Ankestyrelsens principafgørelse 8-18

GældendeÅr: 2018Udgivet: 2018-03-15

Beskrivelse

En borger, der har behov for den hjælp og støtte, der findes i et midlertidigt botilbud efter serviceloven, kan ikke i stedet visiteres til en ungdomsbolig efter almenboligloven, idet der ikke efter lovgivningen kan tilknyttes servicearealer og perso...

Journalnummer

2016-2126-53406

Indhold

Afgørelse

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du er omfattet af personkredsen for et midlertidigt botilbud efter serviceloven.

Kommunen kunne ikke henvise dig til en almen ungdomsbolig efter almenboligloven, idet du har behov for hjælp og støtte i en boform, hvor der er tilknyttet servicearealer og personale.

Kommunen skal nu finde et egnet botilbud og fastsætte, hvilke indsatser, du skal have hjælp til under dit ophold på botilbuddet.

Hvad er afgørende for resultatet

Midlertidigt botilbud

Vi lægger vægt på, at du har infantil autisme, forstyrret udvikling af sprog og social tilknytning.

Vi lægger desuden vægt på sagens oplysninger om, at du har behov for støtte, vejledning og guidning i forhold til en voksentilværelse og til at blive parat til at leve selvstændigt med de praktiske opgaver, der hører hverdagen til. Der er brug for, at der over en længere periode undersøges, om du på sigt vil kunne bo i egen bolig med let støtte eller i et permanent botilbud, fx bofællesskab.

Kommunen har henvist dig til en almen ungdomsbolig. En almen ungdomsbolig er en midlertidig bolig for unge, der er under ordinær uddannelse, og du vil her være omfattet af reglerne i den almene lejelov.

Kommunen kan også anvende almene ungdomsboliger til unge med et særligt behov. Dog ikke, hvis de unge med særlige behov, har brug for servicearealer og personale.

Vi er opmærksomme på, at du ønsker ophold på det botilbud, der er i forbindelse med QQ-uddannelsen. Det ændrer ikke ved resultatet, fordi du ikke har frit valg af botilbud, når du er omfattet af personkredsen for et midlertidigt botilbud. Kommunen skal dog sikre sig, at du får den nødvendige hjælp på et botilbud, der er egnet i forhold til dit hjælpebehov, herunder at du kan følge et STU-forløb. Kommunen skal også iagttage reglerne i serviceloven om flytning uden samtykke.

Flytning uden samtykke

Vi finder, at kommunen ikke kan optage dig i et botilbud mod din vilje, uden forinden at have vurderet, om du er omfattet af personkredsen i servicelovens § 124 a og herefter indstille flytningen til Statsforvaltningen efter servicelovens § 129, stk. 1, om flytning uden samtykke.

Det følger af servicelovens § 129, at kommunen kan indstille til Statsforvaltningen at træffe afgørelse om, at en person, der er omfattet af servicelovens § 124 a, og som modsætter sig flytning/ikke kan give informeret samtykke til flytning, skal optages i et bestemt botilbud.

Om reglerne

Botilbud til midlertidigt ophold adskiller sig fra længerevarende botilbud ved, at det ved visitationen af en borger til et midlertidigt botilbud vurderes, at borgerens behov for et botilbud ikke er varigt, men fx har til formål at sikre rammen om en behandlingsmæssig indsats.

Det er kommunen, der træffer afgørelse om visitation til ophold i et midlertidigt botilbud på baggrund af en vurdering af borgerens behov for opholdet. Afgørende for kommunens afgørelse er en vurdering af borgerens behov for at få tilbudt et midlertidigt ophold.

Det følger af vores praksis, at en borger, der er berettiget til midlertidigt botilbud, ikke kan placeres i et botilbud, der er beregnet til længerevarende ophold. Vi henviser til vores principafgørelse 71-14.

Ifølge praksis er det en forudsætning for flytning fra et midlertidigt botilbud til et andet midlertidigt botilbud, at det nye botilbud er mindst lige så egnet til at opfylde borgerens behov, og at det tidligere botilbud er væsentligt dyrere. Modsætter borgeren sig flytning til det nye botilbud, skal kommunen anvende bestemmelserne om magtanvendelse. Der henvises til principafgørelse 9-16.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Metadata

Retsområder

Almenboligloven

Nøgleord

ServicearealerUngdomsboligMidlertidigt botilbudPersonkreds

Paragraffer

§ 129§ 52§ 4§ 107§ 124a

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse 8-18

Udgivet: 2018-03-15

En borger, der har behov for den hjælp og støtte, der findes i et midlertidigt botilbud efter serviceloven, kan ikke i stedet visiteres til en ungdomsbolig efter almenboligloven, idet der ikke efter lovgivningen kan tilknyttes servicearealer og perso...

Ankestyrelsens principafgørelse 71-14

Udgivet: 2014-11-26

En borger, som kommunen fandt omfattet af personkredsen for et midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107, kunne ikke visiteres til et tilbud efter almenboliglovens § 105 om almene ældreboliger. Målgruppen for botilbud efter almenboliglovens § 1...

Ankestyrelsens principafgørelse 8-18

Udgivet: 2018-03-15

En borger, der har behov for den hjælp og støtte, der findes i et midlertidigt botilbud efter serviceloven, kan ikke i stedet visiteres til en ungdomsbolig efter almenboligloven, idet der ikke efter lovgivningen kan tilknyttes servicearealer og perso...