Vejledning om hjælp og støtte til børn og unge med funktionsnedsættelse og deres familier (Delvejledning 6 af 6 til barnets lov)
barnets lov

Afsnit 15

Del 15 af 232
år med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse og deres familier iagttage de generelle og grundlæggende principper for hjælp og støtte, som fastlagt i kapitel 1 og kapitel 2 i barnets lov samt de almindelige sagsbehandlingsregler i forvaltningsloven, retssikkerhedsloven og almindelige forvaltningsretlige grundsætninger. Her kan fremhæves § 3 i retssikkerhedsloven (sagsbe- handlingstider og frister), § 4 i retssikkerhedsloven (borgerens medvirken), § 5 i retssikkerhedsloven (samlet vurdering af behov og støttemuligheder), § 10 i retssikkerhedsloven (pligt til at oplyse sagen), § 7 i forvaltningsloven (vejledning), kapitel 4 i forvaltningsloven (egenaccess), § 19 i forvaltningsloven (partshøring), § 21 i forvaltningsloven (ret til at afgive udtalelse), § 22 i forvaltningsloven (begrundel- se), § 25 i forvaltningsloven (klagevejledning), samt officialprincippet. Yderligere oplysninger findes i vejledning nr. 9330 af 21. marts 2019 om retssikkerhed og administration på det sociale område samt i vejledning nr. 11740 af 4. december 1986 om forvaltningsloven. Disse principper gælder også andre tilbud om hjælp og støtte efter barnets lov og skal medvirke til at sikre, at den særlige hjælp og støtte vil afspejle barnets eller den unges støttebehov, og at de tiltag, der vil blive iværksat, matcher de behov, som den enkelte har. Principperne understøtter samtidig, at hjælp og støtte efter kapitel 8 i barnets lov vil skulle tilrettelægges med afsæt i barnets eller den unges perspektiv, ressourcer og behov og i samarbejde med forældrene med henblik på at understøtte den enkeltes læring, udvikling, trivsel og selvstændighed og/eller lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten for barnet, den unge eller familien.