011
• Beskæftigelsesankenævnets genvurdering
• Kommunes brev af 27. april 2011
NN er polsk statsborger.
Den 27. august 2008 fik han udstedt et registreringsbevis. Det fremgår af beviset, at han registreres som EU-statsborger med ret til at bo og arbejde i Danmark.
I perioden fra den 14. april 2008 til den 12. februar 2009 var han ansat som arbejdsmand. Hans ugentlige arbejdstid var 37 timer, og han havde en timeløn på 100,65 kr.
Han blev opsagt med fratrædelse den 12. februar 2009 på grund af arbejdsgivers økonomiske situation.
Den 26. januar 2009 blev han sygemeldt på grund af diskusprolaps.
Den 12. februar 2009 blev han afskediget fra sit arbejde på grund af arbejdsgivers økonomiske situation.
Han modtog sygedagpenge i perioden fra den 26. januar 2009 frem til den 28. februar 2010, hvor udbetalingen af sygedagpenge ophørte som følge af varighedsbegrænsningen i sygedagpengeloven.
Den 23. juni 2010 blev han opereret for diskusprolaps.
Den 19. juli 2010 søgte han om kontanthjælp.
Han har oplyst, at han fra den 28. februar 2010 (ophør af sygedagpenge) til den 19. juli 2010 (ansøgning om kontanthjælp) har levet af feriepenge.
Han har endvidere oplyst, at han forsørger sin hustru og to børn, som bor i Polen. Hustruen er arbejdsløs.
Ved brev af 5. august 2010 oplyste Statsforvaltningen YY, at han fortsat opfylder betingelserne for ophold i Danmark. Statsforvaltningen henviste til § 3, stk. 2, i EU-opholdsbekendtgørelsen og fandt, at han bevarer sin arbejdstagerstatus.
Kommunen traf den 11. august 2010 afgørelse om, at han hverken har ret til kontanthjælp eller starthjælp, da han ikke har arbejdstagerstatus.
Beskæftigelsesankenævnet traf fra den 9. februar 2011 afgørelse om, at han har ret til kontanthjælp, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Nævnet fandt, at han har arbejdstagerstatus.
Kommunen klagede.
Nævnet fastholdt sin afgørelse ved genvurderingen.
Kommunen anmodede ved brev af 27. april 2011 Ankestyrelsen om at tage stilling til betydningen af hans skattemæssige registrering med begrænset skattepligt i Danmark.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse 190-11 på retsinformation.dk →