Serviceloven > 16. kapitel > § 96.

§ 96. Serviceloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1129

§ 96 i Serviceloven fastslår, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance som et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 96. fra retsinformation.dk

Kort sagt

§ 96 i Serviceloven fastslår, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance som et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere. Dette gælder for borgere med bety...

Eksempler

  • Enlige med nedsat funktionsevne

    En borger med en betydelig nedsat funktionsevne ansøger om borgerstyret personlig assistance for at få dækket udgifter til hjælpere, der kan støtte dem i dagligdagen.

  • Overførsel af ansvar

    En borger vælger at overføre ansvaret for hjælp til en nærtstående, som derefter bliver arbejdsgiver for hjælperne, hvilket letter borgerens byrde.

  • Udfordringer ved godkendelse

    En borger oplever forsinkelser i tilskuddet, fordi den valgte virksomhed ikke var godkendt af socialtilsynet, hvilket medfører komplikationer for ansættelsen af hjælpere.

Almindelige misforståelser

  • At man kan modtage tilskud uden at kunne fungere som arbejdsleder. Dette er en betingelse for tilskuddet.
  • At alle hjælpere automatisk kan ansættes. De skal godkendes af kommunen først.
  • At man kan vælge en virksomhed, der ikke er godkendt af socialtilsynet uden konsekvenser. Det kan føre til afslag på tilskud.

Almindelige spørgsmål

Hvad kræves for at få borgerstyret personlig assistance?

Borgeren skal kunne fungere som arbejdsleder og arbejdsgiver for hjælperne, medmindre ansvaret overdrages til en godkendt nærtstående eller virksomhed.

Kan jeg selv vælge mine hjælpere?

Ja, du kan selv vælge hjælpere, men de skal godkendes af kommunen.

Hvad sker der, hvis den valgte virksomhed ikke er godkendt?

Så kan kommunen ikke udbetale tilskuddet, hvilket kan forsinke ansættelsen af hjælpere.

Relaterede principafgørelser

  • Ankestyrelsens principafgørelse 3-19
    GældendeÅr: 2019

    Kompensationsprincippet Formålet med kompensationsprincippet er, at borgere med en funktionsnedsættelse i videst muligt omfang bliver kompenseret for følgerne af funktionsnedsættelsen og stilles lige med andre borgere. Borgeren skal have mulighed for...

    Relaterede paragraffer:§ 96§ 81§ 83§ 100
  • Ankestyrelsens principafgørelse 18-18
    GældendeÅr: 2018

    Borgerens hjælpebehov Kommunen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte og fleksibilitet ...

    Relaterede paragraffer:§ 96§ 97§ 95§ 83
  • Ankestyrelsens principafgørelse 67-17
    GældendeÅr: 2017

    Kommunen skal tilbyde personlig og praktisk hjælp til personer med nedsat funktionsevne. Kommunen skal også tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefæller, forældre og andre pårørende, der passer en person med nedsat funktionsevne. Bestemmelserne ...

    Relaterede paragraffer:§ 96§ 84§ 95§ 86§ 83+1 mere
  • Ankestyrelsens principafgørelse 103-13
    GældendeÅr: 2013

    Støtte efter servicelovens § 98 i form af særlig kontaktperson til personer, der er døvblinde, udmåles efter en konkret og individuel vurdering af den døvblindes behov. Støtten til kontaktperson adskiller sig fra støtte til ledsagelse efter § 97. Ved...

    Relaterede paragraffer:§ 85§ 96§ 97§ 98
  • Ankestyrelsens principafgørelse 104-19
    GældendeÅr: 2019

    Efter serviceloven har en borger med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som er i stand til at være arbejdsleder, mulighed for at få udbetalt et tilskud til selv at ansætte sine hjælpere, enten i en ordning om kontant tilsk...

    Relaterede paragraffer:§ 96§ 5 § 95§ 6
  • Ankestyrelsens principafgørelse 98-16
    GældendeÅr: 2016

    En borger med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som er i stand til at være arbejdsleder, har mulighed for at få udbetalt et tilskud til selv at ansætte sine hjælpere, enten i en ordning om kontant tilskud eller som borger...

    Relaterede paragraffer:§ 96§ 5§ 83
  • Ankestyrelsens principafgørelse 110-11
    GældendeÅr: 2011

    Udmåling af hjælp efter servicelovens bestemmelse om borgerstyret personlig assistance(BPA) skulle ske efter en individuel behovsvurdering med udgangspunkt i, hvad borgeren selv kunne klare. Ankestyrelsen fandt, at de ressourcer, som kommunen havde a...

    Relaterede paragraffer:§ 96
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 17-23 om arbejdsskade - sikringspligtig arbejdsgiver – BPA-ordning
    GældendeÅr: 2023

    Principmeddelelsen fastslår Denne principmeddelelse fastslår, hvem der er sikringspligtig arbejdsgiver for ansatte hjælpere i en BPA-ordning, der kommer til skade under udførelsen af arbejdet for den borger, som er bevilget en BPA-ordning. Udgangspun...

    Relaterede paragraffer:§ 2 § 96§ 48
  • Ankestyrelsens principafgørelse 66-16
    GældendeÅr: 2016

    Borgerstyret personlig assistance er et tilskud, som ydes til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse. Kommunen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance til borgere med betydelig og varigt nedsat fysi...

    Relaterede paragraffer:§ 96
  • Ankestyrelsens principafgørelse 80-16
    GældendeÅr: 2016

    Som udgangspunkt har man kun ret til hjælp efter serviceloven, hvis man opholder sig lovligt i Danmark. Ministeren er i serviceloven bemyndiget til at fastsætte regler om, hvilke ydelser der kan medtages under midlertidige ophold i udlandet. I udland...

    Relaterede paragraffer:§ 112§ 96§ 84§ 97§ 5+12 mere

AI-forklaring genereret af gpt-4o-mini

Serviceloven paragraf 96 - Spørg AI