Planloven § 5s

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 5s pålægger erhvervsministeren at udarbejde en redegørelse hvert fjerde år til et udvalg nedsat af Folketinget.

Lovtekst – § 5s

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 1157 af 11.7.2020

Erhvervsministeren afgiver hvert fjerde år en redegørelse til et af Folketinget nedsat udvalg. Redegørelsen belyser og vurderer udviklingen i kommune- og lokalplanlægningen for detailhandelsstrukturen på baggrund af §§ 1 og 5 l-5 r.

Praktisk betydning

§ 5s pålægger erhvervsministeren at udarbejde en redegørelse hvert fjerde år til et udvalg nedsat af Folketinget. Redegørelsen skal belyse og vurdere udviklingen i kommune- og lokalplanlægningen for detailhandelsstrukturen, altså hvordan kommunerne udvikler, placerer og regulerer forretninger og butikker. Redegørelsen skal tage afsæt i formål og bestemmelser fastlagt i lovens § 1 og detailhandelsbestemmelserne i §§ 5l til 5r. I praksis sikrer denne bestemmelse, at Folketinget løbende får en status for virkemidlernes effekt på detailhandelslandskabet, fx om målet om varieret butiksudbud, tilgængelighed og konkurrencedygtige rammer opfyldes. Bestemmelsen er vigtig, for den trækker ministeren til ansvar, fremmer gennemsigtighed og giver Folketinget mulighed for at korrigere kursen, hvis planlægningen ikke udvikler sig i overensstemmelse med lovens hensigter. Dermed fungerer § 5s som et kontrol- og opfølgningsværktøj i forhold til udviklingen af detailhandelsstrukturen på landsplan.

Eksempler

  • Status på store butikskæder versus lokal detailhandel

    Erhvervsministerens redegørelse påviser, hvordan planlægningen enten understøtter eller presser små butiksejere i kommunerne og vurderer, om lovens mål om både konkurrence og diversitet opfyldes.

  • Konsekvenser af nye bydelscentre

    Redegørelsen analyserer, om udlægning af nye bydelscentre reelt har forbedret tilgængeligheden for borgerne og givet flere valgmuligheder, eller om det svækker eksisterende bymidter.

  • Folketinget kræver justering

    På baggrund af redegørelsen beslutter udvalget at indkalde ministeren og foreslå tilpasninger af reglerne, hvis rapporten peger på utilsigtet centralisering eller butiksdød i landområder.

Almindelige misforståelser
  • Redegørelsen er ikke alene en orientering – den skal indeholde vurderinger, ikke bare fakta.
  • Paragraffen pålægger ikke kommunerne ekstra rapportering, men forpligter ministeren.
  • Det er ikke et automatisk værktøj til at stoppe dårlige udviklinger, men et kontrol- og opfølgningsredskab.
Almindelige spørgsmål

Hvad omfatter redegørelsen, som ministeren skal afgive?

Redegørelsen skal belyse og vurdere udviklingen i kommune- og lokalplanlægningen for detailhandelsstrukturen, med afsæt i lovens formål og specialregler for detailhandel.

Hvem modtager redegørelsen?

Redegørelsen afgives til et udvalg under Folketinget, der er nedsat til formålet.

Hvorfor skal redegørelsen laves hvert fjerde år?

Frekvensen sikrer, at Folketinget regelmæssigt får indsigt i, om lovens mål for detailhandelsplanlægning bliver realiseret – og kan gribe ind, hvis det ikke gør.

Er ministeren forpligtet til at følge op på kritik fra udvalget?

Loven siger ikke direkte, at ministeren skal følge udvalgets anbefalinger, men redegørelsen lægger op til politisk dialog og eventuelle justeringer.

Relaterede paragraffer
  • § 1

    Redegørelsen tager afsæt i planlovens overordnede formål.

  • § 5l

    Omhandler mål for detailhandelsplanlægning, som redegørelsen skal vurdere.

  • § 5m

    Omhandler krav til placering og afgrænsning af butiksformål, centrale for redegørelsen.

  • § 5r

    Gælder regler om eksisterende og nye butikker, der skal belyses i redegørelsen.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen – klar til at svare på planlovens § 5s.

Foreslåede spørgsmål
Hvad indeholder ministerens detailhandelsredegørelse?
Hvordan kan Folketinget gribe ind på baggrund af redegørelsen?
Hvem har gavn af § 5s i praksis?