Afsnit 297
Del 297 af 350
om indsatsen skal justeres, eller om der er behov for yderligere afdækning eller undersøgelse af barnets
eller den unges behov, jf. §§ 19, 20, 25 eller 26. Kommunen skal desuden løbende tage stilling til
tilrettelæggelsen af opfølgningen og vurdere, om der er behov for at udarbejde eller revidere barnets plan,
jf. § 91, eller ungeplanen, jf. § 108, eller revidere relevante dele af den helhedsorienterede plan, jf. § 110,
eller et forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, herunder om der
er behov for at genindbringe sagen for Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. ungdomskriminalitetslovens §§
21 og 54, stk. 3.
Kommunen skal først og fremmest vurdere, om indsatsen skal ændres, det vil sige om indsatsen bidrager
til at nå de konkrete mål, der er opstillet i barnets plan, ungeplanen eller den helhedsorienterede plan,
og om barnet eller den unge profiterer af indsatsen. I forlængelse heraf skal kommunen vurdere, om
barnet eller den unge trives og udvikler sig alderssvarende i forhold til barnets eller den unges ressourcer
og støttebehov. Samtidig bør kommunen her være opmærksom på, om der er sket en udvikling hos
barnet eller den unge eller den samlede familie, som betyder, at der kan være grundlag for at revidere
indsatsen. Det kan både være relevant, hvis barnet eller den unge eller familien har opnået en forbedret
trivsel, eller hvis udviklingen vurderes at gå den forkerte vej. Det kan f.eks. være, hvis barnet eller den
unge kommer i stigende mistrivsel med misbrug, kriminalitet, selvskade eller skolefravær.
Derudover bør kommunen være opmærksom på, at barnets eller den unges behov kan ændre sig over
tid, ligesom der kan være behov for at være særligt opmærksom på overgange, f.eks. i forbindelse med
skolestart eller overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse. Endvidere skal kommunen i sager, hvor
støttebehovet har afsæt i en funktionsnedsættelse eller en kronisk eller langvarig lidelse hos barnet eller
den unge, være opmærksom på, om der som supplement til de iværksatte indsatser efter §§ 32, 46, 47,
114-116 og 120 også kan være behov for at tilbyde hjælp og støtte efter bestemmelserne i kapitel 8 i
VEJ nr 9148 af 15/03/202498
barnets lov. Der henvises til vejledning om hjælp og støtte til børn og unge med funktionsnedsættelser og
deres familier for yderligere uddybning.
Kommunen skal endvidere vurdere, om der er behov for yderligere afdækning eller undersøgelse af
barnets eller den unges behov. Det følger af §§ 19, 20, 25 og 26, at der er fleksibilitet i forhold til
kommunens undersøgelse af barnets behov i den enkelte sag. Det stiller krav til kommunens opfølgning,
idet det er relevant, at kommunen løbende tager stilling til, om der kan være grundlag for at foretage
en nærmere undersøgelse af behovet hos barnet eller den unge eller den samlede familie. Det kan f.eks.
være relevant i tilfælde, hvor der indledningsvist er foretaget en afdækning af støttebehovet, men hvor
kommunen i forbindelse med den løbende opfølgning bliver opmærksom på, at det kan være relevant
at iværksætte en børnefaglig undersøgelse efter § 20. Det vil også kunne være tilfældet i sager, hvor
eksempelvis bekymrende adfærd hos barnet eller den unge giver anledning til at afdække, om adfærden
kan have afsæt i en psykisk funktionsnedsættelse hos barnet eller den unge.
§ 95, stk. 4, forpligter ligeledes kommunen til løbende at tage stilling til tilrettelæggelsen af opfølgnin-
gen. Det gælder også i tilfælde, hvor der træffes afgørelse om en ny indsats, og hvor der som følge heraf
skal tages stilling til tilrettelæggelsen af opfølgningen, jf. § 95, stk. 3. Formålet med den løbende stilling-
tagen til behovet for opfølgning er at sikre, at det ikke bliver sagens omstændigheder og barnets eller den
unges behov på tidspunktet for den første opfølgning, der alene kommer til at diktere den fremadrettede
tilrettelæggelse af opfølgningen. Barnets eller den unges behov i forhold til opfølgningen kan ændre sig
over tid, ligesom der kan ske en udvikling i konteksten omkring barnet eller den unge, der betyder, at
det er nødvendigt at tage beslutningen om tilrettelæggelse af opfølgningen op til revision. Det drejer sig
både om hyppigheden, tidspunkt og formen for opfølgning mm. Der kan også være omstændigheder i
den enkelte sag, der betyder, at det kan være relevant i en periode at skrue op eller ned for kadencen for
opfølgning. Der kan også ske en omvæltning i barnets eller den unges liv, f.eks. hvis barnet eller den unge
skal skifte anbringelsessted, der betyder, at der pludselig opstår et behov for at følge hyppigere op i en
periode.
Der kan også ske en udvikling i sagen, der betyder, at kommunen skal tage beslutningen om udarbejdelse
af barnets plan efter § 91, stk. 1, eller ungeplanen efter § 108, op til revision. Dermed skal kommunen
i forbindelse med den løbende opfølgning vurdere, om der er behov for at udarbejde en barnets plan
eller en ungeplan. Det kan f.eks. være relevant i tilfælde, hvor det indledningsvist er besluttet, at der
ikke er behov for at udarbejde en barnets plan eller en ungeplan, men hvor der undervejs i sagens forløb
iværksættes en mere indgribende indsats efter §§ 32, 46 eller 47, der betyder, at der opstår et behov for
at udarbejde en barnets plan eller en ungeplan. I tilfælde, hvor der træffes afgørelse om anbringelse efter
§§ 46 eller 47 er kommunen, jf. § 91, stk. 2, forpligtet til at udarbejde en barnets plan. Det kan også være
relevant i tilfælde, hvor barnet eller den unge i forbindelse med den løbende opfølgning giver udtryk for
et ønske om, at der alligevel udarbejdes en barnets plan eller en ungeplan.
Kommunen skal derudover løbende vurdere om der er behov for at revidere barnets plan eller ungeplanen
eller den helhedsorienterede plan. En revision kan eksempelvis være relevant i tilfælde, hvor de konkrete
mål vurderes at være opnået, og der derfor er behov for at opstille nye mål for barnets og den unges
trivsel og udvikling. Det kan også være relevant i tilfælde, hvor indsatsen justeres, og der derfor er behov
for at justere de konkrete mål i barnets plan, ungeplanen eller den helhedsorienterede plan.
Der kan yderligere være tilfælde, hvor der ikke er behov for en revision af barnets plan eller ungepla-
nen, men alene behov for justeringer i indsatsen. Som eksempel herpå kan en indsats i form af en
kontaktperson, der ikke fungerer optimalt på grund af relationen mellem den unge og den pågældende
kontaktperson, justeres ved, at der findes en ny kontaktperson. Et andet eksempel kan være en anbringel-
sessag, hvor der er opstået problemer, som kan løses ved, at anbringelsesstedet modtager den nødvendige
VEJ nr 9148 af 15/03/202499
supervision. Omvendt foretages der normalt en revision af barnets plan, ungeplanen eller relevante dele
af den helhedsorienterede plan, hvis der skal ske ændringer i barnets eller den unges behandling, eller
hvis der skal foretages nærmere undersøgelser af barnets eller den unges forhold eller lignende, der har
betydning for de konkrete mål i planen.
I forbindelse med den løbende opfølgning skal kommunen dokumentere overvejelser og beslutninger på
sagen i relevant omfang. Det er både relevant af hensyn til, at man i sagens akter kan se kommunens
tidligere overvejelser i forbindelse med opfølgningen, og af hensyn til at andre myndigheder eller børne-
og ungerådgivere senere kan tage stilling til sagen. Selvom det vurderes, at der ikke er behov for at justere
indsatsen eller revidere de konkrete mål i barnets plan eller ungeplanen, kan det alligevel være relevant
at dokumentere, at der er taget stilling til det i forbindelse med opfølgningen. Således kan det også give
rådgiveren, barnet eller den unge og familien et fælles grundlag for den fremadrettede opfølgning.
Kommunen kan med fordel bruge barnets plan som et aktivt redskab i opfølgningen og således dokumen-
tere direkte i planen, hvilke forhold opfølgningen har berørt, og hvad der konkret er taget stilling til og
eventuelt er besluttet. Barnets plan kan også blive et redskab, som barnet eller den unge og forældrene
kan bruge til dels at se tilbage på sagens forløb, dels fremad i forhold til at opnå det overordnede formål
med støtten.
Revision af planen på bagrund af den løbende opfølgning