Ankestyrelsens principmeddelelse 35-22 om kontanthjælp – uddannelseshjælp – selvforsørgelses- og hjemrejseydelse- overgangsydelse - tilbagebetaling – dobbeltforsørgelse - modregning
Beskrivelse
Note: Principmeddelelsen erstatter principmeddelelse 32-22. Årsagen er, at der er foretaget en korrekturmæssig rettelse i afgørelsen i den konkrete sag, som principmeddelelsen bygger på. Principmeddelelsen fastslår Det følger af princippet om dobbelt...
Journalnummer
21-51007
Indhold
Afgørelse
Sag nr. 1, journalnummer 21-51007
Du har klaget over X Kommunes afgørelse om beregning af og tilbagebetaling af hjælp. Kommunen afgjorde sagen den 21. januar 2021.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
Du har været dobbeltforsørget i perioden fra den 18. september 2019 til den 24. januar 2021.
Kommunen skal behandle spørgsmålet om opgørelse af efterbetalingen af sygedagpenge igen.
Det betyder, at vi er enige med kommunen i, at du har været dobbeltforsørget i perioden fra den 18. september 2019 til den 24. januar 2021. Det betyder også, at vi hjemviser spørgsmålet om opgørelse af efterbetaling af sygedagpenge til ny behandling og at kommunen skal afgøre denne del af sagen på ny.
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at du har været dobbeltforsørget i perioden fra den 18. september 2019 til den 24. januar 2021.
Vi vurderer, at du, efter, at du har fået udbetalt kontanthjælp for perioden fra den 18. september 2019 til den 24. januar 2021, har fået udbetalt sygedagpenge, der dækker samme tidsrum og har samme formål som den allerede udbetalte kontanthjælp.
Vi vurderer endvidere, at kommunen var berettiget til at foretage modregning af den allerede udbetalt kontanthjælp i efterbetalingen af sygedagpenge inden den udbetalte din efterbetaling.
Vi vurderer også, at kommunen har foretaget modregningen forkert. Kommunen skal derfor behandle denne del af sagen igen.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt på, at du månedligt har fået udbetalt kontanthjælp i perioden fra den 18. september 2019 til den 24. januar 2021.
Vi lægger også vægt på, at du ved kommunens afgørelse af den 25. januar 2021 blev bevilget sygedagpenge med virkning fra den 18. september 2019. Du har således været dobbeltforsørget i perioden fra den 18. september 2019 til den 24. januar 2021.
Vi lægger yderligere vægt på, at du den 28. januar 2021 fik udbetalt sygedagpenge for perioden fra den 18. september 2019 til den 24. januar 2021.
Vi lægger videre vægt på, at det fremgår af reglerne om tilbagebetaling på grund af dobbeltforsørgelse i aktivlovens § 94, stk. 3, at kommunen skal trække den allerede udbetalte ydelse fra i den ydelse, som borgeren har til gode, før denne ydelse udbetales. Kommunen har således ret til at foretage modregning af kontanthjælp for perioden fra den 18. september 2019 til den 24. januar 2021 i efterbetalingen af sygedagpenge.
Vi lægger dog også vægt på, at kommunen ifølge de foreliggende oplysninger har foretaget modregning af den allerede udbetalte kontanthjælp i efterbetalingen af sygedagpenge med nettobeløb.
Vi lægger i den forbindelse vægt på, at det fremgår af aktivlovens § 94, stk. 3, at kommunen skal foretage modregningen med ydelserne inden der indbetales skat. Det betyder, at kommunen skulle have trukket brutto-kontanthjælpen (dvs. kontanthjælpen inden træk af skat mv.) for perioden fra den 18. september 2019 til den 24. januar 2021 fra i brutto-efterbetalingen af sygedagpenge (dvs. sygedagpengene inden træk af skat mv.) for perioden fra den 18. september 2019 til den 24. januar 2021 og derefter havde udbetalt et eventuelt restbeløb til dig.
Vi er i den forbindelse opmærksomme på, at det fremgår af kommunens genvurdering af den 14. juli 2021, at kommunens system ikke kunne håndtere brutto-modregning af ydelserne, men kun nettoudregning. Vi lægger dog vægt på, at det fremgår af loven, at modregningen skal ske med brutto-ydelserne. Det forhold, at kommunens system ikke kan håndtere dette, kan således ikke tillægges betydning.
Hvad skal kommunen gøre
Kommunen skal opgøre, hvad du har fået udbetalt brutto i kontanthjælp for perioden fra den 18. september 2021 til den 24. januar 2021. Kommunen skal derefter opgøre, hvad du er berettiget til i brutto-sygedagpenge for perioden fra den 18. september 2019 til den 24. januar 2021. Derefter skal kommunen trække beløbet for brutto-kontanthjælpen fra i brutto-beløbet for efterbetalingen af sygedagpenge.
Hvis der herefter resterer et beløb af efterbetalingen af sygedagpenge, så skal kommunen udbetale dette beløb til dig.
Du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til kommunen inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse.
Vi bemærker, at kommunen den 8. marts 2021 har truffet afgørelse om at bevilge dig 28.466,44 kr. efter reglerne om enkeltydelser i aktivlovens § 81. Det fremgår af afgørelsen, at du den 28. januar 2021 havde fået udbetalt 21.707 kr. i efterbetaling af sygedagpenge og at du havde 28.466,44 kr. til gode. Kommunen udbetalte dette tilgodehavende som en enkeltydelse, og det fremgår, at du skulle tilbagebetale ydelsen, når Skat havde om-beregnet din årsopgørelse. Vi bemærker i den forbindelse, at kommunen skal udbetalte et eventuelt tilgodehavende uden tilbagebetalingspligt, idet det er tale om penge, som du har krav på efter loven.
Om reglerne
Kommunen kan træffe afgørelse om tilbagebetaling, når en person, der har modtaget hjælp, senere får udbetalt en erstatning, et underholdsbidrag eller lignende, der dækker samme tidsrum og samme formål som den udbetalte hjælp.
Kommunen kan ikke træffe beslutning om tilbagebetaling på grund af dobbeltforsørgelse af den hjælp, som en person modtager under tilbud, og af engangsbeløb efter § 25 a.
Efter Ankestyrelsens praksis skal hjælp ydet under aktivering ikke tilbagebetales, uanset om modtager senere opnår en ydelse, der dækker samme tidsrum og samme formål som den udbetalte kontanthjælp, idet personen i en sådan situation yder noget til gengæld for hjælpen.
Har en person som følge af afgørelse eller dom krav på efterbetaling af en ydelse, herunder en ydelse efter anden lov, og dækker denne ydelse samme tidsrum og samme formål som
en udbetalt ydelse efter denne lov, skal kommunen fradrage den udbetalte ydelse efter denne lov i kravet, før kommunen kan opgøre et eventuelt tilbagebetalingskrav efter denne lov over for personen. I opgørelsen indgår ydelserne, før der indbetales skat.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på
www.ast.dk
.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2013-07-10
En ung med diagnosen infantil autisme havde ret til at få tilbudt et uddannelsesforløb, som han havde fået efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, som et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Dette gjaldt også selvom,...
Udgivet: 2022-11-17
Note: Principmeddelelsen erstatter principmeddelelse 32-22. Årsagen er, at der er foretaget en korrekturmæssig rettelse i afgørelsen i den konkrete sag, som principmeddelelsen bygger på. Principmeddelelsen fastslår Det følger af princippet om dobbelt...
Udgivet: 2013-07-10
Hjælp ydet under aktivering skulle ikke tilbagebetales, uanset modtager senere opnåede en ydelse, der dækkede samme tidsrum og samme formål som den udbetalte kontanthjælp. Ankestyrelsen lagde vægt på, at en kommune ikke kunne træffe beslutning om til...