Vejledning om støttende indsatser til børn og deres familier efter barnets lov (Delvejledning 3 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 47
Del 47 af 200
forventede varighed.
Kommunen skal i sin afgørelse om støttende indsatser angive det overordnede formål med den eller de
valgte indsatser. Et eksempel kan være en afgørelse om praktisk og pædagogisk hjælp i hjemmet med det
overordnede formål at styrke barnets trivsel ved at hjælpe forældrene med at skabe struktur i familiens
hverdag og støtte forældrene i at sætte grænser. Hvis der udarbejdes en barnets plan, jf. § 91, skal det
konkrete mål for indsatsen fastsættes i samarbejde med barnet eller den unge og forældrene i barnets
plan. For nærmere om barnets plan henvises der til punkt 143-161.
Bestemmelsen betyder endvidere, at kommunens afgørelse skal indeholde en angivelse af, hvor længe
indsatsen forventes at vare. Det vil sige, at kommunen i forbindelse med iværksættelsen af støtten skal
tage stilling til, om indsatsen forventes at skulle være af kortere eller længere varighed.
I afgørelser efter § 32, stk. 1, er der krav om skriftlighed med hensyn til angivelsen af henholdsvis
formålet med indsatsen og den forventede varighed.
Afdækning eller undersøgelse som afsæt for iværksættelse af støttende indsatser
54. § 32, stk. 4, i barnets lov, betyder, at kommunen kan træffe afgørelse om støttende indsatser på
baggrund af en afdækning af et eller flere forhold med betydning for barnet eller den unge, jf. § 19, en
børnefaglig undersøgelse af barnets eller den unge situation, jf. § 20, eller en ungefaglig undersøgelse, jf.
§ 31 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Kommunen skal altså ikke som udgangspunkt iværksætte støtte efter gennemførelse af en børnefaglig
undersøgelse efter § 20, eller hvad der svarer hertil, idet en mere afgrænset afdækning af barnets eller den
unges behov for støtte, jf. § 19, kan være tilstrækkeligt grundlag, når der ikke er tale om meget alvorlige
og komplekse sager, herunder sager, hvor der kan være behov for en anbringelse. Det skal medvirke til
at sikre, at barnet eller den unge og familien får hurtig hjælp. For yderligere om afdækning henvises til
vejledning 2 om sagsbehandling og kommunens opgaver efter barnets lov.
Støtten kan dog også iværksættes på grundlag af en børnefaglig undersøgelse, der kommer hele vejen
rundt om barnets eller den unges situation. Det kan f.eks. være tilfældet i en situation, hvor kommunen
indledningsvis har vurderet, at der er tale om en så alvorlig problematik, at en anbringelse kan være
relevant, og derfor har iværksat en børnefaglig undersøgelse, jf. § 20. Hvis kommunen på baggrund
VEJ nr 9480 af 27/06/202421
af den børnefaglige undersøgelse imidlertid vurderer, at der ikke er grundlag for en anbringelse af
barnet, men i stedet er behov for f.eks. intensiv familiebehandling under et døgnophold for barnet og
forældrene, kan denne støttende indsats iværksættes på baggrund heraf. Det kan også være tilfældet i en
situation, hvor barnet anbringes uden for hjemmet, og der vurderes at være behov for supplerende støtte
til barnet eller forældrene under anbringelsen. For mere om børnefaglig undersøgelse se vejledning 2 om
sagsbehandling og kommunen opgaver efter barnets lov.
Kommunen skal både som led i en afdækning og en børnefaglig undersøgelse i relevant omfang inddrage
de fagfolk, som gennem deres arbejde er i kontakt med og har relevant viden om barnet eller den unge
og familien, herunder f.eks. sundhedsplejersker, pædagoger, lærere, skoletandlæger og psykologer i PPR,
SSP-medarbejdere, Familieretshuset m.v.
Iværksættelse af støttende indsatser sideløbende med en afdækning eller børnefaglig undersøgelse
55. § 32, stk. 4, i barnets lov, betyder, at kommunen har adgang til at iværksætte støttende indsatser
sideløbende med en afdækning eller børnefaglig undersøgelse af barnets eller den unges behov, jf. §§ 19
og 20, eller en ungefaglig undersøgelse, jf. § 31 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Støttende indsatser, herunder eventuelle handicapkompenserende indsatser eller støtte efter kapitel 8 i
barnets lov, kan således iværksættes sideløbende med, at afdækning eller børnefaglig undersøgelse gen-
nemføres, hvis kommunen på baggrund af de oplysninger, der allerede foreligger i sagen, vurderer, at det
vil være af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller den unges særlige behov for støtte. Adgangen
til at iværksætte støtte sideløbende med en afdækning eller børnefaglig undersøgelse skal bidrage til
at sikre hurtigere og mere fleksibel hjælp til barnet eller den unge og familien. Det giver samtidig
bedre mulighed for en mere aktiv afdæknings- eller undersøgelsesperiode, hvor afdækningen eller den
børnefaglige undersøgelse af barnets eller den unges og familiens ressourcer og udfordringer sker som led
i en støttende indsats.
Det er en forudsætning, jf. § 32, stk. 1, at der foreligger tilstrækkelige oplysninger til, at kommunen
kan vurdere, om barnet eller den unge har behov for særlig støtte, dvs. at støttebehovet ligger udover,
hvad der kan imødekommes som led i en tidligt forebyggende indsats efter § 30, og om støtten vil
være af væsentlig betydning. Endvidere skal kommunen for at kunne træffe afgørelse have tilstrækkelige
oplysninger til at kunne vurdere, hvilke indsatser, der bedst kan imødekomme barnets eller den unges
behov.
Kommunens afgørelse om at iværksætte støttende indsatser sideløbende med en afdækning eller børne-
faglig undersøgelse er omfattet af de almindelige forvaltningsretlige regler om partshøring og klagevej-
ledning m.v., ligesom kommunen vil have ansvar for at sikre, at sagen er tilstrækkeligt oplyst til, at der
kan træffes afgørelse, jf. § 10 i retssikkerhedsloven.
Hvis der iværksættes støttende indsatser sideløbende med afdækning eller børnefaglig undersøgelse, skal
kommunen i forbindelse med opfølgningen på barnets trivsel og udvikling, jf. § 95 i barnets lov, tage stil-
ling til, om afdækningen eller undersøgelsen giver anledning til at justere indsatsen, herunder iværksætte
handicapkompenserende indsatser eller støtte efter kapitel 8 i barnets lov, hvis der i forbindelse med
opfølgningen viser sig et grundlag herfor. Der henvises til punkt 161 om opfølgning samt vejledning 4 om
anbringelse efter barnets lov for yderligere vejledning om reglerne for opfølgning.
Særligt om støttende indsatser til kommende forældre