Ankestyrelsens principmeddelelse 23-21 om kontanthjælp - uddannelseshjælp - selvforsørgelses- og hjemrejseydelse - overgangsydelse - midlertidig afbrydelse - ophør - beregning af hjælp

GældendeÅr: 2021Udgivet: 2021-12-22

Beskrivelse

Principmeddelelsen fastslår Retten til hjælp til forsørgelse efter aktivloven i form af kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse og supplement til brøkpension er betinget af, at borger har været ude for en...

Journalnummer

19-59521

Indhold

Afgørelse

Sag nr. 1, journalnummer 19-59521

Du har klaget over A Kommunes afgørelse om beregning af kontanthjælp for november 2019. Kommunen afgjorde sagen den 19. november 2019.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

-Kommunen var ikke berettiget til at nedsætte din hjælp for november 2019 på grund af din udlandsrejse i december 2019

Det betyder, at vi ændrer kommunens afgørelse.

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at kommunen var berettiget til at afbryde udbetalingen af din kontanthjælp midlertidigt i perioden fra den 22. december 2019 til den 8. januar 2020.

Vi vurderer også, at den midlertidige afbrydelse af hjælpen i perioden fra den 22. december 2019 til den 8. januar 2020 ikke har indflydelse på den hjælp, du var berettiget til at få udbetalt ved udgangen af november 2019 til din forsørgelse i december 2019. 

Du har således ret til at få udbetalt fuld kontanthjælp for november 2019 ved udgangen af november 2019 til din forsørgelse i december 2019, hvis du i øvrigt opfylder betingelserne for at få beregnet og udbetalt hjælp for hele november 2019. 

Hvad er afgørende for resultatet

Kommunen træffer den 19. november 2019 afgørelse om, at du pr. den 30. november 2019 kun er berettiget til at få udbetalt kontanthjælp svarende til 21 dages forsørgelse. Kommunen lægger vægt på, at du opholder dig i B land fra den 8. december 2019 til den 8. januar 2020 og på, at du har fået bevilget ferie med ydelse i perioden fra og med den 8. december 2019 til og med den 21. december 2019 (alt 14 dage). Kommunen lægger i den forbindelse vægt på, at du således kun har et forsørgelsesbehov i Danmark i 21 dage af december 2019. 

Vi lægger vægt på, at du ifølge det oplyste har aftalt med kommunen, at du skulle rejse til B land i perioden fra den 8. december 2019 til den 8. januar 2020, i alt 32 dage. Vi lægger også vægt på, at du havde fået bevilget ferie med kontanthjælp i 14 dage fra den 8. december 2019 til den 21. december 2019. 

Du skulle således opholde dig i udlandet uden ret til at modtage ydelse i perioden fra den 22. december 2019 til den 8. januar 2020, i alt 18 dage. Vi lægger i den forbindelse vægt på, at der er tale om en midlertidig afbrydelse af hjælpen, fordi der er tale om en periode uden ydelse på mindre end 1 måned. 

Vi lægger yderligere vægt på, at du ifølge det oplyste opfyldte betingelserne for at modtage hjælp ved udgangen af november 2019, herunder at du havde et forsørgelsesbehov i december 2019. Det forhold, at du kun havde et forsørgelsesbehov i en del af december 2019 kan ikke føre til, at du ikke har ret til at få udbetalt den fulde hjælp for november 2019, hvis du i øvrigt opfylder betingelserne for at få beregnet og udbetalt hjælp for hele november 2019. 

Vi bemærker også, at vi er enige med kommunen i, at du kun har ret til at få beregnet hjælp for perioden fra den 1. december 2019 til den 21. december 2019 til udbetaling ved udgangen af december 2019 til din forsørgelse i januar 2020. Vi lægger i den forbindelse vægt på, at du ikke har opfyldt betingelserne for at få udbetalt hjælp for perioden fra den 22. december 2019 til den 31. december 2019, fordi du har opholdt dig i udlandet. 

Om reglerne

Efter reglerne kan kommunen kan ikke yde hjælp til personer, som opholder sig i udlandet, fordi hjælpen er bestemt til at opfylde behov her i landet.

Efter reglerne kan kommunen i særlige tilfælde tillade, at hjælpen bevares under kortvarige ophold i udlandet, f.eks. hvis man har brug for nødvending lægebehandling som man ikke kan få i Danmark, eller hvis der i øvrigt foreligger ganske særlige forhold.

Det er en betingelse for at modtage hjælpen i udlandet, at modtageren opfylder betingelserne for at få hjælp inden udrejsen, og at modtageren har fået kommunens tilladelse før udrejsen.

Det er også en betingelse for at bevare hjælpen under ophold i udlandet, at opholdet kan ske uden, at de almindelige betingelser for hjælp tilsidesættes, herunder pligten til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. 

Dog kan personer med ret til ferie med ydelse opholde sig i udlandet. Efter reglerne kan en person, der har modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder, holde op til 4 ugers ferie. En ferieperiode må højst vare 2 uger. 

Efter reglerne er det en betingelse for afholdelse af ferie, at personen har indgået en aftale med kommunen om feriens placering. Hvis man forlænger ferien ud over den aftalte periode, er man ikke berettiget til hjælp i forlængelsesperioden.

Når hjælpen ikke er ophørt på grund af en langvarig afbrydelse, vil man som udgangspunkt have ret til at få hjælpen genoptaget fra dagen efter den dag, man kommer tilbage til Danmark.

Efter reglerne har manglende ret til hjælp for en periode, hvor en person er udrejst, ikke betydning for den hjælp, der udbetales for måneden forud for udrejsen, uanset det forhold, at modtageren af hjælpen opholder sig i udlandet i noget af den kalendermåned, som hjælpen er beregnet til at dække forsørgelsen i. Årsagen er, at hjælpen beregnes bagud med henblik på forsørgelse i den næste måned. Ret til hjælp for måneden forud for en udrejse forudsætter dog, at betingelserne for hjælp er opfyldt på udbetalingstidspunktet. 

Efter Ankestyrelsens praksis kan en kontanthjælpsmodtager, der rejser på ferieophold i udlandet uden ret til kontanthjælp i ferieperioden, have ret til udbetaling af kontanthjælp indtil udrejsedatoen. Det har ikke ydelsesmæssig betydning, om kontanthjælpsmodtageren er i udlandet på den almindelige udbetalingsdag for kontanthjælp, eller om udrejsen foregår midt i en måned. Det afgørende er, at kontanthjælpsmodtageren står til rådighed for arbejdsmarkedet i perioden indtil afrejsen og ikke har andet forsørgelsesgrundlag for den efterfølgende måned efter hjemkomsten fra ferie i udlandet. Der skal desuden være tale om et kortvarigt ferieophold og kontanthjælpsmodtageren skal på forhånd have oplyst kommunen om udlandsopholdet. Derudover skal datoen for hjemkomsten være fastlagt inden afrejsen. Der er dermed tale om et ubrudt kontanthjælpsforløb. 

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk.

Sag nr. 2, journalnummer 20-1978

Du har klaget over A Kommunes afgørelse om ophør af kontanthjælp. Kommunen afgjorde sagen den 28. november 2019.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

-Kommunen er berettiget til at lade din kontanthjælp ophøre, men først fra den 1. december 2019.

Det betyder, at vi er enige med kommunen i, at din hjælp skal ophøre, men at vi ændrer kommunens afgørelse om standsningstidspunktet.

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at kommunen var berettiget til at lade din kontanthjælp ophøre, men først med virkning fra den 1. december 2019.

Det betyder, at den sidste udbetaling af kontanthjælp var den 30. november 2019 for perioden fra den 1. til den 30. november 2019. Det betyder også, at du var berettiget til at få udbetalt hjælp ved udgangen af november 2019, også selvom du rejste til B land den 3. december 2019.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at kommunen den 28. november 2019 traf afgørelse om ophør af udbetaling af kontanthjælp med virkning fra den 2. november 2019. Det fremgår, at kommunen lagde vægt på, at du flyttede til B land den 3. december 2019. Kommunen lagde også vægt på, at du i december 2019 ville opholde dig i B land, hvorfor du således ikke havde et forsørgelsesbehov her i landet. 

Vi er opmærksomme på, at du den 3. december 2019 oplyste til kommunen, at du ikke havde planer om at flytte til B land, men at du tog afsted for at holde jul med din mand. Du oplyste endvidere, at der var tale om en ferie, og at længden af dit ophold i B land afhang af, om du havde råd til varme i dit hus i Danmark, da det opvarmes af elvarme og derfor er dyrt.

Vi lægger dog vægt på, at du ikke, før du udrejste, havde indgået en aftale med kommunen om, at du kunne opholde dig i udlandet med ydelse i hele eller en del af december 2019, ligesom du ikke havde fået bevilget ferie med ydelse. Vi lægger i den forbindelse også vægt på, at du ikke inden udrejsen havde oplyst kommunen om, hvornår du kom hjem. Vi er derfor enige med kommunen i, at din kontanthjælp skulle ophøre. 

Vi lægger yderligere vægt på, at du ifølge det oplyste opfyldte betingelserne for at modtage hjælp ved udgangen af november 2019, herunder at du havde et forsørgelsesbehov i december 2019. Det forhold, at du kun havde et forsørgelsesbehov i en del af december 2019 kan ikke føre til, at du ikke har ret til at få udbetalt den fulde hjælp for november 2019, hvis du i øvrigt opfyldte betingelserne for at få beregnet hjælp for hele november 2019. Vi er således ikke enige med kommunen i, at din kontanthjælp skulle ophøre allerede fra den 2. november 2019, og du var således berettiget til at få udbetalt hjælp for perioden fra den 1. november 2019 til den 30. november 2019 ved udgangen af november 2019.

Om reglerne

Efter reglerne kan kommunen kan ikke yde hjælp til personer, som opholder sig i udlandet, fordi hjælpen er bestemt til at opfylde behov her i landet.

Efter reglerne kan kommunen i særlige tilfælde tillade, at hjælpen bevares under kortvarige ophold i udlandet, f.eks. hvis man har brug for nødvending lægebehandling som man ikke kan få i Danmark, eller hvis der i øvrigt foreligger ganske særlige forhold.

Det er en betingelse for at modtage hjælpen i udlandet, at modtageren opfylder betingelserne for at få hjælp inden udrejsen, og at modtageren har fået kommunens tilladelse før udrejsen.

Det er også en betingelse for at bevare hjælpen under ophold i udlandet, at opholdet kan ske uden, at de almindelige betingelser for hjælp tilsidesættes, herunder pligten til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. 

Efter reglerne har manglende ret til hjælp for en periode, hvor en person er udrejst, ikke betydning for den hjælp, der udbetales for måneden forud for udrejsen, uanset det forhold, at modtageren af hjælpen opholder sig i udlandet i noget af den kalendermåned, som hjælpen er beregnet til at dække forsørgelsen i. Årsagen er, at hjælpen beregnes bagud med henblik på forsørgelse i den næste måned. Ret til hjælp for måneden forud for en udrejse forudsætter dog, at betingelserne for hjælp er opfyldt på udbetalingstidspunktet.

Efter reglerne er retten til hjælp ikke knyttet til et optjeningsprincip. Retten til hjælp indtræder, hvis en person ikke er i stand til at forsørge sig selv på anden måde og i øvrigt opfylder betingelserne for at få hjælp, herunder at man opholder sig i Danmark.

Hjælpen udbetales normalt bagud for en måned og skal dermed dække forsørgelsen i måneden efter udbetalingen. 

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk.

Metadata

Retsområder

Lov om aktiv socialpolitik

Nøgleord

OphørKontanthjælpberegning af hjælpUddannelseshjælpMidlertidig afbrydelseOvergangsydelseSelvforsørgelses- og hjemrejseydelse

Paragraffer

§ 13§ 89§ 5§ 11

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principmeddelelse 23-21 om kontanthjælp - uddannelseshjælp - selvforsørgelses- og hjemrejseydelse - overgangsydelse - midlertidig afbrydelse - ophør - beregning af hjælp

Udgivet: 2021-12-22

Principmeddelelsen fastslår Retten til hjælp til forsørgelse efter aktivloven i form af kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse og supplement til brøkpension er betinget af, at borger har været ude for en...

Ankestyrelsens principmeddelelse 23-21 om kontanthjælp - uddannelseshjælp - selvforsørgelses- og hjemrejseydelse - overgangsydelse - midlertidig afbrydelse - ophør - beregning af hjælp

Udgivet: 2021-12-22

Principmeddelelsen fastslår Retten til hjælp til forsørgelse efter aktivloven i form af kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse og supplement til brøkpension er betinget af, at borger har været ude for en...

Ankestyrelsens principmeddelelse 23-21 om kontanthjælp - uddannelseshjælp - selvforsørgelses- og hjemrejseydelse - overgangsydelse - midlertidig afbrydelse - ophør - beregning af hjælp

Udgivet: 2021-12-22

Principmeddelelsen fastslår Retten til hjælp til forsørgelse efter aktivloven i form af kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse og supplement til brøkpension er betinget af, at borger har været ude for en...