79-11
Resume
En ret til tabt arbejdsfortjeneste omfattede alle kontroller og behandlinger, der var iværksat på grund af den kroniske/langvarige lidelse. Kommunen kunne således ikke foretage fradrag for de 3 første kontroller eller ambulante behandlinger. Ankestyr...
Lovgrundlag
- Lov om social service - lovbekendtgørelse nr. 81 af 4. februar 2011 - § 42
- Note:
- Afgørelsen præciserer rækkevidden af Principafgørelse C-8-08
Sagsfremstilling
Vi har afgjort sagen på grundlag af:
• De oplysninger, som forelå da nævnet traf afgørelse i sagen
• nævnets afgørelse af 19. november 2009
• Klagen til Ankestyrelsen af 16. december 2009
• nævnets genvurdering
Det fremgår af sagen, at kommunen i en periode har udbetalt tabt arbejdsfortjeneste til familien i anledning af sønnens diabetes.
I brev af 17, juni 2008 meddelte kommunen forældre, der modtog tabt arbejdsfortjeneste, at der fremover først ville blive udbetalt tabt arbejdsfortjeneste ved 4. kontrolbesøg. Kommunen henviste til Principafgørelsen C-8-08.
Ved afgørelse af 21. januar 2009 meddelte kommunen, at NN ikke var berettiget til tabt arbejdsfortjeneste ved de 3 første kontroller/ambulante behandlinger/besøg hos speciallæge i 2009.
Familien klagede og nævnet ændrede afgørelsen.
Nævnet har begrundet afgørelsen med, at der var bevilget tabt arbejdsfortjeneste i anledning af sønnens sygdom og at der ikke var adgang for kommunen til at begrænse udmålingen som sket.
Kommunen har klaget over nævnets afgørelse.
I klagen til Ankestyrelsen er det anført, at der kommer til at ske en overkompensation ved at yde dækning af tabt arbejdsfortjeneste fra 1. kontrol, idet alle forældre kan forvente et vist fravær på grund af deres børns sygdom.
Underinstansen har ved genvurdering fastholdt afgørelsen uden yderligere bemærkninger.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse 79-11 på retsinformation.dk →