Barnets lov § 94
Billedgenerering afventer: A professional Danish social worker discussing a child's care plan with a foster family in a Danish context, emphasizing collaboration and child welfare.
§ 94 regulerer informationsdelingen mellem kommunal myndighed og anbringelsessteder eller behandlingstilbud vedrørende anbragte børn og unge samt stofmisbrugsbehandling.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Når et barn eller en ung anbringes på et anbringelsessted efter § 43 eller visiteres til et behandlingstilbud for personer med et stofmisbrug efter § 33 og der er udarbejdet en barnets plan efter § 91 eller en helhedsorienteret plan efter § 110, skal relevante dele af barnets plan eller den helhedsorienterede plan udleveres til tilbuddet.
§ 94 regulerer informationsdelingen mellem kommunal myndighed og anbringelsessteder eller behandlingstilbud vedrørende anbragte børn og unge samt stofmisbrugsbehandling. Lovens krav om udlevering af relevante dele af barnets plan eller den helhedsorienterede plan sikrer, at tilbuddene arbejder ud fra en fælles forståelse af barnets eller den unges situation, mål og behov. Det er et væsentligt redskab for sammenhæng i indsatsen, men kan ofte udfordres af praktiske problemer såsom forsinket planlægning eller fortrolighedsspørgsmål. Dertil kommer kompleksiteten i tværfagligt samarbejde, som loven i sig selv ikke afdækker. Ankestyrelsens praksis, som peger på, at tilsyn og opfølgning efter §§ 95 og 96 skal understøtte barnets trivsel og sikre kontinuitet, understøtter betydningen af denne paragraf. Dog kunne lovteksten med fordel præcisere hvilke dele af planen, der skal udleveres, for at sikre enighed omkring fortrolighed og nødvendighed – et område, hvor uklarheder ofte fører til ineffektivitet og frustration blandt professionelle aktører.
Eksempler
Overlevering af barnets plan til plejefamilien
Når en kommune anbringer et barn i en plejefamilie, skal kommunen udlevere den udarbejdede barnets plan til plejefamilien, så denne er orienteret om barnets behov, mål for indsatsen og forventede støtte.
Deling af ungeplan ved stofmisbrugsbehandling
Ved visitation til social stofmisbrugsbehandling skal kommunalbestyrelsen sikre, at den ungeplans relevante dele udleveres til behandlingstilbuddet, således at behandlingen kan tilpasses den unges samlede behov og kontekst.
Samarbejde mellem kommunen og institutionen
I tilfælde hvor et barn er anbragt på et børne- og ungehjem, er det nødvendigt, at institutionen har adgang til barnets plan for at kunne følge op på mål og tilpasse daglige aktiviteter efter barnets udvikling og trivsel.
- •At hele barnets eller ungeplanen altid skal deles – loven kræver kun relevante dele.
- •At anbringelsesstedet kan bruge oplysninger frit uden hensyn til fortrolighed og formål.
- •At deling af planen ikke er nødvendig ved alle former for anbringelse eller støtte.
Hvilke planer skal udleveres til anbringelsesstedet?
Relevante dele af barnets plan efter § 91 eller den helhedsorienterede plan efter § 110 skal udleveres, for at sikre indsatsens sammenhæng og kvalitet.
Kan al information i barnets plan deles med anbringelsesstedet?
Det skal være relevante og nødvendige oplysninger. Kommunalbestyrelsen bør vurdere, hvilke dele af planen der er relevante at dele, med respekt for fortrolighed og barnets tarv.
Er udlevering af planen et krav for alle typer anbringelser?
Ja, § 94 gælder for anbringelser efter § 43 og for visitation til stofmisbrugsbehandling efter § 33, hvor der er udarbejdet en plan.
Hvordan sikres barnets interesser ved deling af planen?
Barnets eller den unges perspektiv skal altid varetages, og deling skal ske under hensyn til deres tarv og fortrolighed, jf. lovens overordnede formål.
Kan barnet eller den unge modsætte sig udlevering af planen?
Lovteksten angiver ikke et eksplicit veto, men kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge indsatsen på en måde, der sikrer barnets bedste og involvering, jf. §§ 5 og 6.
- Ankestyrelsens principafgørelse 25-17GældendeÅr: 2017
Ledsageordningen – som er en naturalydelse – træder i kraft fra det tidspunkt, hvor ledsageren er godkendt og ansat af kommunen. Det gælder også i de tilfælde, hvor borgeren får mulighed for at få ordningen som et kontant tilskud. Beløbet ydes af kom...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 97§ 94§ 1a§ 6+3 mere - Ankestyrelsens principafgørelse C-21-04GældendeÅr: 2004
Kommunen var ikke forpligtet til at anvise midlertidigt husly mod betaling til en mand, hvis boligproblem skyldtes, at han havde valgt ikke at tage imod et tilbud om genhusning. Eftersom manden i flere år havde været hjemløs, fandt Ankestyrelsen, at ...
Relaterede paragraffer:§ 66§ 68§ 7§ 94§ 111+3 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 3-18GældendeÅr: 2018
Kommunen skal efter serviceloven tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefæller, forældre og andre pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Denne hjælp kan bestå af hjælp eller støtte til nødvendige praktiske ...
Relaterede paragraffer:§ 84§ 94§ 83
Velkommen til rådgivning om barnets plan §94
Velkommen til rådgivning om barnets plan §94