Aktivloven
•2012
134-12
J.nr.: 2200115-12
Resume
Der kan ydes tilskud til hjælpemidler, hvis hjælpemidlet er nødvendigt for, at ansøgeren opnår eller fastholder ordinær ansættelse. Hvervet som tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant anses for at være en naturlig del af enhver ordinær ansætt...
Lovgrundlag
- Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats - lovbekendtgørelse nr. 706 af 28. juni 2012 - § 100
Sagsfremstilling
Vi har afgjort sagen på grundlag af:
• de oplysninger, som forelå, da Beskæftigelsesankenævnet traf afgørelse i sagen
• nævnets afgørelse af 15. marts 2012
• klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 11. april 2012 og 26. april 2012
• nævnets genvurdering af 10. maj 2012
Afgørelse
Afgørelse i din sag om tilskud til hjælpemiddel
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet afgørelse i din sag, der er antaget for at afklare, om der kan gives støtte efter § 100 i beskæftigelsesindsatsloven til hjælpemiddel, der er nødvendigt til varetagelse af hvervet som tillids- og arbejdsmiljørepræsentant i ordinær ansættelse.
Resultatet er:
• Der kan ydes tilskud til hjælpemidler, der er nødvendige til varetagelsen af hvervet som tillids- og arbejdsmiljørepræsentant i ordinær ansættelse
• Vi hjemviser sagen til kommunen, da kommunen skal tage stilling til, om du er berettiget til det ansøgte
Det betyder, at kommunen skal træffe en ny afgørelse, hvor kommunen tager stilling til, om du opfylder betingelserne i § 100, stk. 2.
Vi ændrer således afgørelsen fra Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen YY.
En mødedeltager var ikke enig i afgørelsen. Mødedeltageren mente, at det ikke er en del af et ansættelsesforhold at være tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant.
Nøgleord
Ordinær ansættelseArbejdsmiljørepræsentantTilskud til hjælpemidlerTillidsrepræsentant
Relaterede afgørelser
213-11
En borger kunne ikke frasige sig retten til supplerende kontanthjælp, da ægtefællen søgte om kontanthjælp. Ægtefæller bedømmes samlet ved udmåling af kontanthjælp, og der er ikke hjemmel til at fravige reglerne om beregning og udbetaling af kontanthj...
130-12
Hovedreglen er, at personer under 30 år, der tilhører målgruppen i beskæftigelsesindsatslovens § 2, nr. 1-3, ikke kan få tilbud til at gennemføre en studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelse på det hidtidige forsørgelsesgrundlag. Det betyder...
103-11
En EU-borger havdehverken ret til kontanthjælp eller starthjælp. Ved ansøgning om hjælp må kommunen konkret vurdere i den enkelte sag, om statsforvaltningen må forventes at ville anse en EU-borgers ophold i Danmark for lovligt i medfør af EU-opholdsb...
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse 134-12 på retsinformation.dk →