Dette er ikke selve loven, men et skriftlig fremsættelse af lovforslag
Dette dokument er en del af lovens tilblivelsesproces i Folketinget og ikke den gældende lovtekst.
Skriftlig fremsættelse (9. december 1999) - L 147 § 28
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 19991XX00177 af 9.12.1999
, stk. 2.
Lovforslaget åbner med andre ord f.eks. ikke op for,
at private arbejdsgivere kan indhente oplysninger om jobansøgeres
væsentlige sociale problemer, hvis jobansøgeren ikke har givet
samtykke til det.
Med lovforslaget lægges der heller ikke op til
ændringer i den gældende retstilstand om, i hvilke tilfælde
der må foretages samkøring i den offentlige forvaltning.
Efter lovforslaget videreføres den gældende
retstilstand om, hvornår private må behandle oplysninger om
personnumre. Dog åbnes der op for, at oplysninger om personnumre kan
behandles med udtrykkeligt samtykke.
5. Efter lovforslaget får en registreret
person en række rettigheder, som betyder, at den
pågældendes retsstilling styrkes i forhold til den gældende
registerlovgivning.
Den registrerede person får således (som
udgangspunkt)
ret til at modtage underretning fra den dataansvarlige om, at
der indsamles oplysninger om vedkommende,
ret til indsigt i forbindelse med, at der behandles
oplysninger om vedkommende, herunder ret til at få meddelelse om
behandlingens formål, om kategorierne af modtagere af oplysningerne, og
tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger stammer,
ret til at gøre indsigelse mod, at behandling af
oplysninger finder sted, således at behandlingen skal ophøre,
hvis indsigelsen er berettiget,
ret til at gøre indsigelse mod, at den
pågældende undergives afgørelser, der har retsvirkninger
for eller i øvrigt berører den pågældende i
væsentlig grad, og som alene er truffet på grundlag af
elektronisk behandling,
ret til at få oplysninger, der er urigtige eller
vildledende, berigtiget, slettet eller blokeret, samt i den forbindelse at
forlange, at en tredjemand, hvortil oplysningerne om vedkommende er
videregivet, underrettes herom, og
ret til at klage til vedkommende tilsynsmyndighed over
behandling af personoplysninger om den pågældende.
Herudover opstiller lovforslaget snævre
grænser for, i hvilke tilfælde der - uden den enkelte forbrugers
samtykke - kan videregives oplysninger om forbrugeren til en anden virksomhed
til brug ved markedsføring.
Det kan - kort fortalt - kun ske, hvis der er tale om
»generelle kundeoplysninger«. Oplysningerne må dog ikke videregives,
hvis forbrugeren har gjort indsigelse herimod, herunder ved at få
registreret i CPR, at han generelt ikke ønsker henvendelser i
markedsføringsøjemed. Virksomheden skal tjekke i CPR, om
forbrugeren har frabedt sig henvendelser i
markedsføringsøjemed. Har forbrugeren ikke gjort det, skal
virksomheden rette henvendelse til forbrugeren med oplysning om retten til at
gøre indsigelse mod videregivelsen og give forbrugeren ret til at
gøre indsigelse på en nem måde inden for en frist på
14 dage. Videregivelsen må først finde sted, når
14-dagesfristen er udløbet, hvis forbrugeren vel og mærke ikke
har gjort indsigelse.
Lovforslaget indeholder ikke længere regler om
direkte uanmodet markedsføring. Sådanne regler vil blive
foreslået indsat i markedsføringsloven i forbindelse med
implementeringen af fjernsalgsdirektivet (direktiv 97/7/EF om
forbrugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg).
Et lovforslag herom vil blive fremsat i januar 2000.
6. Lovforslaget indeholder regler om
behandlingssikkerhed.
Disse regler indebærer bl.a., at den dataansvarlige
skal træffe de fornødne tekniske og organisatoriske
foranstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt
tilintetgøres, fortabes eller forringes samt mod, at de kommer
uvedkommende til kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid
med loven.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler
om sikkerhedsforanstaltningerne. Dette vil ske med udgangspunkt i den
nuværende praksis.
7. Lovforslaget indeholder en anmeldelsesordning
for behandlinger af oplysninger, som foretages for henholdsvis den offentlige
forvaltning, private dataansvarlige og domstolene.
Efter den foreslåede anmeldelsesordning skal alle
behandlinger som udgangspunkt anmeldes forudgående til vedkommende
tilsynsmyndighed. Desuden skal visse behandlinger tillige kontrolleres inden
iværksættelsen. Det gælder bl.a. behandlinger af
oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold.
En række typer af behandlinger, hvor det i
betragtning af de behandlede oplysninger ikke er sandsynligt, at de
registreredes rettigheder eller frihedsrettigheder krænkes, er dog
fritaget for anmeldelse.
For forvaltningsmyndighederne betyder de foreslåede
regler, at der ikke - som i dag - skal udarbejdes registerforskrifter ved
oprettelse af registre.
8. Det almindelige tilsyn skal efter lovforslaget
varetages af Datatilsynet. Datatilsynet foreslås organiseret på
samme måde, som Registertilsynet er organiseret i dag. Datatilsynet
skal således udgøre én uafhængig myndighed, som
består af et råd og et sekretariat. Datatilsynets opgaver vil i
det væsentlige svare til de opgaver, som Registertilsynet har efter den
gældende registerlovgivning.
Det foreslås, at Domstolsstyrelsen skal føre
tilsyn med domstolenes behandling af personoplysninger vedrørende
domstolenes administrative forhold. Med hensyn til de judicielle funktioner
gives der den registrerede mulighed for at appellere dataansvarlige domstoles
afgørelser vedrørende behandling af personoplysninger til
højere retsinstans (typisk vedkommende landsret).
9. Lovforslaget indeholder i øvrigt
definitioner af en række databeskyttelsesretlige begreber, regler om
erstatnings- og strafansvar samt afsluttende bestemmelser, herunder
ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Dette skal ses i lyset af, at
direktivet om behandling af personoplysninger skulle have været
implementeret senest den 24. oktober 1998.
10. Samlet er det min opfattelse, at der med
reglerne i lovforslaget opnås den rette balance mellem på den ene
side hensynet til at sikre borgernes privatliv og personlige integritet og
på den anden side hensynet til at bevare og udbygge en effektiv
offentlig administration og et privat erhvervsliv, som ikke
pålægges unødige byrder.
Idet jeg henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg herved anbefale forslaget til det høje
Tings velvillige behandling.
Hej! Jeg kan hjælpe dig med at forstå "§ 28". Stil mig et spørgsmål, eller prøv et af forslagene. Hele lovteksten er inkluderet i min viden.
Hej! Jeg kan hjælpe dig med at forstå "§ 28". Stil mig et spørgsmål, eller prøv et af forslagene. Hele lovteksten er inkluderet i min viden.