Lov om ændring af lov om sygedagpenge (Midlertidig forlængelse af retten til sygedagpenge) § 26

Lovtekst – § 26 Lov om ændring af lov om sygedagpenge (Midlertidig forlængelse af retten til sygedagpenge)

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 275 af 26.3.2020

Uanset § 24 og § 27, stk. 1, træffer kommunen afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden i 3 måneder for en person, der har ret til sygedagpenge, og som i perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 når det tidspunkt, hvor sygedagpengene skulle ophøre efter § 24. Det gælder, uanset om kommunen har truffet afgørelse om, at personen ikke kan få forlænget sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1. Forlængelsen regnes fra den dato, hvor udbetaling af sygedagpengene skulle ophøre efter § 24, stk. 1.

Stk. 2. Uanset § 24 og § 27, stk. 1, træffer kommunen afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden i 3 måneder for en person, der har ret til sygedagpenge, og som i perioden fra og med den 1. juni 2020 til og med den 9. juni 2020 når det tidspunkt, hvor der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder. Forlængelsen regnes fra den dato, hvor udbetaling af sygedagpengene skulle ophøre efter § 24, stk. 1.

Stk. 3. Uanset § 24 og § 27, stk. 1, træffer kommunen afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden i 3 måneder for en person, der inden den 9. marts 2020 nåede tidspunktet i § 24, men hvor der fortsat er ret til sygedagpenge fra kommunen den 9. marts 2020, fordi kommunen endnu ikke havde truffet afgørelse i sagen. Det gælder, uanset om kommunen efterfølgende har truffet afgørelse om, at personen ikke kan få forlænget sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1. Forlængelsen regnes fra den 31. marts 2020 og varer til og med den 30. juni 2020.

Stk. 4. Inden udløbet af forlængelsesperioden på 3 måneder efter stk. 1-3 træffer kommunen afgørelse om, hvorvidt personen fortsat har ret til udbetaling af sygedagpenge efter reglerne i § 24, stk. 1 og 2, og § 27, stk. 1.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse 30-18
    GældendeÅr: 2018

    Forældre, der forsørger et barn i hjemmet med nedsat funktionsevne, kan få dækket merudgifter ved forsørgelsen af barnet og kompensation for tabt arbejdsfortjeneste til pasning af barnet. Hjælpen er betinget af, at behovet for hjælp er en følge af de...

    Relaterede paragraffer:§ 26§ 5§ 41§ 1§ 42
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-20-05
    GældendeÅr: 2005

    Der var ikke hjemmel til at godkende en aftale om ansættelse af en au pair person som privat børnepasser. Ankestyrelsen lagde vægt på, at en au pair person ikke måtte indgå aftale om et egentligt ansættelsesforhold og ikke måtte modtage løn, da ophol...

    Relaterede paragraffer:§ 26§ 81
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-30-03
    GældendeÅr: 2003

    Ankestyrelsen og nævnet havde kompetence til at tage stilling til en kommunes udmeldelse af et barn fra et kommunalt dagtilbud i forbindelse med at barnet var visiteret til et amtskommunalt særligt dagtilbud. Ankestyrelsen lagde vægt på, at dagtilbud...

    Relaterede paragraffer:§ 166§ 60§ 20§ 16§ 26+11 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 25-19
    GældendeÅr: 2019

    Forældre, der forsørger og passer et barn i hjemmet med nedsat funktionsevne, kan få dækket merudgifter ved forsørgelsen af barnet og tabt arbejdsfortjeneste til pasning af barnet efter serviceloven. Det er en betingelse, at behovet for dækning af me...

    Relaterede paragraffer:§ 26§ 41§ 1§ 42
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 34-20
    GældendeÅr: 2020

    Principmeddelelsen er en sammenskrivning af A-2-99, A-16-99, A-7-00, N-2-08, N-3-08, N-7-08, N-10-08, 23-09, 161-09, 181-10 og 16-12. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Meddelelsen har til formål at give et samlet billede af den praksis om...

    Relaterede paragraffer:§ 13§ 29§ 27§ 24§ 82+12 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 60-11
    GældendeÅr: 2011

    En gift kontanthjælpsmodtager skal have udmålt kontanthjælp som gift, selvom ægtefællen er flyttet på plejehjem, og samlivet således er ophævet. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde vægt på, at hjælpen til et ægtepar udmåles efter særlige regler...

    Relaterede paragraffer:§ 2§ 26§ 30
  • Ankestyrelsens principafgørelse A-10-99
    GældendeÅr: 1999

    Resumé Ansøger var berettiget til kontanthjælp, efter at hun var blevet familiesammenført med sin ægtefælle. Inden hun blev gift, blev hun forsørget af sine forældre i udlandet. Begrundelsen for afgørelsen var, at hun i forbindelse med familiesammenf...

    Relaterede paragraffer:§ 13§ 26§ 11
  • Ankestyrelsens principafgørelse 3-11
    GældendeÅr: 2011

    En førtidspensionist, der modtager brøkpension, ville - hvis pensionisten ikke særskilt var omfattet af § 27a i aktivloven - opfylde betingelserne for at få løbende supplerende hjælp til forsørgelse efter reglerne i § 25 og § 26. En gift brøkpensioni...

    Relaterede paragraffer:§ 26§ 27a§ 11§ 25§ 30+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse O-127-97
    GældendeÅr: 1997

    Ankestyrelsen fandt, at reglerne i bistandsloven §§ 25 - 27 (nu aktivlovens §§ 91-95) udtømmende gør op med i hvilke situationer, der kan kræves tilbagebetaling af kontanthjælp , kravets gennemførelse samt bortfald. Efter disse regler bortfalder et t...

    Relaterede paragraffer:§ 27§ 26§ 18§ 25§ 95+2 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 1-11
    GældendeÅr: 2011

    En førtidspensionist, der modtager brøkpension, ville - hvis pensionisten ikke særskilt var omfattet af § 27a i aktivloven - opfylde betingelserne for at få løbende supplerende hjælp til forsørgelse efter reglerne i § 25 og § 26. En gift brøkpensioni...

    Relaterede paragraffer:§ 26§ 27a§ 11§ 25§ 31+2 mere
Stil et spørgsmål om denne lov

Hej! Jeg kan hjælpe dig med at forstå "§ 26". Stil mig et spørgsmål, eller prøv et af forslagene. Hele lovteksten er inkluderet i min viden.

Foreslåede spørgsmål
Hvad er hovedformålet?
Giv et eksempel