Afsnit 331
Del 331 af 350
om hjemgivelsesperiodens længde, jf. § 100, stk. 3, forud for hjemgivelse af et barn eller en ung, der er
anbragt uden for hjemmet efter §§ 46 og 47. I særlige tilfælde kan kommunalbestyrelsen beslutte, at der
ikke skal være en hjemgivelsesperiode.
Som led i vurderingen af, om et barn eller ung skal hjemgives, skal kommunen vurdere, om hjemgivelsen
vil være til barnets eller den unges bedste, jf. § 100, stk. 1, herunder om en hjemgivelse vil sikre
god udvikling og trivsel hos barnet eller den unge. Dette skal indgå i den samlede vurdering af sagen,
herunder vurderingen af det oprindelige anbringelsesgrundlag og barnets eller den unges og familiens
samlede situation.
Det betyder også, at et barn eller en ung, der er anbragt uden for hjemmet, ikke kan hjemgives til
forældrene, uden kommunen forinden har truffet en afgørelse herom. Kommunen skal således altid træffe
afgørelse om, at en hjemgivelse skal ske, samt om en hjemgivelsesperiode. Kravet om, at kommunen
skal træffe afgørelse om hjemgivelse og herunder evt. fastsætte en hjemgivelsesperiode, betyder også, at
forældrene ikke kan få barnet eller den unge hjem ved at tilbagekalde deres samtykke til anbringelsen
til enhver tid, f.eks. ved ophør af samvær med barnet eller den unge. Uanset at barnet eller den unge
er anbragt med samtykke fra forældremyndighedsindehaver, vil der ikke kunne ske hjemgivelse, førend
kommunen har truffet en afgørelse om hjemgivelse og om hjemgivelsesperiodens længde.
Formålet er at understøtte en samlet proces omkring hjemgivelse, hvor det velovervejede og tilrettelagte
forløb for barnet eller den unge vægtes højere end forældrenes behov for at få barnet hjem umiddelbart,
jf. nedenfor om hjemgivelsesperioden. Kun i særlige tilfælde kan kommunen beslutte, at der ikke skal
fastsættes en hjemgivelsesperiode. Særlige tilfælde vil for eksempel kunne være, hvis plejeforældrene
flytter eller siger op samtidig med, at barnet eller den unge af andre årsager skal hjemgives. I sådanne
tilfælde kan det være bedre for barnet eller den unge at komme hjem med det samme end at blive anbragt
hos nye plejeforældre i en kortere hjemgivelsesperiode. Det kan også være, at hjemgivelsen sker lige op
til skolestart, hvor det vurderes at være til barnet eller den unges bedste at komme hjem hurtigt og starte
i ny skole samtidig med, at de øvrige børn starter i skole. Endelig kan der være tilfælde, hvor et barn
VEJ nr 9148 af 15/03/2024115
eller en ung anbringes kortvarigt, for eksempel på grund af en forælders hospitalsindlæggelse. I sådanne
tilfælde vil det ikke være hensigtsmæssigt, at der fastsættes en hjemgivelsesperiode.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om fastsættelse af en hjemgivelsesperiode kan påklages til Ankestyrel-
sen efter de almindelige regler i kapitel 10 i retssikkerhedsloven.
Kommunalbestyrelsen skal forelægge en anmodning fra forældrene om hjemgivelse af barnet eller den
unge til afgørelse i børne- og ungeudvalget, hvis kommunen ikke kan imødekomme forældrenes ønske
om hjemgivelse. Se uddybning af § 102 nedenfor.