Barnets lov § 97
Billedgenerering afventer: A caring social worker and a child in a Danish foster family setting, showing consultation and support in a warm home environment, representing the legal obligation of the municipality for daily care in a Danish context.
§ 97 fastlægger den klare og centrale rolle, kommunalbestyrelsen indtager ved anbringelse af børn og unge uden for hjemmet.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Anbringes et barn eller en ung uden for hjemmet, overtager kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune ansvaret for den daglige omsorg for barnet eller den unge.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal, i det omfang det må anses for nødvendigt under hensynet til formålet med anbringelsen, på baggrund af den løbende opfølgning, jf. §§ 95 og 96, og det personrettede tilsyn med barnet eller den unge på anbringelsesstedet, jf. § 156, træffe afgørelse om ændring af anbringelsessted, behandling, uddannelse m.v. under anbringelsen uden for hjemmet.
§ 97 fastlægger den klare og centrale rolle, kommunalbestyrelsen indtager ved anbringelse af børn og unge uden for hjemmet. Når en anbringelse finder sted, overgår ansvaret for den daglige omsorg til kommunalbestyrelsen i den kommune, der foretager anbringelsen. Dette indebærer en betydelig myndighed, da kommunen skal sikre barnets eller den unges velfærd, trivsel samt tilpasning til den nye livssituation. Paragraffen giver dog ikke nærmere bestemmelser om indsatsens indhold eller kvalitetskrav, hvilket i praksis skal suppleres af andre bestemmelser om opfølgning (§§ 95, 96) og tilsyn (§ 156). Ankestyrelsens principafgørelser, eksempelvis 18-18, understreger kommunens forpligtelse til at yde personlig og fleksibel støtte, hvor det er nødvendigt, især til børn med særlige behov. Man kan med fordel overveje en tydeligere lovformulering, der detaljerer kommunens ansvar og sikrer sammenhæng mellem omsorgsansvaret og andre statslige og kommunale forpligtelser for at undgå faglige eller organisatoriske glip. Lovens brede formulering kan i visse tilfælde skabe uklarhed om grænseflader mellem kommunen, plejeforældre og eventuelle regionale tilbud.
Eksempler
Overdragelse af omsorg til kommunen ved anbringelse
Når et barn anbringes i en plejefamilie, overtager kommunalbestyrelsen omsorgsansvaret og skal sikre, at plejen matcher barnets behov og at plejefamilien får faglig støtte og supervision, jf. §§ 55 og 56.
Kommunens ansvar for behandling under anbringelse
I tilfælde hvor barnet modtager behandling samtidig med anbringelse, træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om behandlingens tilrettelæggelse og kvalitet efter §§ 95-97.
Opgavefordeling ved ophold på regionalt drevet anbringelsessted
Selvom regionen driver visse anbringelsesinstitutioner, er det stadig kommunalbestyrelsen i handlekommunen, der efter § 97 har det daglige omsorgsansvar for det anbragte barn eller unge.
- •At plejefamilien eller institutionen overtager det juridiske omsorgsansvar i stedet for kommunen.
- •At kommunalbestyrelsens omsorgsansvar kun gælder den praktiske, daglige pleje og ikke omfatter opfølgning og tilsyn.
- •At kommunen frit kan fralægge sig ansvar over for anbragte børn uden at følge lovens krav om opfølgning og revision af støtte.
Hvad indebærer kommunalbestyrelsens ansvar for den daglige omsorg?
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at barnets eller den unges behov dækkes, herunder omsorg, trivsel, uddannelse og behandling, og at tilsyn og opfølgning foregår efter lovens øvrige bestemmelser (se bl.a. §§ 95, 96 og 156).
Kan kommunalbestyrelsen delegere omsorgsansvaret til plejefamilien eller institutionen?
Selvom plejefamilier og institutioner udfører den daglige pleje, er ansvaret for omsorgen juridisk forankret i kommunalbestyrelsen, som skal sikre kvalitet og overholdelse af loven via tilsyn og opfølgning.
Hvordan sikres barnets perspektiv under kommunens omsorgsansvar?
Paragraffen skal læses sammen med §§ 5, 6 og 91-92, hvor barnets inddragelse og barnets plan er centrale redskaber for at integrere barnets eller den unges ønsker og behov i omsorgsindsatsen.
Hvilke krav stilles til kommunalbestyrelsen i forhold til anbringelser uden for hjemmet?
Kommunalbestyrelsen skal efter §§ 95 og 96 løbende følge op på barnets trivsel og ansvarligt træffe beslutninger om ændringer, støttende indsatser eller hjemgivelse. Ansvaret omfatter således både daglig drift og strategisk sagsbehandling.
- Ankestyrelsens principafgørelse 18-18GældendeÅr: 2018
Borgerens hjælpebehov Kommunen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte og fleksibilitet ...
Relaterede paragraffer:§ 96§ 97§ 95§ 83 - Ankestyrelsens principafgørelse C-28-00GældendeÅr: 2000
Der kunne bevilges ortopædisk fodtøj til forskellige årstider og formål, når der kunne dokumenteres et behov herfor - og brugen ikke var meget begrænset. Ankestyrelsen lagde vægt på, at ansøger kun havde to par ortopædiske sko, som var bevilget i aug...
Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 5§ 98§ 14 - Ankestyrelsens principafgørelse 103-13GældendeÅr: 2013
Støtte efter servicelovens § 98 i form af særlig kontaktperson til personer, der er døvblinde, udmåles efter en konkret og individuel vurdering af den døvblindes behov. Støtten til kontaktperson adskiller sig fra støtte til ledsagelse efter § 97. Ved...
Relaterede paragraffer:§ 85§ 96§ 97§ 98 - Ankestyrelsens principafgørelse R-6-02GældendeÅr: 2002
Ankestyrelsen fandt, at A kommune var forpligtet til at stille nødvendige hjælpemidler - herunder en plejeseng - til rådighed for ansøgeren også under dennes midlertidige ophold i sommerhus i B kommune, hvor ansøgeren modtog hjemmehjælp. Ankestyrelse...
Relaterede paragraffer:§ 112§ 97§ 77§ 11§ 9+1 mere
Velkommen til din juridiske barnets lov-assistent!
Velkommen til din juridiske barnets lov-assistent!