den unges skolegang, herunder at undgå skoleskift, medmindre hensynet til barnets eller den unges
behov taler imod. Dette indebærer, at kommunalbestyrelsen i den kommune, der træffer afgørelse om at
anbringe barnet eller den unge, ved valg af konkret anbringelsessted skal prioritere og tage højde for valg
af egnet undervisningstilbud.
Situationer, hvor hensynet til barnets eller den unges behov kan tale imod, at det tillægges vægt, at barnet
eller den unge kan forblive i sit nuværende undervisningstilbud, vil f.eks. kunne være, at barnets eller
den unges støttebehov er af sådan karakter, at det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges
bedste, at barnet eller den unge anbringes på et konkret anbringelsessted, f.eks. en meget specialiseret
døgninstitution, som er beliggende langt fra barnets eller den unges nuværende skole.
Dermed skal overvejelser om egnet undervisningstilbud foretages allerede, når anbringelsen planlægges,
og ikke først efter en anbringelse har fundet sted.