Barnets lov § 71
Billedgenerering afventer: Illustration of social workers consulting with a family and a child in a Danish context, representing specialized adoption guidance and support.
Paragraffen giver kommunalbestyrelsen mulighed for at søge vejledende rådgivning hos den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO) i forbindelse med vurderinger om adoption uden forældrenes samtykke.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen kan til brug for overvejelser om adoption efter § 69 og udarbejdelse af en indstilling efter § 70 om adoption uden samtykke efter § 9, stk. 2 eller 4, i adoptionsloven anmode den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation om vejledende rådgivning, jf. § 167.
Stk. 2. Til brug for udarbejdelsen af en indstilling efter § 70 om adoption uden samtykke efter § 9, stk. 3, i adoptionsloven skal kommunalbestyrelsen søge vejledende rådgivning fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, jf. § 167.
Stk. 3. Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation skal pålægge en kommunalbestyrelse at modtage generel rådgivning om adoption, når kommunalbestyrelsen hverken har fået hjælp fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation til behandling af en konkret sag om adoption uden samtykke eller har modtaget generel rådgivning om adoption fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation. Beslutning om pålæg efter 1. pkt. kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Paragraffen giver kommunalbestyrelsen mulighed for at søge vejledende rådgivning hos den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO) i forbindelse med vurderinger om adoption uden forældrenes samtykke. Dette sikrer, at kommunen træffer beslutninger på et oplyst grundlag med adgang til specialiseret ekspertise. Formålet er at skabe en mere fagligt funderet beslutningsproces i alvorlige sager om adoption, der kan have dybtgående konsekvenser for barnets liv. Praksis viser, at sådanne rådgivninger kan bidrage til at afværge fejlbeslutninger og understøtte barnets tarv bedst muligt. Dog kan kommunens rolle som både sagsbehandler og beslutningstager risikere en vis interessekonflikt, hvorfor tilgangen med VISO som uafhængig rådgiver er væsentlig. Lovens formulering er effektiv, men en mere detaljeret regulering af rådgivningsomfang og kommunikation kunne fremme klarhed og retssikkerhed yderligere.
Eksempler
Adoptionssag uden samtykke – behov for specialrådgivning
Kommunalbestyrelsen står over for en sag, hvor forældrene ikke vil give samtykke til adoption. For at sikre fagligt belæg anmoder kommunen VISO om vejledning om barnets behov og forældrenes omsorgsevne, inden sagen indstilles til børne- og ungeudvalget.
Vejledning i komplekse familieretlige sager
I en sag med særligt komplekse forhold, herunder kulturelle og sociale udfordringer, benytter kommunalbestyrelsen VISO’s ekspertise til at afveje, om adoption uden samtykke er den bedste løsning for barnet.
Indstilling til børne- og ungeudvalget om adoption
Kommunen søger VISO’s rådgivning som beslutningsgrundlag ved udarbejdelsen af indstilling til børne- og ungeudvalget vedrørende adoption uden samtykke, som kræver en fyldestgørende og velbegrundet vurdering.
- •At VISO træffer beslutningen om adoption, mens deres rolle kun er vejledende for kommunalbestyrelsen.
- •At kommunen altid må træffe beslutning uden rådgivning fra VISO; dog er rådgivningen især relevant i komplicerede eller særlige sager.
- •At kommunalbestyrelsens anmodning om rådgivning indebærer, at sagen automatisk udskydes, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet.
Hvad er VISO’s rolle efter § 71?
VISO fungerer som en uafhængig rådgiver, der kan bistå kommunalbestyrelser med vejledning i komplicerede sager om adoption uden samtykke, hvilket sikrer en fagligt opdateret beslutning.
Er kommunen forpligtet til at følge VISO’s rådgivning?
Nej, rådgivningen er vejledende. Kommunalbestyrelsen indsamler input fra VISO, men træffer selv beslutning på baggrund af sagernes konkrete forhold.
Kan VISO’s beslutning indbringes for anden administrativ myndighed?
Ifølge § 168 kan afgørelser om ydelser efter §§ 165 og 166, som omfatter VISO, ikke indbringes for anden administrativ myndighed, idet VISO’s rådgivning er vejledende og ikke bindende.
Hvordan sikres barnets tarv i rådgivning om adoption uden samtykke?
Kommunalbestyrelsen skal indhente fagligt kvalificeret rådgivning, herunder fra VISO, for at sikre, at beslutningen om adoption uden samtykke bedst muligt tilgodeser barnets tarv og rettigheder.
- Ankestyrelsens principafgørelse 184-12GældendeÅr: 2012
Det barn eller den unge, der er anbragt uden for hjemmet, har ret til samvær og kontakt med forældre og netværk. Hvis en kommune ikke fastsætter samvær mellem barnet eller den unge og forældre eller netværk uden samtidigt at forelægge sagen for børn ...
Relaterede paragraffer:§ 72§ 71
Velkommen til rådgivning om barnets lov.
Velkommen til rådgivning om barnets lov.