Ankestyrelsens principmeddelelse 40-23 om vilkår, samvær, formål med anbringelsen, hensynet til barnet, anbragt barn eller ung
Beskrivelse
Principmeddelelsen fastslår Kommunen skal om nødvendigt træffe afgørelse om omfanget og udøvelsen af samværet og kontakten mellem et anbragt barn eller en ung og forældrene og netværket og kan fastsætte nærmere vilkår for samværet og kontakten. Afgør...
Journalnummer
23-5499
Indhold
Afgørelse
I har klaget over Y Kommunes afgørelse om samvær med barnet. Y Kommune afgjorde sagen den 3. januar 2023.
Ankestyrelsen har nu afgjort jeres sag.
Resultatet er:
I har ret til samvær med barnet i 1 time hver tredje uge. Plejeforældrene står for den primære omsorg under samværet, herunder for at give ham mad, skifte ham og trøste ham. Samværet forlænges ikke, hvis barnet sover under samværet.
Det betyder, at vi stadfæster kommunens afgørelse, og at afgørelsen ikke ændres.
[…]
Begrundelse for afgørelsen
Sådan vurderer vi sagen
Vi vurderer, at kommunens afgørelse om fastsættelse af samvær mellem barnet og jer, samt vilkårene herfor, er i overensstemmelse med hensynet til barnet og formålet med anbringelsen.
Barnets samvær med jer er tilrettelagt under hensyn til hans behov for at have regelmæssigt samvær med jer samtidig med, at der tages hensyn til hans behov for ro til at udvikle sig i sin plejefamilie.
Barnet er nyanbragt i plejefamilien. Han har behov for at tilbringe tid i plejefamilien for at falde til.
Vi har derfor ikke fundet grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering i sagen.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt på, at formålet med anbringelsen af barnet er at sikre hans sundhed, udvikling og trivsel her og nu, samt at standse den begyndende fejludvikling med henblik på at mindske de observerede risikotegn.
Barnet er født et par uger for tidligt og er lille fra start. hans suttelyst er svingende. Han falder ofte hen, når han ammes, og kan være svær at holde vågen og aktivt suttende, så han får den skønnede mængde mad. Han græder en del, når han pusles. Han ses dog mindre grædende, når personalet på familieinstitutionen med stor sikkerhed varetager puslingen. Barnet ses at lukke øjnene, når han er hos jer eller kan høre jeres stemmer. Der er ikke set nærværende dybere kontakt mellem barnet og jer.
I beskrives at have svært ved at huske den vejledning, som I modtager i forhold til barnet. Eksempelvis, hvordan bleen skal sidde, hvordan du, mor, skal sidde for at sikre, at barnet kan få luft under amning, og at han skal have rigeligt tøj på.
I beskrives kognitivt udfordrede i et omfang, der medfører manglende evne til at aflæse barnet og tilgodese hans mest fundamentale behov på et niveau, så barnet kan opleves i trygge hænder og få sit behov for rolig og afstemt udviklende kontakt dækket.
Under jeres ophold på familieinstitution findes det nødvendigt, at barnet primært er i personalets varetægt døgnet rundt for at sikre barnet kontinuerlig og tilstrækkelig udviklingsfremmende kontakt.
På tidspunktet for kommunens afgørelse er barnet nyanbragt i plejefamilien. Han har derfor behov for at tilbringe tid i plejefamilien for at falde til i sin nye dagligdag.
Vi lægger desuden vægt på barnets alder. barnets samvær med jer er tilrettelagt under hensyn til hans behov for at have regelmæssigt samvær med jer samtidig med, at der tages hensyn til hans behov for ro til at udvikle sig i sin plejefamilie. Vi har derfor ikke fundet grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering i sagen.
Vi finder på baggrund af ovenstående, at kommunens afgørelse om fastsættelse af samvær mellem jer og barnet, samt vilkårene herfor, er i overensstemmelse med hensynet til barnet og formålet med anbringelsen.
Vi bemærker, at kommunen har pligt til løbende at følge barnet og jeres situation og udvikling og herunder vurdere, om der er grundlag for at ændre samværet.
Vi er opmærksomme på, at I ønsker mere samvær, end kommunen har fastsat, og at I ønsker rammerne for samværet ændret, således at I sammen med plejefamilien skal stå for den primære omsorg for barnet. Det ændrer ikke ved resultatet, fordi hensynet til barnet vejer tungere end jeres ønske om yderligere samvær og ændrede rammer for samvær.
Oplysningerne fremgår særligt af […]
I har i forbindelse med klagen anført, at I ikke er blevet partshørt over kommunens overvejelser omkring samvær.
Vi bemærker, at kommunen alene har pligt til at partshøre jer over sagens faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger. Kommunen er derfor ikke forpligtet til at forelægge jer sine overvejelser om afgørelsens resultat, før der træffes afgørelse.
Om reglerne
Børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, har ret til samvær med deres forældre. Dette gælder både forældremyndighedsindehavere og forældre uden del i forældremyndigheden.
Kommunen træffer om fornødent afgørelse om omfanget af samværet. Kommunen kan også fastsætte nærmere vilkår for samværet.
Ved afgørelsen skal der lægges særligt vægt på hensynet til barnet eller den unge og formålet med anbringelsen.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2013-07-10
Ankestyrelsen fandt, at der var tale om overvåget samvær, når det var hensynet til barnet, der nødvendiggjorde, at der skulle være en repræsentant for kommunen til stede under samværet mellem en far og hans barn, der var anbragt uden for hjemmet. Ank...
Udgivet: 2013-07-10
Børn og unge-udvalget havde i en sag, hvor børnene var anbragt med samtykke fra moderen, der havde forældremyndigheden, bl.a. truffet afgørelse om overvåget samvær over for faderen, der ikke havde del i forældremyndigheden. Moderen og hendes advokat ...
Udgivet: 2013-07-11
Ankestyrelsen fandt, at A kommune var forpligtet til at stille nødvendige hjælpemidler - herunder en plejeseng - til rådighed for ansøgeren også under dennes midlertidige ophold i sommerhus i B kommune, hvor ansøgeren modtog hjemmehjælp. Ankestyrelse...