Vejledning om generelle bestemmelser i barnets lov (Delvejledning 1 af 6 til barnets lov)
•barnets lovAfsnit 72
Del 72 af 123
og handles i tilfælde af viden eller mistanke om overgreb mod børn og unge. Beredskabet bør omfatte
hele kommunens børne- og ungeområde samt eksterne samarbejdspartnere, herunder eksempelvis politi,
sundhedsvæsen, Familieretshuset samt det børnehus, jf. § 124, kommunen er tilknyttet.
Beredskabet bør beskrive, hvordan sager om overgreb mod børn og unge skal behandles i overensstem-
melse med lovgivningen. Dette omhandler eksempelvis, at der i beredskabet beskrives klare procedurer
for, hvordan fagpersoner skal handle ved viden eller mistanke om overgreb mod et barn eller en ung,
samt hvordan der skal handles afhængig af den tilgængelige viden, og hvem mistanken eventuelt retter sig
mod. Eksempelvis kan beredskabet angive, hvornår og hvordan fagpersoner skal indgive underretning til
den kommunale forvaltning, samt hvad en underretning skal indeholde. Det kan også beskrives, i hvilke
situationer barnets eller den unges forældre ikke bør orienteres om underretningen, eksempelvis hvis
mistanken retter sig mod en eller begge af barnets eller den unges forældre.
Beredskabet bør ligeledes omhandle den kommunale forvaltnings behandling af sager om viden eller mis-
tanke om overgreb mod børn eller unge. I den forbindelse kan der beskrives procedurer for kommunens
håndtering af underretninger om, at et barn eller en ung har behov for støtte. Sådanne procedurer skal
udarbejdes i overensstemmelse med reglerne om underretning og behandling af underretninger, jf. lovens
VEJ nr 10073 af 19/12/202320
kapitel 16. Der henvises i øvrigt til vejledning 2 om sagsbehandling og kommunens opgaver efter barnets
lov.
Beredskabet bør også omhandle kommunens initiativer til forebyggelse af overgreb mod børn og un-
ge. Dette omhandler primært initiativer til at forebygge, at der sker overgreb mod børn og unge, mens
de opholder sig i kommunens institutioner m.v. Beredskabet bør også omhandle kommunens initiativer
til tidlig opsporing. Kommunen kan i denne forbindelse blandt andet tage stilling til, om de fagpersoner
i kommunen, som arbejder med børn og unge, har den fornødne viden til at opfange tegn og signaler fra
børn og unge, der er eller har været udsat for overgreb. Kommunen kan også overveje, hvordan der blandt
kommunens fagpersoner kontinuerligt er det fornødne opmærksomheds- og vidensniveau til at sikre, at
der reageres kvalificeret, når et barn eller en ung viser tegn og signaler på overgreb.
Endvidere skal beredskabet omfatte kommunens samarbejde med andre relevante myndigheder som
eksempelvis politi, sundhedsvæsen, Familieretshuset, krisecentre m.v. Beredskabet bør i den forbindelse
adressere forvaltningens procedurer for samarbejdet med politiet, herunder muligheden for at foretage
en samtale med politiet ved de indledende sagsskridt efter reglerne i § 11 f i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.