Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 77
Del 77 af 200
forældrepålæg, når der er risiko for, at et barns eller en ungs udvikling er i fare, og det vurderes at bero på,
at forældremyndighedsindehaveren ikke lever op til sit forældreansvar.
Ved et forældrepålæg forstås et specificeret, fremadrettet krav om en eller flere konkrete opgaver og
pligter, som forældremyndighedsindehaveren skal påtage sig. Hvis forældrene har fælles forældremyndig-
hed, skal afgørelsen træffes i forhold til begge forældremyndighedsindehavere. Det er således op til
forældremyndighedsindehaverne sammen at sikre, at pålægget efterleves.
Hvis et barn eller en ung har fast ophold hos andre end forældremyndighedsindehaveren, kan der
ikke anvendes et forældrepålæg. Et forældrepålæg er således møntet på forældremyndighedsindehaveren
alene, hvorfor det ikke vil finde tilsvarende anvendelse på andre personer.
Det er en betingelse for at meddele et forældrepålæg, at forældremyndighedsindehaveren ikke i tilstræk-
kelig omfang har levet op til sit ansvar som forælder og dermed har været medvirkende til barnets eller
den unges negative udvikling. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis forældremyndighedsindehaveren ikke
har reageret på meddelelser fra skolen om et barn eller ungs fravær.
I nogle tilfælde kan der være problemer i forhold til flere børn eller unge i en familie. Hvis kommunen
overvejer at anvende forældrepålæg for at løse problemerne, skal betingelserne være opfyldt, og afgø-
relserne skal træffes i forhold til det enkelte barn eller den enkelte unge på baggrund af individuelle
vurderinger.
Kommunen skal foretage en screening af oplysningerne om barnets eller den unges forhold i de sager,
hvor der kan være behov for afgørelse om et forældrepålæg, jf. § 18 i barnets lov. For nærmere om
VEJ nr 9480 af 27/06/202431
screening henvises til punkt 58-63 i vejledning 2 om sagsbehandling og kommunens opgaver efter barnets
lov.
Afgørelse om et forældrepålæg efter § 38, stk. 1, kan træffes, selvom der ikke er gennemført en
afdækning eller børnefaglig undersøgelse, jf. §§ 19 og 20. På den måde kan kommunen hurtigt og
effektivt pålægge forældremyndighedsindehaveren at sikre, at barnet eller den unge f.eks. møder i skolen
eller er hjemme på bestemte tidspunkter eller inden for bestemte tidsrum. Det forudsættes således, at
kommunerne hurtigt vurderer, om der er grundlag for et forældrepålæg, når der foreligger oplysninger,
som kan indikere, at barnets eller den unges udvikling er i fare.
Kommunen skal iagttage de almindelige forvaltningsretlige regler for myndigheders behandling af afgø-
relsessager, herunder reglerne om partshøring og oplysning af sagen, jf. også retssikkerhedslovens § 10. I
de sager, hvor der vil være tale om børn og unge, som er kendt af kommunen, vil der ofte allerede
foreligge afdækning, børnefaglig undersøgelse eller anden undersøgelse i sagen, som kan indgå i sagens
oplysning.
Hvis der viser sig forhold, som kommunen mener giver behov for yderligere afdækning af støttebehovet
hos et barn eller en ung, kan kommunen iværksætte en afdækning eller børnefaglig undersøgelse efter
reglerne i kapitel 3 i barnets lov sideløbende med gennemførelsen af forældrepålægget. Den efterfølgende
afdækning kan også medføre, at kommunen træffer afgørelse om bortfald af pålægget, hvis kommunen
vurderer, at pålægget ikke længere er egnet til at løse barnets eller den unges problemer. Dette beskrives
nedenfor.
92. § 38, stk. 2, angiver hvilke konkrete situationer, der skal føre til meddelelse af et forældrepålæg, hvis
betingelserne, jf. § 38, stk. 1, er opfyldt. De udvalgte situationer er typeeksempler på tilfælde, hvor børn
og unge har brug for hjælp og støtte. Der er tale om en udtømmende opregning.
Der skal altså foreligge en af de angivne situationer for, at kommunen har grundlag for at træffe afgørelse
om forældrepålæg.
Det er vigtigt, at kommunen i sager, hvor barnet eller den unge udviser de oplistede bekymringstegn, er
opmærksom på, at sådanne bekymringer kan have udspring i, at barnet eller den unge har en psykisk
funktionsnedsættelse. Den bekymrende adfærd ved barnet eller den unge bør således give anledning til
overvejelser om, hvorvidt der er behov for at belyse grundlaget for adfærden ved en afdækning eller en
børnefaglig undersøgelse, herunder belyse om adfærden skyldes eksempelvis en opmærksomhedsforstyr-
relse som ADHD eller en udviklingsforstyrrelse som autisme.
Ulovligt skolefravær m.v.
93. § 38, stk. 2, nr. 1, i barnets lov, betyder, at oplysninger om ulovligt skolefravær eller om, at
undervisningspligten i øvrigt ikke opfyldes kan udløse et forældrepålæg, hvis betingelserne herfor i øvrigt
er opfyldt.
Ved ulovligt fravær forstås fravær som efter folke- eller friskolelovgivningen ikke er tilladt. Der henvises
til bekendtgørelse nr. 1063 af 24. oktober 2019 om elevers fravær fra undervisningen og § 6, stk. 2,
i lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1166 af 11. august 2022 (frisk-
oleloven). Kommunen skal være opmærksom på, at skolefravær i nogle tilfælde kan skyldes en fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse hos barnet eller den unge. I disse tilfælde vil der som udgangspunkt
ikke være tale om ulovligt skolefravær, jf. § 1, stk. 1, og § 2 i bekendtgørelse om elevers fravær fra
undervisningen, og der vil derfor heller ikke være grundlag for at udløse et forældrepålæg.
VEJ nr 9480 af 27/06/202432
Ved manglende opfyldelse af undervisningspligten forstås, at barnet eller den unge ikke modtager en
undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. I tilfælde, hvor barnet eller
den unge hjemmeundervises eller hjemtages til hjemmeundervisning under sådanne omstændigheder som
er nævnt i § 38, stk. 1, i barnets lov skal der således foretages en vurdering af, om undervisningspligten
opfyldes. Efter friskolelovens § 35, stk. 1, fører kommunen tilsyn med den undervisning, barnet eller den
unge får i hjemmet m.v.
Kriminalitet
94. § 38, stk. 2, nr. 2, i barnets lov, betyder, at mistanke om eller sigtelse for enhver overtrædelse af
straffeloven, lov om euforiserende stoffer, våbenloven eller knivloven kan begrunde et forældrepålæg. I
disse tilfælde skal der ikke foretages en vurdering af overtrædelsens omfang eller grovhed. De øvrige
betingelser efter § 38, stk. 1, i barnets lov for meddelelse af et forældrepålæg skal også være opfyldt.
Kommunen skal også her være opmærksom på, at adfærd som fører til mistanke om overtrædelse af straf-
feloven i nogle tilfælde kan skyldes en psykisk funktionsnedsættelse eller opmærksomhedsforstyrrelse
hos barnet eller den unge.
I sager, hvor kommunen har oplysninger om, at barnet eller den unge er mistænkt eller sigtet for
anden kriminalitet f.eks. overtrædelse af færdselsloven, er det en betingelse, at kriminaliteten har et vist
omfang eller en vis grovhed. En mindre færdselsforseelse er derfor ikke tilstrækkelig til at begrunde et
forældrepålæg.
Betegnelsen "mistænkt" er anvendt, da børn og unge under 15 år ikke kan sigtes eller tiltales, da de er
under den kriminelle lavalder.
Utryghedsskabende adfærd
95. § 38, stk. 2, nr. 3, i barnets lov, indebærer, at oplysninger om, at barnet eller den unge, der har udvist
en utryghedsskabende adfærd på steder, hvor der almindelig adgang, er en indikation af, at barnets eller
den unges udvikling er i fare og kan således begrunde et forældrepålæg.
Med udtrykket ”utryghedsskabende adfærd” menes en adfærd, der er egnet til at skabe utryghed hos andre
mennesker. Det er således ikke et krav, at der skal være givet udtryk for en følelse af utryghed i forhold til
den udviste adfærd, idet adfærden alene skal være egnet til at skabe utryghed.
Som eksempler på utryghedsskabende adfærd kan nævnes, at barnet eller den unge udviser en intimide-
rende, chikanerende eller truende adfærd over for f.eks. forbipasserende, beboere eller erhvervsdrivende
m.v. Eksempler på chikanøs eller truende adfærd kan f.eks. være, at barnet eller den unge, herunder
gruppen som denne kan være en del af, råber, kommer med nedsættende bemærkninger eller stiller sig
i vejen for forbipasserende, eller at den pågældende udviser en støjende eller fornærmende adfærd i
øvrigt. Der kan også være tale om fysiske handlinger såsom kast af genstande, skub eller spyt mod ting
eller personer, uden at adfærden nødvendigvis udgør et strafbart forhold.
I forbindelse med vurderingen af, om der foreligger en utryghedsskabende adfærd, kan der lægges vægt
på, hvor adfærden er udvist, f.eks. på en togstation, ved et busstoppested, i et bycenter, foran den eller
de forurettedes hjem eller lignende offentlige steder, hvor det enten har været vanskeligt eller umuligt for
den eller de forurettede at trække sig væk eller undgå barnets eller den unges eller gruppens adfærd.
Endvidere kan der lægges vægt på, hvornår adfærden er udvist, f.eks. om det er sket i de sene aften- og
nattetimer efter mørkets frembrud, hvor visse handlinger almindeligvis fremstår mere utrygge, end hvis
de var forøvet i dagslys. Det kan også indgå i vurderingen, om barnet eller den unge i forbindelse med
VEJ nr 9480 af 27/06/202433
adfærden har forsøgt at tildække sit ansigt eller på anden vis forsøgt at anonymisere sig selv for f.eks. at
undgå videoovervågningskameraer eller øvrig identifikation.
Adfærden behøver ikke at bestå i eller ledsages af et strafbart forhold. Det afgørende er adfærdens
utryghedsskabende karakter. Adfærden kan udøves selvstændigt af barnet eller den unge eller som led i
en gruppes aktiviteter. Hvis der er tale om en samlet adfærd i en gruppe, kan der lægges vægt på, om
gruppens adfærd medfører støjgener og/eller trafikale gener, og om personer i gruppen indtager eller er
påvirket af alkohol eller andre rusmidler.
Det er ikke muligt udtømmende at definere, hvornår der er tale om utryghedsskabende adfærd. Det vil
altid bero på en konkret vurdering af de samlede omstændigheder i sagen, om en adfærd kan siges at være
utryghedsskabende eller ej.
Det er en betingelse, at den utryghedsskabende adfærd er udvist på steder, hvortil der er almindelig
adgang. Udtrykket skal forstås i overensstemmelse med § 2 i lovbekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005
om politiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed
mv., samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige foranstaltninger (ordensbekendtgørelsen) og
omfatter således bl.a. offentlige parker, offentlige befordringsmidler, butikker, butikscentre og offentlige
kontorer. Det er ikke omfattet af bestemmelsen, hvis den utryghedsskabende adfærd er udvist i et privat
hjem eller andre steder, hvor der ikke er almindelig adgang. Den utryghedsskabende adfærd kan være
udvist på steder med geografisk tilknytning til det sted, hvor barnet eller den unge har bopæl. Det
kan f.eks. være i det lokale bycenter, på den lokale togstation, foran byskolen, ungdomsklubben eller
lignende. Det er imidlertid ikke et krav, at adfærden nødvendigvis er udvist i barnets eller den unges
nærområde. Det vil således også være omfattet, hvis adfærden er udvist i en anden by eller kommune end
den, som barnet eller den unge har bopæl i.
Det er kommunen, der skal vurdere, om barnet eller den unge har udvist en utryghedsskabende adfærd
på steder, hvortil der er almindelig adgang. Kommunen skal i den forbindelse iagttage officialprincippet,
hvorefter kommunen skal sørge for en tilstrækkelig sagsoplysning, førend der træffes afgørelse om på-
læg. Vurderingen af, om barnet eller den unge har udvist en utryghedsskabende adfærd skal almindeligvis
foretages bl.a. på baggrund af oplysninger fra politiet, SSP-samarbejde eller lignende.
Det forudsættes, at et forældrepålæg efter § 38, stk. 2, nr. 3, i barnets lov ikke meddeles som følge
af et enkeltstående tilfælde. Et pålæg efter bestemmelsen forudsætter almindeligvis, at der foreligger
oplysninger om, at barnet eller den unge flere gange har udvist en utryghedsskabende adfærd på steder,
hvortil der er almindelig adgang. Hyppigheden af den udviste adfærd kan endvidere indgå i vurderingen
af, om adfærden samlet set må anses for utryghedsskabende. Hvis barnet eller den unge således gentagne
gange har udvist en utryghedsskabende adfærd, skal der for så vidt angår den konkrete udviste adfærd
mindre til for at betegne adfærdens karakter som utryghedsskabende.
Adfærds- eller tilpasningsproblemer
96. § 38, stk. 2, nr. 4, i barnets lov, betyder, at oplysninger om alvorlige adfærds- eller tilpasningsproble-
mer hos barnet eller den unge kan udløse et forældrepålæg, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Der kan f.eks. være tale om problemer, som kommer til udtryk i skolen, om problemer der på andre måder
kommer til udtryk i det offentlige rum f.eks. ved truende adfærd i grupperingsmæssige sammenhænge og
om problemer, som kommer til udtryk ved barnets eller den unges misbrug.
I sager, hvor barnet eller den unge udviser alvorlige adfærds- eller tilpasningsproblemer, er det vigtigt,
at kommunen er opmærksom på, at sådanne bekymringstegn kan have udspring i, at barnet eller den
VEJ nr 9480 af 27/06/202434
unge har en psykisk funktionsnedsættelse. Sådanne tegn på mistrivsel bør således give anledning til
overvejelser om, hvorvidt der er behov for at afdække grundlaget for adfærden, herunder afdække om
adfærden skyldes eksempelvis en opmærksomhedsforstyrrelse som ADHD eller udviklingsforstyrrelse
som autisme.
Forældremyndighedsindehaveren nægter at samarbejde
97. § 38, stk. 2, nr. 5, i barnets lov, betyder, at oplysninger om, at forældremyndighedsindehaveren ikke
vil samarbejde med kommunen om at løse barnets eller den unges problemer, kan udløse et forældrepå-
læg, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Manglende samarbejde kan f.eks. bestå i, at forældremyndighedsindehaveren ikke kommer til forældre-
møder eller ikke møder op, når kommunen har indkaldt til et møde, f.eks. i forbindelse med udarbejdelse
af barnets plan efter § 91 eller en ungeplan efter § 108. Der kan også være tale om en situation, hvor
forældremyndighedsindehaveren afviser at samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning om
planlægningen af den unges uddannelse efter folkeskolens 9. klasse.
Indholdet i et forældrepålæg