Vejledning om hjælp og støtte til børn og unge med funktionsnedsættelse og deres familier (Delvejledning 6 af 6 til barnets lov)
barnets lov

Afsnit 16

Del 16 af 232
unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Det følger heraf, at barnets eller den unges holdning og synspunker skal tilvejebringes og inddrages løbende ved samtaler og anden direkte kontakt, inden der træffes beslutninger eller afgørelser efter barnets lov om barnets eller den unges forhold. Inddragelsen kan ske på andre måder end ved afholdelse af børnesamtaler med barnet eller den unge, det kan eksempelvis være vha. spørgeskema, observation eller visuelle, computerbaserede, billede- og tegnbaserede tilgange til kommunikation. Samtidig kan inddragelsen af barnet eller den unge og samtaler i højere grad tilrettelægges ud fra barnets eller den unges præmisser og holdninger. VEJ nr 9375 af 28/05/20244 For børn og unge med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan der være særlige kommunikative eller kognitive vanskeligheder, der bør tages højde for ved tilrettelæggelsen af samtalen, ligesom nogle børn kan have behov for tolkebistand. Endvidere bør der under samtalen være en særlig opmærksomhed på, om budskaberne fra barnet eller den unge er påvirket af manglende forståelse for implikationerne af samtalen eller af, at barnet eller den unge har ønsker, som ikke er til deres eget bedste. Denne opmærksomhed kan eksempelvis være særligt relevant i forbindelse med samtaler med psykisk sårbare børn og unge eller børn og unge med selvskadende adfærd eller psykisk funktionsnedsættelse. I sådanne situationer er det ofte særligt relevant at overveje, om forældrene med fordel kan inddrages i samtalen med henblik på at bidrage med den særlige viden, forældrene typisk vil have om barnets udfordringer. Inddragelse kan finde sted uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og uden dennes tilstede- værelse, når hensynet til barnets eller den unges bedste taler herfor. Der henvises også til § 6 om retten til at lade sig bistå af andre samt § 8 om kommunens pligt til at tilrettelægge sagsbehandlingen, så barnet eller den unge har mulighed for at medvirke aktivt i sagen. For nærmere vejledning om inddragelse af barnet eller den unge henvises der til vejledning om generelle bestemmelser i barnets lov (Delvejledning 1 af 6 til barnets lov). Der henvises også til Social- og Boligstyrelsens videnstema om inddragelse af børn og unge med handicap i egen sag. I forbindelse med tilrettelæggelsen af særlig hjælp og støtte til børn og unge under 18 år med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse og deres familier, skal der foretages en screening efter § 18 i barnets lov. En screening skal som udgangspunkt ske på baggrund af de foreliggende oplysninger. Hvis det på baggrund af screeningen vurderes, at der er behov for at indhente yderligere oplysninger, vil der i udgangspunktet være tale om en problemstilling, der kræver yderligere afdækning af et eller flere forhold af betydning for barnet eller den unge efter reglerne i § 19 i barnets lov. Afdækningen skal alene afdække de forhold, som er relevante for at belyse barnets, den unges og evt. familiens konkrete udfordringer og støttebehov. Hvis det på baggrund af screeningen vurderes, at der er behov for en børnefaglig undersøgelse af barnets eller den unges støttebehov, skal kommunen træffe afgørelse om en børnefaglig undersøgelse efter § 20 i barnets lov. Der henvises her til vejledning om sagsbehandling og kommunernes opgaver efter barnets lov (Delvejledning 2 af 6 til barnets lov). Sammenhæng til øvrige tilbud og indsatser