Barnets lov § 157
Billedgenerering afventer: An official social service office with employees reviewing documents and inspecting facilities in a danish context
§ 157 fastsætter kommunalbestyrelsens ansvar for det generelle driftsorienterede tilsyn med tilbud efter §§ 83 og 84, stk.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen fører generelt driftsorienteret tilsyn med egne tilbud efter § 83 og § 84, stk. 1, og med private tilbud efter § 83 og § 84, stk. 1. Det driftsorienterede tilsyn omfatter tilsyn med tilbuddenes personale, bygninger og økonomi.
Stk. 2. Tilsynet efter stk. 1 omfatter dog ikke tilbud, hvor en anden kommunalbestyrelse eller et regionsråd har indgået aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan delegere sin kompetence efter stk. 1 til socialtilsynet, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i lov om socialtilsyn.
§ 157 fastsætter kommunalbestyrelsens ansvar for det generelle driftsorienterede tilsyn med tilbud efter §§ 83 og 84, stk. 1, både egne og private. Dette tilsyn omfatter personale, bygninger og økonomi, hvilket betyder, at kommunerne har pligt til løbende at sikre kvalitet og korrekt drift i tilbuddene. Lovens formulering efterlader dog rummelighed til kommunalt skøn i udmøntningen og tilsynets omfang, hvilket kan føre til variation i praksis. Samtidig overlades det driftsorienterede tilsyn ofte til kommunerne, som både er bestiller og tilsynsførende, hvilket kan give en interessekonflikt. Tilsynet er adskilt fra det personrettede tilsyn i § 156, hvilket ofte skaber udfordringer i sammenhængen mellem kvalitetssikring af tilbuddene og opfølgning på individuel trivsel. Lovens klare fokus på det materielle og personalemæssige er nødvendigt, men kunne med fordel suppleres med tydeligere krav til inddragelse af brugere og pårørende for at sikre en mere helhedsorienteret kvalitetssikring. Derudover er det relevant, at socialtilsynet kan overtage denne tilsynsrolle efter § 157, stk. 3, hvilket afhjælper lidt kommunernes interessekonflikt men ikke afskaffer grundlæggende problemstillinger omkring tilsynets effektivitet og uafhængighed.
Eksempler
Tilsyn med et særligt dagtilbud for børn med nedsat funktionsevne
Kommunalbestyrelsen gennemfører regelmæssige inspektioner af personalets kvalifikationer, byggeriets sikkerhed og budgetoverholdelse i et dagtilbud efter § 83 for at sikre, at tilbuddet overholder gældende standarder.
Tilsyn med private klubtilbud
Et privat klubtilbud efter § 84, stk. 1, modtager kommunalbestyrelsens tilsyn for at sikre, at økonomi og faciliteter lever op til lovens krav, og forebygge komplikationer i den daglige drift.
Delegation af tilsyn til socialtilsynet
Kommunalbestyrelsen anvender mulighed for at delegere det driftsorienterede tilsyn til socialtilsynet i henhold til § 157, stk. 3, for at opnå en mere uvildig og professionel vurdering.
- •At det driftsorienterede tilsyn også inkluderer den individuelle opfølgning på barnets trivsel, hvilket tilsynet ikke gør – det er omfattet af § 156.
- •At al kontrol med kommunale tilbud sker eksternt – loven tillader at kommunen udfører tilsyn med egne tilbud, hvilket kan skade objektiviteten.
- •At tilsyn efter § 157 er obligatorisk regelmæssigt og systematisk – lovteksten siger ikke konkret, hvordan og hvor ofte.
Hvad omfatter det driftsorienterede tilsyn efter § 157?
Det omfatter tilsyn med personale, bygninger og økonomi i tilbud efter §§ 83 og 84, stk. 1, både kommunale og private.
Kan kommunalbestyrelsen delegere tilsynsopgaven?
Ja, ifølge § 157, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen delegere det driftsorienterede tilsyn til socialtilsynet.
Hvordan adskiller det driftsorienterede tilsyn sig fra det personrettede tilsyn?
Det driftsorienterede tilsyn omhandler overordnede forhold som personale og økonomi, mens det personrettede tilsyn (§ 156) fokuserer på barnets trivsel og den individuelle indsats.
Har tilsynet specifikke krav til frekvens eller metoder?
Loven angiver ikke konkrete krav til tilsynets hyppighed eller metode, hvilket giver kommunerne fleksibilitet, men også kan skabe uensartede praksisser.
Velkommen til advokathjælp om barnets lov.
Velkommen til advokathjælp om barnets lov.