Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
barnets lov

Afsnit 78

Del 78 af 200
forældremyndighedsindehaveren, som skal være egnede til at bidrage til en løsning af barnets eller den unges problemer, og som står i rimeligt forhold til formålet. Bestemmelsen fastsætter en liste over mulige pålæg. Listen i § 38, stk. 3 er altså ikke udtømmende, da det ikke er muligt på forhånd at forudse, hvilke pålæg, der kan være egnede til at løse konkrete problemer. Forældrepålæg er et specificeret, fremadrettet krav om en eller flere konkrete handlepligter, som forældre- myndighedsindehaveren skal påtage sig med henblik på, at barnets eller den unges udvikling bringes uden for fare. Formålet med anvendelsen af forældrepålæg er at sikre, at forældremyndighedsindehaveren bidrager til løsningen af barnets eller den unges udfordringer. Et forældrepålæg kan indeholde flere forskellige pligter og opgaver, hvis kommunen i det konkrete tilfælde vurderer, at det er nødvendigt. Hvis pålægget indebærer, at forældremyndighedsindehaveren skal sikre, at barnet eller den unge er hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt eller i et nærmere fastsat tidsrum, er det kommunen der i forbindelse med meddelelsen af forældrepålægget vurderer, hvilket tidsrum handlepligten skal strække sig over. Ved vurderingen kan der lægges vægt på, hvilke problemstillinger hos barnet eller den unge der giver anledning til den pågældende handlepligt. Hvis der f.eks. foreligger oplysninger fra politiet, SSP-samarbejdet eller lignende om, at barnet eller den unge ofte udviser eller deltager i utryghedsskaben- de adfærd i weekenden i aften- og nattetimerne, kan pålægget eksempelvis indebære at barnet eller den unge skal være hjemme fredag og lørdag mellem kl. 21 om aftenen til kl. 6 om morgenen dagen efter. Det er ikke en forudsætning, at barnet eller den unge har udvist en utryghedsskabende adfærd for at anvende handlepligten om ophold i hjemmet i et nærmere afgrænset tidsrum. Handlepligten kan således også anvendes ved enhver af de øvrige problemstillinger, som er oplistet i § 38, stk. 2. En sådan handlepligt indebærer ikke, at barnet eller den unge per definition skal opholde sig på den fysisk afgrænsede enhed, som familiens bopæl udgør, i det tidsrum, der er fastsat i kommunens afgørelse. Hvis familien f.eks. skal på familieudflugt eller besøg hos venner eller familie, vil det være naturligt, at barnet eller den unge deltager i disse aktiviteter. Endvidere vil barnet eller den unge fortsat have mulighed for inden for det fastsatte tidsrum at deltage i eventuelle fritidsjob, uddannelses- eller fritidsaktiviteter, VEJ nr 9480 af 27/06/202435 klubtilbud eller aktiviteter med et positivt formål i øvrigt. Det afgørende er, at barnet eller den unge ikke opholder sig i miljøer, der ansporer til negativ adfærd. Kommunen har således mulighed for at fastlægge de konkrete pålæg efter § 38, stk. 3, 2. pkt., inden for visse rammer, som for det første vil afgrænses af, at pålæggene skal være egnede til at bidrage til en løsning af problemerne i den konkrete sag. Det vil sige, at der skal være en direkte eller indirekte sammenhæng mellem pålæggets indhold og den adfærd eller ændring i adfærd, som man ønsker hos barnet eller den unge. For det andet skal efterlevelsen af pålægget være realistisk for forældremyndighedsindehaveren. Det betyder, at der ved fastlæggelsen af pålægget f.eks. skal tages højde for barnets eller den unges alder i forhold til, om forældremyndighedsindehaveren har reel mulighed for at efterleve pålægget. For det tredje skal pålæggets indhold stå i rimeligt forhold til formålet med pålægget og de problemer, der søges løst. For det fjerde kan forældremyndighedsindehaveren pålægges at foretage handlinger e.l., som ligger inden for rammerne af ansvarlig forældremyndighedsudøvelse. Det vil sige, at forældremyndighedsindehaveren f.eks. ikke kan pålægges at låse deres børn inde. For det femte skal forældrepålæggene være sagligt velbegrundede og i øvrigt ligge inden for formålet af barnets lov. Endelig skal pålæggets indhold i den konkrete sag fastlægges, så forældremyndighedsindehaverne har mulighed for at opfylde deres øvrige forpligtelser f.eks. i forhold til familiens eventuelt øvrige børn og øvrig dagligdag, herunder job, uddannelse mm. Et eksempel på et egnet pålæg, som vil stå i rimelig forhold til formålet, kan være et pålæg om at følge barnet eller den unge i skole hver dag, hvis det pågældende barn eller den unge har ulovligt fravær. Forældremyndighedsindehaveren kan dog ikke blive pålagt selv at følge deres børn i skole, hvis det kommer i konflikt med deres arbejdstider, men pålægget kan så være, at forældremyndighedsindehaveren skal sørge for, at barnet eller den unge bliver fulgt i skole af andre.