Vejledning om generelle bestemmelser i barnets lov (Delvejledning 1 af 6 til barnets lov)
barnets lov

Afsnit 89

Del 89 af 123
arbejde på børne- og ungeområdet. Det er op til den enkelte kommune at prioritere, hvilke frivillige sociale aktiviteter, der vil modtage støt- te. Det vil sige, at det er kommunen, som beslutter, hvilke formål og rammer, der skal gøre sig gældende for ansøgningerne til kommunens støtte til frivillige sociale organisationer og foreninger. Sigtet med bestemmelsen er, at også de aktiviteter, der primært eller udelukkende drives med frivillig arbejdskraft, inddrages i samarbejdet, og at disse støttes økonomisk. Der lægges særligt vægt på at støtte konkrete aktiviteter. Den støtte, der tildeles efter bestemmelsen, skal bl.a. tage sigte på den situation, at en frivillig organi- sation, forening eller andre frivillige aktører af egen drift og på eget initiativ gør en frivillig social indsats. Kommunens rolle er her at vurdere, om den vil støtte den pågældende aktivitet økonomisk. Be- stemmelsen kan også indgå som et led i et samarbejde mellem kommunalbestyrelsen og en frivillig social organisation eller forening om indsatsen for en bestemt målgruppe eller om en socialt forebyggende indsats for børn, unge og familier. Det er en betingelse, at den frivillige indsats er kernen i aktiviteter- ne. Tilskuddet skal fungere som en støtte til den specifikke frivillige indsats. Det kan være nødvendigt med et lønnet personale til organisering af en frivillig indsats, til supervision, til indslusning af nye frivillige, til at sikre økonomiske midler osv. Støtten kan derfor også konkret bruges til at finansiere lønninger til ansatte osv. Hvis en lokal frivillig social organisation eller forening er utilfreds med forholdene for støtte efter bestemmelsen, må den gøre sin indflydelse gældende lokalt, herunder over for kommunalbestyrelsen. VEJ nr 10073 af 19/12/202326 Kapitel 2 Børnerådet