Ankestyrelsens principmeddelelse 13-22 om aktivitetsparat - sanktioner - kontanthjælp - uddannelseshjælp - overgangsydelse - andre forhold - rådighed - rimelig grund

GældendeÅr: 2022Udgivet: 2022-05-10

Beskrivelse

Principmeddelelsen fastslår Alle borgere bliver visiteret til en målgruppe som enten jobparat, uddannelsesparat eller aktivitetsparat. Når en kommune skal vurdere, om en borger skal sanktioneres efter reglerne i aktivloven, er det en forudsætning, at...

Journalnummer

22-3062

Indhold

Afgørelse

Sag nr. 1, j.nr. 22-3062

Du har klaget over A Kommunes afgørelse om fradrag i din kontanthjælp. Kommunen afgjorde sagen den 16. december 2021.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

-Kommunen har ret til at foretage fradrag i din kontanthjælp i perioden fra den 13. december 2021 til og med den 14. december 2021, svarende til 2 dage med sanktionssatsen 600 kr. pr. dag, fordi du udeblev fra en jobsamtale 13. december 2021.

Det betyder, at vi stadfæster kommunens afgørelse, da vi er kommet til samme resultat.

Begrundelse for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen 

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte kommunens skønsmæssige vurdering af, at du uden rimelig grund er udeblevet fra en jobsamtale den 13. december 2021. 

Vi har derfor også vurderet, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte kommunens skønsmæssige vurdering af, at der ikke er andre forhold, der kan bevirke, at du ikke skal have en sanktion, og at sanktionen konkret vil fremme din rådighed.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at kommunen har vurderet, at du er aktivitetsparat. 

Vi lægger vægt på, at kommunen ved brev af 6. december 2021 har indkaldt dig til en jobsamtale med din sagsbehandler den 13. december 2021 kl. 12.00 på adressen XX. 

Vi lægger vægt på, at du udeblev fra jobsamtalen den 13. december 2021. 

Vi lægger også vægt på, at kommunen den 13. december 2021 sender dig en partshøring, hvor kommunen beder dig om oplysning om årsagen til, at du udeblev fra jobsamtalen samme dag.  

Vi lægger desuden vægt på, at du ved din henvendelse på SMS den 15. december 2021 genoprettede kontakten til jobcentret.

Vi lægger desuden vægt på, at kommunen ved personlig samtale den 27. juli 2021 vejledte dig om konsekvensen for din hjælp, hvis du uden rimelig grund udebliver fra en samtale og om, hvad du skal gøre for igen at blive berettiget til hjælp. 

Vi lægger også vægt på, at du ved samtalen den 27. juli 2021 fik udleveret pjecen ”Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere m.v.”, og at kommunen umiddelbart efter samtalen den 27. juli 2021 sendte pjecen til dig.

Vi lægger derudover vægt på, at kommunen har opnået kontakt til dig om årsagen til din udeblivelse, inden den traf afgørelse i sagen. 

Vi er opmærksomme på dine oplysninger om, at du ikke var klar over, at du var indkaldt til en samtale, fordi din telefon var ude af drift fra omkring den 5. december 2021 og var til reparation frem til den 13. december 2021. Du har ikke modtaget et brev om samtalen med posten. 

Vi lægger dog vægt på, at du er tilmeldt Digital Post, og det er dit ansvar at sikre, at forholdene er sådan, at du har adgang til din e-Boks, når du er tilmeldt Digital Post fra offentlige myndigheder. 

Vi lægger også vægt på, at det er dit ansvar at holde dig orienteret om de breve og indkaldelser, du modtager fra kommunen, således at du kan overholde de aftaler, du har med jobcenteret. 

Der er derfor ikke er grundlag for at tilsidesætte kommunens skønsmæssige vurdering af, at du er udeblevet uden rimelig grund.

Vi lægger videre vægt på, at kommunen har vurderet, at der ikke er andre forhold, der kan bevirke, at du ikke skulle have en sanktion.

Vi lægger i den forbindelse vægt på, at kommunen har inddraget de helbredsmæssige og sociale oplysninger, kommunen i øvrigt har om dig, herunder de forhold der har medført, at du er vurderet aktivitetsparat. Kommunen har vurderet, at udeblivelse fra samtalen skyldes andre forhold end dem, du er visiteret aktivitetsparat på baggrund af. 

Vi lægger desuden vægt på, at kommunen har vurderet, at det er vigtigt at du møder op til de lovpligtige samtaler, som jobcenteret indkalder dig til, for at der kan blive fulgt op på din situation og justeret på dine indsatser, således at du kommer tættere på en afklaring omkring dine beskæftigelsesmuligheder. Kommunen har derfor vurderet, at sanktionen vil fremme din rådighed.

Vi finder samlede set ikke er grundlag for at tilsidesætte kommunens skønsmæssige vurdering af, at du ikke har en rimelig grund til at udeblive fra jobsamtalen. Vi finder herunder ikke grund til at tilsidesætte kommunens vurdering af, at der ikke er andre forhold, der kan bevirke, at du ikke skal have en sanktion, og at sanktionen konkret vil fremme din rådighed.

Om reglerne

Efter reglerne skal kommunen foretage fradrag i hjælpen for de dage, en person uden rimelig grund er udeblevet fra en jobsamtale. Der foretages fradrag for det antal dage, der går, fra personen skulle have været mødt til jobsamtalen, og indtil kontakten til jobcenteret er genoprettet. Der foretages fradrag for den dag, hvor jobsamtalen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter jobcenteret senere samme dag.  

Det er en forudsætning for fradrag i hjælpen, at dette er sket inden for 3 hele kalendermåneder efter hændelsestidspunktet.

Efter reglerne skal kommunen altid vurdere, om der er andre forhold end de i loven udtrykkeligt nævnte, som kan føre til, at en aktivitetsparat borger ikke skal have en sanktion. Det kan f.eks. være svær psykisk sygdom, hjemløshed eller misbrugsproblemer. Kommunen skal i den forbindelse også vurdere, om sanktionen i den konkrete situation vil fremme borgerens rådighed for arbejde eller uddannelse.

Efter reglerne er fradrag i hjælpen betinget af, at kommunen vejleder modtageren af hjælp om alle rettigheder og pligter i forhold til rådighed og sanktioner forbundet med hjælpen. 

Efter reglerne er fradraget betinget af, at kommunen senest ved første jobsamtale har drøftet og gennemgået vejledningen med personen på en måde, der tager hensyn til den pågældendes situation og forudsætninger. Kommunen skal samtidig ved denne samtale sikre, at vejledningen udleveres skriftligt til personen. Vejledningen skal umiddelbart herefter sendes til personen.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk.

Sag nr. 2, j.nr. 21-48285

Du har klaget over B Kommunes afgørelse om fradrag i din hjælp til forsørgelse. Kommunen afgjorde sagen den 22. oktober 2021.

Ankestyrelsen Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

-Kommunen har ikke ret til at foretage fradrag i din hjælp til forsørgelse, svarende til 1 dag med sanktionssatsen 700 kr. pr. dag, fordi du udeblev fra jobsamtale den 14. oktober 2021.

Det betyder, at vi ændrer kommunens afgørelse. 

Kommunen skal efterbetale det beløb, der er fradraget i din hjælp.

Begrundelse for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen 

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at du ikke kan sanktioneres med fradrag i din hjælp til forsørgelse, fordi du uden rimelig grund udeblev fra jobsamtale den 14. oktober 2021.

Vi vurderer i den forbindelse, at kommunen ikke i tilstrækkelig grad har udtømt mulighederne for at få kontakt til dig, inden kommunen traf afgørelse den 22. oktober 2021 om fradrag i din hjælp til forsørgelse.

Vi vurderer også, at kommunen ikke har vurderet, om der er andre forhold, der kan begrunde, at du ikke skal pålægges en sanktion, herunder om sanktionen vil fremme din rådighed.

Hvad er afgørende for resultatet

Kommunen har vurderet, at du er aktivitetsparat.

Vi lægger vægt på, at kommunen ved brev af 6. oktober 2021 har indkaldt dig til en jobsamtale med din sagsbehandler den 14. oktober 2021 kl. 10.00 på adressen XX.

Vi lægger vægt på, at du udeblev fra jobsamtalen den 14. oktober 2021. 

Vi lægger vægt på, at kommunen den 14. oktober 2021 har sendt dig partshøringsbrev om årsagen til, at du ikke er mødt til jobsamtalen, og at Jobcentret desuden har indtalt besked på din telefonsvarer den 21. oktober 2021.

Vi lægger vægt på, at kommunen ikke har opnået kontakt til dig om årsagen til din udeblivelse, inden den traf afgørelse i sagen.

Vi bemærker i den forbindelse, at kommunen forud for fradrag hjælpen til en aktivitetsparat modtager af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp skal have udtømt alle rimelige muligheder for at komme i personlig kontakt med personen med henblik på en vurdering af, om der forelå en rimelig grund til udeblivelsen m.v.

Vi lægger i den forbindelse vægt på, at kommunen i genvurdering af den 2. november 2021 om fradrag i din hjælp til forsørgelse har vurderet, at Jobcentret ikke i tilstrækkelig grad har udtømt mulighederne for at få kontakt til dig.

Vi er opmærksomme på, at du oplyser, at du den 14. oktober 2021 var til en akut tandlægetid med din datter, og at du i den situation ikke har overskud til at huske at give jobcenteret besked om afbud. Du oplyser også, at du er sygemeldt, og at du efter trafikulykke har angst og svært ved at huske og overskue flere ting samtidigt. Du oplyser, at du har en lidelse, som gør, at du ikke kan finde ud af mødedatoer. 

Vi lægger i den forbindelse vægt på, at kommunen har vurderet, at det ikke er en rimelig grund til udeblivelse fra en jobsamtale, at din datter har en tandlægetid.

Vi lægger dog vægt på, at kommunen ikke har vurderet, om der er andre forhold end det, at du var med din datter til tandlægen, der gør, at du ikke skal sanktioneres. Kommunen har i den forbindelse heller ikke taget stilling til, om sanktionen vil fremme din rådighed.  

Vi har derfor samlet vurderet, at kommunen ikke kan sanktionere dig for udeblivelsen fra jobsamtalen den 14. oktober 2021.

 

Om reglerne

Efter reglerne skal kommunen foretage fradrag i hjælpen, hvis en person uden rimelig grund udebliver fra en jobsamtale.

Efter reglerne er det en betingelse for, at kommunen kan give en aktivitetsparat borger en sanktion, at kommunen har udtømt alle rimelige muligheder for at få personlig kontakt med borgeren om grunden til, at borgeren udeblev fra sit tilbud. Kommunen skal forsøge at få personlig kontakt med borgeren, hvis borgeren ikke reagerer på kommunens skriftlige partshøring. Den personlige kontakt vil f.eks. kunne være telefonisk eller personlig kontakt på bopæl eller opholdssteder, herunder tilbuds- eller behandlingssteder.

Efter reglerne skal kommunen altid vurdere, om der er andre forhold end de i loven udtrykkeligt nævnte, som kan føre til, at en aktivitetsparat borger ikke skal have en sanktion. Det kan f.eks. være svær psykisk sygdom, hjemløshed eller misbrugsproblemer. Kommunen skal i den forbindelse også vurdere, om sanktionen i den konkrete situation vil fremme borgerens rådighed for arbejde eller uddannelse.

Bemærkninger til kommunen

Kommunen har medsendt flere hundrede siders akter.

Der er tale om journalnotater m.v., der indeholder oplysninger af fortrolig karakter.

Vi bemærker, at kommunen kun skal sende de akter, som er relevante for den afgørelse, som borger har klaget over, og besvare eventuelle spørgsmål som vi har stillet.

Vi bemærker videre, at kommunen skal oplyse en sag i tilstrækkeligt omfang til, at der kan træffes en korrekt afgørelse. Dette indebærer også, at en sag ikke må oplyses i videre omfang end nødvendigt.

Vi henviser i den forbindelse til, at efter forvaltningsloven må oplysninger af fortrolig karakter som udgangspunkt kun videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse,

myndigheden skal træffe.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på www.ast.dk.

Metadata

Retsområder

Aktivloven

Nøgleord

KontanthjælpRådighedUddannelseshjælpAktivitetsparatRimelig grundOvergangsydelseandre forholdSanktioner

Paragraffer

§ 13§ 40a§ 37§ 36§ 37a§ 39

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse O-102-98

Udgivet: 2013-07-11

Ansøger, der havde afsluttet en uddannelse som landmand, havde et indestående på en etableringskonto på ca. 125.000 kr. med henblik på etablering af selvstændigt landbrug. Ved vurderingen af, om han i forbindelse med en sygemelding var berettiget til...

Ankestyrelsens principafgørelse 38-15

Udgivet: 2015-07-08

Hovedreglen efter aktivlovens § 24, stk. 1, er, at kommunen udbetaler et aktivitetstillæg til uddannelseshjælpen til en borger, der er visiteret som aktivitetsparat og deltager i tilbud efter beskæftigelsesindsatsloven. Kommunen udbetaler også aktivi...

Ankestyrelsens principafgørelse N-7-06

Udgivet: 2013-07-11

Der skulle have været udarbejdet en jobplan forud for tilbudet efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Udarbejdelse af jobplanen var en garantiforskrift. Tilsidesættelse af en garantiforskrift var en væsentlig retlig mangel. Den manglende udarbe...