M-7-06
Resume
En mand modtog et rentebeløb fra en ulykkeserstatning. Rentebeløbet skulle medregnes i hans husstandsindkomst. Begrundelsen var, at afkastet af erstatningen ikke var omfattet af undtagelsesbestemmelser i boligstøtteloven vedrørende opgørelse af husst...
Lovgrundlag
- Lov om individuel boligstøtte - lovbekendtgørelse nr. 552 af 2. juni 2006 - § 8, stk. 1 og § 47
Sagsfremstilling
Ansøger blev i april 2003 underrettet af sin advokat om, at der var udbetalt erstatning i hans erstatningssag.
Der var udbetalt erstatning med kr. 334.280,00 med tillæg af renter fra skadedatoen. Rentebeløbet udgjorde kr. 68.213,00, og beløbet var skattepligtigt i indeværende år.
Ved brev af 31. december 2003 fremsendte en forvaltningsinstitution en årsoversigt for ansøger vedrørende saldi og renter tilskrevet i 2003. Renterne udgjorde i alt kr. 9.170, 26. Den 21. december fremsendte ansøgers bank en kontooversigt, hvoraf fremgik, at der i 2003 var tilskrevet 121,22 i renter af indestående.
I oktober 2004 meddelte kommunen, at der var foretaget efterregulering af ansøgers boligydelse for 2003 i henhold til boligstøttelovens § 47, stk. 1. Ansøger havde i perioden 1. januar 2003 til 31. december 2003 modtaget for meget i boligydelse, og at kommunen krævede beløbet tilbagebetalt. Af oplysningerne fremgik, at i følge skattevæsenets årsopgørelse havde ansøger en kapitalindkomst på kr. 77.504 for skatteåret 2003. Denne kapitalindkomst var ikke oplyst til boligstøttekontoret.
Ansøger klagede over tilbagebetalingskravet. Hans kapitalindkomst var hovedsageligt renteindtægter af erstatning for trafikulykke i 2001, hvorfor han ikke mente, at kapitalindkomsten skulle medregnes i indkomstberegningen vedrørende boligstøtten. Ansøger henviste til boligstøttelovens § 8, stk. 2. Efter hans opfattelse var det kun renterne af den almindelige grundkonto i banken, der skulle indgå i indkomstberegningen.
Af kommunens oversendelsesskrivelse til nævnet fremgik, at manden havde modtaget boligydelse fra 1. august 2001.
Nævnet tiltrådte kommunens afgørelse.
Nævnet var således enig med kommunen i, at manden skulle tilbagebetale den for meget modtagne boligydelse for 2003, idet den faktiske husstandsindkomst oversteg den beregnede husstandsindkomst med kr. 77.504,00 og dermed grænsen i boligstøttelovens § 47, stk. 1, for tilbagebetaling, og da det ikke var godtgjort, at der var givet boligstøttekontoret meddelelse om en sådan indkomststigning i 2003, jf. boligstøttelovens § 47, stk. 4.
Nævnet lagde til grund, at manden i forbindelse med ansøgning om boligydelse og boligstøttemeddelelser var gjort bekendt med sin oplysningspligt, herunder pligt til at oplyse om ændringer i husstandsindkomsten.
Nævnet lagde bl.a. vægt på, at den uoplyste indkomststigning på i alt kr. 77.504,00 var skattepligtig kapitalindkomst for 2003. Denne kapitalindkomst var ikke omfattet af boligstøttelovens § 8, stk. 1, nr. 2, men af § 8, stk. 1, nr. 1.
Afgørelsen blev indbragt for Ankestyrelsen.
I klagen til Ankestyrelsen var det bl.a. anført, at boligstøttelovens § 8, stk. 1, nr. 2 helt klart angav, at godtgørelse og afkast af godtgørelse samt erstatning og afkast af erstatning ikke indgik i husstandsindkomsten. De kr. 77.504 var jo netop afkast af erstatning og skulle derfor ikke ifølge § 8, stk. 1, nr. 2, indgå i husstandsindkomsten. Når beløbet ikke skulle indgå, var det samtidigt ikke et beløb, der skulle opgives efter § 47 som vedrørende husstandsindkomsten.
Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om renter af erstatning, herunder renter udbetalt med tilbagevirkende kraft, skulle indgå i et efterreguleringsgrundlag i henhold til boligstøttelovens § 47.
Afgørelse
Nøgleord
Relaterede afgørelser
Original principafgørelse:
Ankestyrelsens principafgørelse M-7-06 på retsinformation.dk →