§ 40. Planloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 223
§ 40 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Sommerhusområder.
En bolig i et sommerhusområde må bortset fra kortvarige ferieophold m.v. ikke anvendes til overnatning i perioden fra den 1. november til udgangen af februar, medmindre boligen blev anvendt til helårsbeboelse, da området blev udlagt til sommerhusområde, og retten til helårsbeboelse ikke senere er bortfaldet, jf. § 56, stk. 4.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra forbuddet i stk. 1. En dispensation bortfalder ved ejerskifte, og når boligen ikke længere anvendes til helårsbeboelse.
Stk. 3. En bolig i et sommerhusområde kan uanset stk. 1 anvendes til kontinuerlig udlejning til skiftende brugeres kortvarige ferieophold, når den samlede anvendelse i perioden ikke herved overstiger 9 uger.
Kort sagt
§ 40 er en væsentlig bestemmelse i Planloven, der regulerer Sommerhusområder. Paragraffen fastlægger retlige rammer, procedurer og krav vedrørende sommerhusområder, helårsbeboelse, særlige regler, som...
Eksempler
Praktisk anvendelse af § 40
Kommunen behandler ansøgning vedrørende sommerhusområder, helårsbeboelse, særlige regler og vurderer sagen i henhold til § 40s krav og planlovens principper.
Planlægning for Sommerhusområder
Ved udarbejdelse af lokalplan eller kommuneplan skal der tages hensyn til bestemmelserne om sommerhusområder, helårsbeboelse, særlige regler for at sikre lovlig og hensigtsmæssig planlægning.
Tilladelse efter § 40
Grundejer ansøger om tilladelse til projekt involverende sommerhusområder, helårsbeboelse, særlige regler, hvor kommunen vurderer ansøgningen efter retningslinjerne i § 40.
Klagesag om Sommerhusområder
Efter kommunal afgørelse om sommerhusområder, helårsbeboelse, særlige regler klager nabo til Planklagenævnet, der vurderer sagen i forhold til § 40s krav.
Almindelige misforståelser
- •At § 40 giver automatisk ret til sommerhusområder, helårsbeboelse, særlige regler - bestemmelsen kræver normalt konkret vurdering og ofte forudgående tilladelse.
- •At kommunen har ubegrænset skøn - afgørelser skal være sagligt begrundede og i overensstemmelse med lovens formål og principper.
- •At § 40 kun gælder i bestemte zoner - bestemmelsen kan have bredere anvendelse afhængigt af dens konkrete indhold.
- •At ministerielle retningslinjer er vejledende - de er typisk bindende og skal følges af kommunerne.
- •At private kan handle uden at inddrage kommunen - de fleste dispositioner relateret til sommerhusområder, helårsbeboelse, særlige regler kræver forudgående godkendelse eller anmeldelse.
Almindelige spørgsmål
Hvad omfatter § 40 præcist?
§ 40 regulerer Sommerhusområder og fastlægger specifikke krav og procedurer vedrørende sommerhusområder, helårsbeboelse, særlige regler i kommunal planlægning og administration.
Hvem har ansvar for at administrere § 40?
Kommunalbestyrelsen har det primære ansvar for at anvende bestemmelsen i praksis, mens ministeren kan fastsætte supplerende regler og føre tilsyn med overholdelsen.
Kan afgørelser efter § 40 påklages?
Ja, afgørelser kan normalt påklages til Planklagenævnet eller anden relevant klageinstans inden for de fastlagte klagefrister, typisk 4 uger fra afgørelsen.
Hvilke konsekvenser har § 40 for min ejendom?
Bestemmelsen kan påvirke mulighederne for bebyggelse, ændret anvendelse eller andre dispositioner vedrørende sommerhusområder, helårsbeboelse, særlige regler. Kontakt kommunens plankontor for konkret vejledning.
Hvordan forholder § 40 sig til lokalplaner?
Lokalplaner skal udarbejdes i overensstemmelse med bestemmelsens krav, og lokalplanens regler kan konkretisere eller supplere principperne om sommerhusområder, helårsbeboelse, særlige regler.
Kræves der tilladelse efter § 40?
Det afhænger af bestemmelsens konkrete indhold og projektets karakter. I mange tilfælde kræves forudgående tilladelse eller godkendelse fra kommunen.
AI-forklaring genereret af claude-sonnet-3.5
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: