Ankestyrelsens principafgørelse 80-16
Beskrivelse
Som udgangspunkt har man kun ret til hjælp efter serviceloven, hvis man opholder sig lovligt i Danmark. Ministeren er i serviceloven bemyndiget til at fastsætte regler om, hvilke ydelser der kan medtages under midlertidige ophold i udlandet. I udland...
Journalnummer
2015-2112-17971
Indhold
Afgørelse
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at de bevilgede aflastningstimer ikke er en ydelse, som bevares under midlertidige ophold i udlandet.
Vi vurderer videre, at der ikke er hjemmel til dækning af ekstra omkostninger knyttet til aflastning ved jeres ferieophold i udlandet.
Hvad er afgørende for resultatet
Ved vurderingen af, at de bevilgede aflastningstimer ikke bevares under midlertidige ophold i udlandet, lægger vi vægt på, at I er bevilget aflastning efter servicelovens § 84, stk. 1, jf. § 44.
Det følger af servicelovens § 2, at hjælp efter serviceloven som udgangspunkt forudsætter, at man opholder sig i Danmark.
Videre følger det af udlandsbekendtgørelsens § 1, stk. 2, at der er mulighed for at medtage visser former for hjælp til udlandet under midlertidige ophold. Hjælp til aflastning efter servicelovens § 84, stk. 1, jf. § 44 er ikke nævnt i udlandsbekendtgørelsens § 1, stk. 2, som en hjælp, der kan medtages under midlertidige ophold i udlandet.
Udlandsbekendtgørelsen § 1, stk. 2, er en udtømmende angivelse af, hvilke former for hjælp der bevares under midlertidige udlandsophold.
Vi finder derfor, at I ikke har ret til at tage jeres aflaster med på sommerferie.
Ved vurderingen af, at der ikke er hjemmel til dækning af ekstra omkostninger ved jeres ferieophold lægger vi afgørende vægt på, at jeres omkostninger til ekstra aflastning, herunder rejse- og opholdsudgifter for aflasteren ikke er knyttet til hjælp, der kan medtages under et midlertidigt udlandsophold.
Reglerne i udlandsbekendtgørelsen er fastsat med hjemmel i servicelovens § 2, stk. 2, som bemyndiger ministeren til at fastsætte nærmere regler om hvilke ydelser, der kan medtages under midlertidige ophold i udlandet.
Bemyndigelsesbestemmelsen omhandler således efter sin ordlyd ikke ekstra omkostninger til andre former for hjælp. Vi finder dog, at det kan være forbundet med ekstra omkostninger at opretholde en bevilget hjælp, der kan medtages, på samme niveau under ophold i udlandet. Vi finder derfor også, at bemyndigelsesbestemmelsen kan anses for at indeholde hjemmel til at yde hjælp til ekstra omkostninger, der er en følge af, at hjælpen medtages til udlandet.
Vi finder herefter, at bemyndigelsen ikke kan anses for at give hjemmel til at yde hjælp til ekstra omkostninger, som knytter sig til hjælp, som ikke kan medtages under kortvarige ophold i udlandet.
De ekstra omkostninger, der kan dækkes efter udlandsbekendtgørelsens § 5, er derfor kun ekstra omkostninger, der knytter sig til hjælp, der kan medtages til udlandet.
På den baggrund finder vi, at der ikke er hjemmel i udlandsbekendtgørelsen til, at I kan få bevilget hjælp til dækning af ekstra omkostninger i forbindelse med jeres ferie i udlandet.
Vi er opmærksomme på, at I udover hjælpen til aflastning efter servicelovens § 84, stk. 1, jf. § 44 også er bevilget hjælp til andre formål efter blandt andet servicelovens § 41. Hjælp efter servicelovens § 41 kan medtages under midlertidige udlandsophold. Dette fører dog ikke til, at I har ret til dækning af ekstra omkostninger til aflastning i forbindelse med jeres ferieophold i udlandet.
Vi lægger ved vurderingen heraf vægt på, at de ekstra omkostninger, I har søgt om hjælp til, har tilknytning til jeres aflastningsordning, som ikke kan medtages under et midlertidigt udlandsophold. Jeres ekstra omkostninger har således ikke tilknytning til den hjælp, I modtager efter servicelovens § 41.
Om reglerne
Det er som udgangspunkt en betingelse for hjælp efter serviceloven, at man opholder sig i Danmark. Dette følger af servicelovens § 2, stk. 1. Med hjemmel i servicelovens § 2, stk. 2, er der imidlertid efter udlandsbekendtgørelsen mulighed for at medtage visse former for hjælp, bevilget efter serviceloven, under midlertidige ophold i udlandet. Der er endvidere mulighed for i særlige tilfælde, at få dækket ekstra omkostninger.
I principafgørelsen 178-12 har vi fastslået, at hjælp i form af kontant tilskud efter servicelovens § 95 ikke er omfattet af udlandsbekendtgørelsen. Det er i udlandsbekendtgørelsen udtømmende angivet, hvilke typer hjælp efter serviceloven, der kan medtages under midlertidige ophold i udlandet. Videre fremgår det af principafgørelsen, at de personer, der efter bekendtgørelsens § 1 har ret til at medtage ydelser under midlertidige ophold i udlandet, i særlige tilfælde efter en konkret vurdering også kan få dækket ekstra omkostninger, der er forbundet med opholdet. Ekstra omkostninger, der er forbundet med midlertidige ophold, kan f.eks. være hjælperes rejse - og opholdsudgifter, udgifter til ekstra hjælper, ekstra omkostninger til transport af hjælpemidler mv.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2013-07-10
Udgifter til lægeordineret medicin til afhjælpning af erektiv dysfunktionkan væreennødvendig merudgift som følge af rygmarvsskade. Det er en betingelse, at personen er omfattet af personkredsen i servicelovens § 100, og at den eller de lidelser, der ...
Udgivet: 2013-07-10
Ankestyrelsen fandt, at Ankestyrelsens Principafgørelser om personkredsen for merudgifter, som var truffet på baggrund af en lovændring, der trådte ikraft den1. december 2008, skulle have virkning fra den 1. december 2008. I den konkrete sag skulle D...
Udgivet: 2013-07-11
Ankestyrelsen fandt i 4 sager, at ansøgningerne skulle bedømmes på erhvervsmæssigt grundlag. Alle ansøgere modtog social pension. *) Ankestyrelsen tog udgangspunkt i en tidligere udsendt SM, hvor en person havde en arbejdsindtægt fra en såkaldt 1/3-o...