Barnets lov § 159

Billedgenerering afventer: Illustration of securing quality control of child and youth care facilities, depicting a meeting between Danish municipal and regional officials reviewing reports in a danish context.

Kort sagt

§ 159 fastlægger den økonomiske ramme for det generelle driftsorienterede tilsyn med tilbud efter barnets lov.

Lovtekst – § 159 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen og regionsrådet fastsætter en takst for det generelle driftsorienterede tilsyn, jf. §§ 157 og 158, som betales af de tilbud, der er omfattet af tilsynet.

Stk. 2. Taksten efter stk. 1 skal beregnes med udgangspunkt i de gennemsnitlige omkostninger ved gennemførelsen af tilsynet i tilbuddet eller typen af tilbud.

Praktisk betydning

§ 159 fastlægger den økonomiske ramme for det generelle driftsorienterede tilsyn med tilbud efter barnets lov. Kommunalbestyrelsen og regionsrådet skal fastsætte en takst, som de tilbud, der er omfattet af tilsynet, skal betale. Dette sikrer, at tilbuddene ikke blot modtager tilsyn, men også bidrager økonomisk til dets gennemførelse. Bestemmelsen understøtter en slags selvfinansieringsmodel for kvalitetskontrol af tilbud på børne- og ungeområdet. Det kan dog rejse spørgsmål om balancen mellem lovgivernes ansvar for børn og unges velfærd og den byrde, det påfører tilbuddene. Der er en iboende spænding i, at de samme tilbud, som ofte drives af offentlige eller private aktører, skal finansiere tilsyn, der potentielt kan føre til krav om forbedringer eller ændringer. Praktisk kan dette variere betydeligt mellem kommuner og regioner, især hvad angår takstfastsættelsen. Ankestyrelsens principafgørelser nævner, at der ikke er mulighed for tilbagevirkende opkrævninger, hvilket også understøtter en vis retssikkerhed for tilbuddene i forhold til kommunernes takstfastsættelse og betalingskrav. Samtidig understøttes kommunernes behov for at holde styr på omkostningerne ved tilsyn, som kan være omfattende og nødvendige for at sikre lovens formål om børns og unges bedste, men som også risikerer at blive et økonomisk pres, som kan smitte negativt af på kvaliteten i tilbuddene.

Eksempler

  • Takst for tilsyn med et privat børne- og ungehjem

    En privat leverandør, der driver et børne- og ungehjem, modtager tilsyn fra kommunalbestyrelsen, som fastsætter en takst for denne service. Leverandøren betaler denne takst som del af den samlede drift, jf. § 159.

  • Konsolidering af tilsynsomkostninger i samarbejde mellem region og kommuner

    Regionsrådet og de involverede kommuner aftaler en fælles takststruktur for tilsyn med regionale tilbud, hvor tilsynsudgifterne deltages af tilbuddene, hvilket sikrer transparens og budgetoverholdelse.

  • Undtagelse ved generelt driftsorienteret tilsyn

    Kommunalbestyrelsen kan delegere tilsynsopgaver til socialtilsynet, men taksten for tilsyn skal stadig fastsættes og betales af tilbuddene, jf. §§ 157 og 158, som § 159 refererer til.

Almindelige misforståelser
  • At det er staten, der direkte finansierer tilsynet – det er tilbuddene selv, der gennem taksten betaler for det.
  • At taksten kan opkræves uden forudgående afgørelse eller varsel – betaling kan kun ske efter fastsættelse og meddelelse, uden tilbagevirkende kraft.
  • At taksten kun vedrører selve tilsynet og ikke andre relaterede administrative ydelser, men den kan også dække bredere driftsomkostninger i forbindelse med tilsynet.
Almindelige spørgsmål

Hvem fastsætter taksterne for driftsorienteret tilsyn?

Kommunalbestyrelsen og regionsrådet fastsætter taksterne, som de tilbud, der er underlagt tilsynet, skal betale.

Kan kommunalbestyrelsen opkræve betaling for tilsyn bagudrettet?

Nej, ifølge Ankestyrelsens principmeddelelser kan kommunen kun kræve betaling fra det tidspunkt, hvor tilbuddet får meddelelse om taksten. Der er ikke hjemmel til tilbagevirkende betaling.

Kan taksterne variere mellem kommuner og regioner?

Ja, da takster fastsættes af den enkelte kommunalbestyrelse eller regionsråd, kan der være variationer i pris og organisering af tilsynet.

Hvem betaler for tilsynet ved regionale tilbud?

Tilbuddene, uanset om de drives af kommunen eller regionen, er forpligtet til at betale taksten for det generelle driftsorienterede tilsyn.

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til barnets lov assistance.

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder § 159 om takstfastsættelse?
Hvordan påvirker § 159 børn og unge i tilbud?
Hvem betaler for tilsynet ifølge loven?