Forside/Kategorier/Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005) - L 42

Dette er ikke selve loven, men et skriftlig fremsættelse af lovforslag

Dette dokument er en del af lovens tilblivelsesproces i Folketinget og ikke den gældende lovtekst.

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005) - L 42

Lovtekst

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 20042XX00111 af 2.3.2005

Kapitel: Lovtekst

    Lovtekst

    Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

    Økonomi- og

    erhvervsministeren

    (Bendt Bendtsen):

    Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

    Forslag til lov om

    indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren.

    (Lovforslag nr. L 42).

    Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

    Forslag til lov om indhentning af tilbud i bygge- og

    anlægssektoren. (Lovforslag nr. L 42), der er en uændret genfremsættelse af L

    150, der blev fremsat den 15. december 2004.

    Regeringen lægger vægt på et effektivt byggeri. Der er

    stadig et effektiviseringspotentiale i dansk byggeri, når vi sammenligner med

    andre lande. Det bedste middel til at udløse dette potentiale er konkurrence.

    Tilbudsloven fra 2001 skal sikre forretningsmæssighed ved

    offentligt og offentligt støttet byggeri. Gevinsten ved konkurrence må

    imidlertid vejes op imod udbyderes og tilbudsgiveres omkostninger ved at

    gennemføre konkurrencen. Allerede i 2002 fastsatte jeg derfor i

    Konkurrenceevnepakken, at der ved offentligt og offentligt støttet byggeri

    højst

    skal kunne indhentes 4 underhåndsbud.

    En omfattende undersøgelse af tilbudslovens virkninger, som

    jeg har fået gennemført, har imidlertid vist, at tilbudsgiversiden fortsat

    bruger mange ressourcer ved at afgive tilbud på offentligt finansieret

    byggeri.

    Forslaget om at ændre tilbudsloven skal derfor bidrage til at undgå et

    unødigt

    ressourcetræk i forbindelse med tilbud på offentligt finansieret byggeri,

    uden

    at det begrænser mulighederne for en effektiv konkurrence.

    Undersøgelsen viste, at der er behov for større

    gennemsigtighed omkring tildelingen af opgaverne. Lovforslaget vil derfor

    skabe

    større klarhed omkring de kriterier, som tilbud sammenlignes på grundlag af.

    Endelig skal lovforslaget bidrage til regelforenklingen. I

    dag findes nogle af de operative bestemmelser for indhentning af tilbud og

    tildeling af ordren i loven, medens andre bestemmelser findes i

    tilbudsbekendtgørelsen. De to regelsæt overlapper endvidere hinanden i et

    vist

    omfang. For at skabe en klarere indbyrdes sammenhæng i regelsættet og gøre

    det

    mere overskueligt foreslås det derfor at indarbejde tilbudsbekendtgørelsens

    regler i selve loven.

    Konkret foreslås det, at der kun kan forhandles med 3

    tilbudsgivere eller derunder, og at de ikke-inviterede tilbudsgivere frigøres

    fra deres tilbud, så snart forhandlingspartnerne er valgt. Dette vil spare

    ressourcer for tilbudsgiverne. Også udbyderne kan spare ressourcer, fordi de

    fremover ikke skal forhandle med alle forskriftsmæssige tilbudsgivere.

    Reglerne for indhentning af underhåndsbud foreslås også

    ændret, så offentlige og offentligt støttede udbydere kun kan indhente et 4.

    underhåndsbud, hvis dette kommer fra en tilbudsgiver, der ikke kommer fra

    lokalområdet. Der sker endvidere den ændring, at tærsklen for indhentning af

    underhåndsbud hæves fra de nugældende 2 mio. kr. til 3 mio. kr. Dette kan

    spare

    ressourcer på begge sider.

    For at give tilbudsgiverne bedre muligheder for at disponere

    sine ressourcer i forbindelse med en direkte indbudt licitation foreslås det,

    at udbyder i opfordringen til at byde skal oplyse, hvor mange tilbudsgivere,

    der maksimalt vil blive opfordret til at byde.

    Forslaget om, at udbyderen normalt skal vægte

    underkriterierne ved en licitation med tildelingskriteriet det økonomisk mest

    fordelagtige bud, vil give en potentiel tilbudsgiver bedre mulighed for at

    vurdere, om der overhovedet skal afgives bud. Herudover giver kravet om

    vægtning af underkriterierne større sikkerhed for, at de indkomne tilbud er

    blevet sammenlignet på en fair og objektiv måde.

    Tilbudsgivernes retssikkerhed tilgodeses endvidere ved et

    krav om, at udbydere, der indleder forhandlinger, altid skal give de

    fravalgte

    tilbudsgivere en begrundelse for fravalget.

    Idet jeg henviser til de udførlige bemærkninger til

    lovforslaget, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige

    behandling.

    Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005) - L 42 - Læs den komplette lovtekst | regelrytter.dk