Barnets lov § 129
Billedgenerering afventer: Illustration of a social worker reviewing a plan with a young person in a Danish context, focusing on education and employment support, modern office, empathetic interaction.
§ 129 fokuserer på unge, der er idømt sanktion efter straffelovens § 74 a, og pålægger kommunalbestyrelsen en særlig forpligtelse til at sikre, at barnets plan eller ungeplan indeholder konkrete tiltag for, hvordan den unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
For unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal vurdering og revision af barnets plan eller ungeplanen, jf. § 95, stk. 4 eller 5, og § 96, stk. 2, særlig vedrøre, hvordan det sikres, at den unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse.
Stk. 2. Det skal senest i forbindelse med den første vurdering af planen konkretiseres, hvordan de overordnede mål om uddannelse og beskæftigelse nås i løbet af sanktionen.
§ 129 fokuserer på unge, der er idømt sanktion efter straffelovens § 74 a, og pålægger kommunalbestyrelsen en særlig forpligtelse til at sikre, at barnets plan eller ungeplan indeholder konkrete tiltag for, hvordan den unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse. Dette understreger lovgivningens prioritet på at fremme sociale og personlige udviklingsmuligheder for unge i konflikt med loven. Praktisk betyder det, at planen ikke blot skal eksistere, men løbende vurderes og revideres med henblik på at afhjælpe sociale problemer ved at understøtte en positiv overgang til voksenlivet. Set i lyset af relaterede principafgørelser, som understreger vigtigheden af helhedsorienterede og individuelt tilpassede planer, er denne paragraf en konkretiseret sikring af, at uddannelse og beskæftigelse ikke overses, men prioriteres i sagsbehandlingen. Loven kunne dog med fordel tydeliggøre, hvordan samarbejdet med den unge styrkes, og hvordan udfordringer som negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter integreres i planen. Statens rolle er både som tilsynsførende og ressourcegiver, men loven lægger op til en praksis, hvor flere parter skal involveres for at skabe holdbare løsninger.
Eksempler
Revision af planen ved sagsopfølgning
Kommunalbestyrelsen foretager en vurdering og revision af barnets eller ungeplan for en ung, der har modtaget en sanktion efter straffelovens § 74 a, med fokus på uddannelse og beskæftigelse, som fastlagt i § 95 og § 96.
Konkrete målsætninger i planen for unge i strafferetligt forløb
En ung, der er idømt sanktion, får i planen defineret mål for at starte eller fuldføre en uddannelse eller opnå beskæftigelse, hvilket sikres via kommunens løbende opfølgning.
Samarbejde mellem kommunale instanser og ungdommens netværk
I revisionen af plandokumenter inddrages både den unge, socialrådgivere og uddannelsesinstitutioner for at sikre helhedsorienteret indsats mod ungdomskriminalitet og styrket uddannelsesstart.
- •At § 129 automatisk garanterer uddannelse eller job til unge med sanktion, hvor loven snarere stiller krav til kommunens planlægning og opfølgning.
- •At denne paragraf gælder alle unge i sagsbehandling efter barnets lov, hvor den faktisk er specifikt for sanktioner efter § 74 a i straffeloven.
- •At kommunalbestyrelsen kan undlade inddragelse af den unge i planlægningen, hvilket ikke er korrekt jf. §§ 5 og 95, hvor den unges perspektiv skal tilgodeses.
Hvad indebærer 'særlig vedrøre' i § 129 for vurdering og revision?
Det betyder, at fokus i vurderingen og revisionen er på, hvordan planen sikrer, at den unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse, hvilket også fremgår af §§ 95 og 96 om opfølgning og løbende vurdering.
Gælder § 129 kun for unge med straffelovens § 74 a sanktion?
Ja, paragrafen er specifikt rettet mod unge, der er idømt sanktion efter § 74 a, men loven indeholder parallelle bestemmelser for bredere grupper i barnets og ungeplaner.
Hvordan sikres den unges medvirken i revisionen af planen?
Kommunalbestyrelsen skal inddrage den unge så vidt muligt på lige fod med forældrene, jf. §§ 5 og 95, for at sikre at planen afspejler den unges ønsker og behov.
Kan planen revideres ofte under sanktionen?
Ja, revision og vurdering finder sted løbende, jf. § 95, stk. 4 og 5, for at sikre at indsatsen tilpasses den unges aktuelle situation og behov for støtte til uddannelse eller beskæftigelse.
Hvad sker hvis kommunen ikke følger op som krævet?
Ankestyrelsen kan efter § 151 tage sagen op og pålægge kommunen at foretage de nødvendige sagsbehandlingsskridt, herunder revision af planen i overensstemmelse med barnets bedste.
Velkommen til advokatassistenten om barnets lov.
Velkommen til advokatassistenten om barnets lov.