Barnets lov § 148
Billedgenerering afventer: A courtroom scene in Danish context with a judge and two expert judges specialized in child welfare and child psychiatry, discussing a case involving child protection. The setting is modern and official.
§ 148 fastsætter kravene til sammensætningen af byretten i sager om børn og unge, herunder anbringelser og relaterede afgørelser nævnt i § 147.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Byretten tiltrædes i sager, jf. § 147, stk. 1, under hovedforhandlingen af et retsmedlem, der er sagkyndig i børneforsorg, og et retsmedlem, der er sagkyndig i børne- eller ungdomspsykiatri eller i psykologi.
Stk. 2. Sagerne behandles efter retsplejelovens regler om borgerlige sager, herunder kapitel 43 a om prøvelse af administrativt bestemt frihedsberøvelse med de ændringer, der er angivet i dette kapitel.
Stk. 3. Som parter anses forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, uanset om den pågældende har krævet afgørelsen forelagt for retten.
Stk. 4. Retten kan bestemme, at retsmøderne skal foregå for lukkede døre.
Stk. 5. Ved offentlig gengivelse af forhandlingerne i retten eller af dommen må der ikke uden rettens tilladelse ske offentliggørelse af navn, stilling eller bopæl for nogen af de under sagen nævnte personer eller på anden måde offentliggørelse af de pågældendes identitet. Overtrædelse af forbuddet straffes med bøde.
Stk. 6. Ved afgivelse af dissens angives dommernes navne ikke.
§ 148 fastsætter kravene til sammensætningen af byretten i sager om børn og unge, herunder anbringelser og relaterede afgørelser nævnt i § 147. Det er et udtryk for lovgiverens ønske om, at sager, der direkte påvirker udsatte børn og unge, behandles med særlig faglig indsigt. Dette sikrer en mere kvalificeret retlig vurdering, hvor dommerne får bistand af sagkyndige, der kan tolke komplekse sociale og psykologiske forhold, som ofte er afgørende for sagens udfald. Kravet om en sagkyndig i både børneforsorg og børne- eller ungdomspsykiatri/psykologi gør lovteksten relæ til specialiseret viden, som går ud over den almindelige juridiske faglighed. Mens dette er en styrke i forhold til barnets tarv, kan det også opleves som en formalistisk byrde, der potentielt kan forlænge sagsbehandlingen. Derfor kunne en mere eksplicit regulering med retningslinjer for samarbejdet mellem dommerne og de sagkyndige være et forbedringspotentiale. I forhold til sikring af retssikkerhed harmonerer bestemmelsen med den generelle retssikkerhedslovgivning og regler om fri proces og advokatbistand i barnets lov. Ankestyrelsens principafgørelser understøtter den konkrete anvendelse ved at lægge vægt på sagkyndig viden ved vurdering af barnets trivsel og udvikling. Det bør dog overvejes, om sammensætningen af byretten kan tilpasses, så det sikres, at der ikke alene er sagkyndig tilstede, men også at disse aktører bliver hørt og deres ekspertise systematisk inddraget.
Eksempler
Sager om anbringelse uden for hjemmet
Ved en sag om anbringelse uden samtykke af et barn eller en ung, indkaldes to sagkyndige dommere ved byrettens hovedforhandling for at sikre barnets tarv og en nuanceret vurdering efter lovens §§ 147 og 148.
Vurdering af samvær og kontaktbegrænsning
I sager, hvor kommunalbestyrelsen ønsker at afbryde samvær mellem børn og forældre, vil byretten træffes med sagkyndige inden for børneforsorg og børnepsykiatri for at behandle det specialiserede indhold i sagerne.
Retlige sager vedrørende ændring af anbringelsessted
Når der skal foreligge en retlig vurdering af kommunens beslutning om ændret anbringelsessted, sikrer denne paragraf, at byretten får videnskabelig ekspertise med indenfor børne- og ungdomspsykiatri og børneforsorg.
- •At § 148 kan fraviges og sager kan behandles uden sagkyndige i børn- og unge-relaterede sager efter § 147.
- •At de sagkyndige alene har rådgivende rolle, mens de i realiteten er meddommere med væsentlig indflydelse på afgørelsen.
- •At sagkyndige med anden relevant ekspertise kan erstatte børneforsorg eller psykiatri/psykologi sagkyndighed.
Hvilke sagkyndige skal tiltræde byretten i sager efter § 147?
Byretten skal tiltrædes af et retsmedlem sagkyndig i børneforsorg og et retsmedlem sagkyndig i børne- eller ungdomspsykiatri eller psykologi, jf. § 148.
Kan sager under § 147 behandles uden sagkyndige?
Nej, loven kræver, at byretten består af de nævnte sagkyndige i hovedforhandlingen, for at skabe kompetent vurdering af barnets tarv.
Hvordan sikres barnets retssikkerhed i disse sager?
Udover sagkyndig tilstedeværelse, gives barnet og forældrene ret til advokatbistand efter § 140, og sager kan påklages til Ankestyrelsen og retten, som reguleret i §§ 144-149.
Er der forskel på sagkyndige i retsplejeloven og denne bestemmelse?
Bestemmelsen henviser særligt til sagkyndige med ekspertise i børneforsorg og børne- eller ungdomspsykiatri/psykologi for at sikre viden til beslutninger om udsatte børn.
- Ankestyrelsens principafgørelse 2-18GældendeÅr: 2018
Kommunen har pligt til løbende at følge op på de enkelte sager om hjælp efter serviceloven for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om der er behov for at justere indsatsen i forhold til borge...
Relaterede paragraffer:§ 82§ 7§ 107§ 10§ 148 - Ankestyrelsens principafgørelse 53-15GældendeÅr: 2015
Selvudpeget hjælper til hjemmehjælp En borger, der modtager hjemmehjælp, kan vælge selv at udpege hjælperen. En borger kan godt gøre brug af ordningen om selvudpeget hjælper til hjælp i hjemmet, selvom borgeren er under værgemål. Formuleringen i best...
Relaterede paragraffer:§ 94§ 95§ 148§ 83
Velkommen til juridisk rådgivning om barnets lov.
Velkommen til juridisk rådgivning om barnets lov.