Barnets lov § 131
Billedgenerering afventer: A supportive social worker helping a young person in transition from detention to everyday life in a danish context, symbolizing rehabilitation and care.
§ 131 fastlægger kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde udslusning for unge under 18 år, der har været frihedsberøvet, herunder afsonet straf, varetægtsfængslet eller været anbragt i varetægtssurrogat.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med løsladelse give unge under 18 år, der har afsonet frihedsstraf eller været varetægtsfængslet eller anbragt i varetægtssurrogat, et tilbud om udslusning.
Stk. 2. Tilbuddet om udslusning skal så vidt muligt etableres inden løsladelsen og have en varighed på mindst 6 måneder efter løsladelsen. Tilbuddet skal som minimum svare til en kontaktpersonordning efter § 32, stk. 1, nr. 3.
§ 131 fastlægger kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde udslusning for unge under 18 år, der har været frihedsberøvet, herunder afsonet straf, varetægtsfængslet eller været anbragt i varetægtssurrogat. Udslusningens formål er at sikre en planlagt og tryg tilbagevenden til samfundslivet og mindske risikoen for recidiv gennem støtte, der typisk strækker sig over seks måneder. Paragraffen afspejler et klart fokus på rehabilitering frem for isolering alene, men lovens udformning overlader dog en væsentlig del af konkretiseringen til kommunerne. Dette kan medføre variation i kvalitet og rækkevidde af udslusningsindsatsen, og understreger nødvendigheden af effektiv koordinering samt anerkendelse af unges individuelle behov. Sammenhængen med øvrige bestemmelser, fx krav om udarbejdelse af barnets plan og ungeplan (§§ 91, 108) og koordinatorordninger (§ 127), viser et forsøg på helhedsorienteret tilgang til indsatser vedrørende udsatte unge. Imidlertid kan lovens ganske korte formulering virke underdimensioneret i forhold til kompleksiteten i genintegrationsprocessen for denne særlige gruppe unge.
Eksempler
Planlagt udslusning efter fængselsophold
En ung på 17 år, der netop har afsonet en ubetinget fængselsstraf, tilbydes over en periode på seks måneder støtte fra kommunens sagsbehandler og en fast kontaktperson for at sikre en stabil overgang til uddannelse og bolig.
Udslusning efter varetægtssurrogat
En 16-årig, der har været anbragt i varetægtssurrogat på grund af kriminalitet, får tilbud om udslusning, som indebærer regelmæssige møder med rådgivere og deltagelse i sociale aktiviteter med henblik på at forbedre sociale færdigheder.
Udslusning som led i en ungeplan
I forbindelse med afslutning af straf, udarbejder kommunalbestyrelsen en ungeplan, hvor udslusningen indgår som en integreret del af den samlede støtte for at styrke den unges uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder.
- •At § 131 automatisk giver ret til konkret økonomisk støtte eller bolig under udslusningen; loven fastsætter kun tilbuddet, ikke dets konkrete indhold.
- •At udslusningstilbuddet stopper, når den unges frihedsberøvelse ophører; tilbuddet løber mindst seks måneder som en særskilt indsats.
- •At alle unge under 18 år med straffedom nødvendigvis skal modtage udslusning – tilmelding og tilrettelæggelse sker efter kommunens vurdering af behov.
Hvad er formålet med udslusningstilbuddet?
Formålet er at facilitere en tryg og planlagt tilbagevenden til samfundet efter frihedsberøvelse med støtte, som reducerer risiko for tilbagefald. Dette skal ske i samarbejde mellem kommunen og den unge.
Hvor længe varer udslusningsindsatsen typisk?
Ifølge paragraffen skal tilbuddet have en varighed på mindst seks måneder efter løsladelsen for at sikre tilstrækkelig støtte til overgangen.
Kan udslusningsindsatsen afviges eller forlænges?
Loven fastsætter minimumsvarighed men overlader til kommunerne at tilpasse indsatsen efter den unges individuelle behov. Der kan således forekomme fleksibilitet i praksis.
Hvem er omfattet af udslusningstilbuddet?
Alle unge under 18 år, der har afsonet en frihedsstraf, været varetægtsfængslet eller anbragt i varetægtssurrogat, jf. paragrafen.
Hvordan sikres sammenhæng med andre støtteordninger?
Indsatser efter § 131 bør koordineres med kommunens øvrige planer for den unge, såsom barnets plan eller ungeplan, og den faste kontaktperson, jf. §§ 91, 108 og 32, stk. 1, nr. 3.
Velkommen! Spørg om § 131 her.
Velkommen! Spørg om § 131 her.