Afsnit 347
Del 347 af 350
forældremyndighedsindehaveren om hjemgivelse af et barn eller en ung, der er anbragt efter lovens § 67,
hvis der ikke er sket væsentlige ændringer af forholdene på anbringelsesstedet, barnet eller den unge.
Ved en anbringelse efter lovens § 67 har børne- og ungeudvalget truffet afgørelse om, at et barn eller en
ung, som har været anbragt uden for hjemmet i mindst tre år efter reglerne i barnets lov eller reglerne i
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, fortsat skal være anbragt uden for hjemmet i en permanent
anbringelse, hvis barnet eller den unge har opnået en så stærk tilknytning til anbringelsesstedet, at det på
kortere og længere sigt må antages at være af væsentligt betydning for barnets eller den unges bedste at
forblive på anbringelsesstedet. Afgørelse om permanet anbringelse efter § 67 forudsætter samtykke fra
den unge, der er fyldt 15 år og kan træffes, selvom betingelserne for anbringelse efter §§ 46 eller 47 i
barnets lov eller § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet ikke længere er opfyldt. En permanent
VEJ nr 9148 af 15/03/2024122
anbringelse skal ikke genbehandles efter genbehandlingsfristerne i § 50 i barnets lov. Herudover gælder
de almindelige regler under en anbringelse.
I lighed med § 102, stk. 3, nr. 1, vedrører § 102, stk. 3, nr. 2, alene anmodninger fra forældremyndig-
hedsindehaver. Bestemmelsen medfører, at kommunen kan afvise at behandle anmodninger fra forældre-
myndighedsindehaveren om hjemgivelse i sager om anbringelse af et barn eller en ung i en permanent
anbringelse efter barnets lov § 67, hvis der er ikke er sket væsentlige ændringer af forholdene hos
anbringelsesstedet, barnet eller den unge. I forhold til en permanent anbringelse, jf. § 67, vil væsentlige
ændringer for eksempel være, at barnet eller den unge ikke længere føler et tilhørsforhold til anbringel-
sesstedet, men langsomt har opnået større tilknytning til forældremyndighedsindehaveren. Det kan også
være, at der er forhold hos anbringelsesstedet, som er væsentligt ændrede. Det vil f.eks. være tilfældet,
hvis den primære omsorgsperson i plejefamilien dør eller forlader familien på grund af skilsmisse.
Ovenstående betyder, at hvis kommunen modtager en anmodning fra forældremyndighedsindehaveren
om hjemgivelse af et barn eller en ung, der er anbragt efter §§ 47 eller 67 i barnets lov, skal kommunen
indledningsvis vurdere, om der er grundlag for at behandle anmodningen eller ej. Dette betyder, at
kommunen skal vurdere, om der er væsentlige ændringer af relevante forhold. Det er vigtigt, at kommu-
nen sikrer, at sagen er tilstrækkeligt oplyst til at foretage denne vurdering, jf. retssikkerhedslovens §