Ankestyrelsens principafgørelse 56-11

GældendeÅr: 2011Udgivet: 2013-07-10

Beskrivelse

Kommunen kunne ikke give afslag på forsørgertakst til en udeboende borger under 25 år, som havde fået sin søn anbragt uden for hjemmet. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalglagde vægt på, at borgeren havde den fulde forældremyndighed over sin søn, og a...

Journalnummer

J.nr.: 2100187-10

Indhold

Lovhenvisninger

  • Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009 - § 25, stk. 2, nr. 1

Afgørelse

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet afgørelse i NNs sag om, hvorvidt hun har ret til forsørgertakst efter aktivlovens § 25, stk. 2, nr. 1, når hendes barn er anbragt uden for hjemmet

Resultatet er

• NN er berettiget til forsørgertakst, hvis hun i øvrigt opfylder betingelserne for kontanthjælp

Vi er således kommet til samme resultat som Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen YY.

Der var enighed på mødet.

Begrundelse for afgørelsen

Begrundelsen er, at vi anser NN for at være forsørger af eget barn i hjemmet.

Det fremgår af lovbemærkningerne til § 25, stk. 2, at det betragtes som forsørgelse af eget barn i hjemmet, hvis en person under 25 år har eller får et barn anbragt uden for hjemmet, hvis barnet ellers skulle have opholdt sig hos den pågældende.

Vi har ved afgørelsen lagt vægt på, at NN har den fulde forældremyndighed over sin søn.

Vi har endvidere lagt vægt på, NNs søn skulle have haft ophold hos hende, hvis han ikke var blevet tvangsanbragt uden for hjemmet.

Sagsoplysninger

  • Kommunen har anført, at NN ikke kan betragtes som forsøger, selv om hun har den fulde forældremyndighed over barnet og har samkvem med barnet hver onsdag, til barnets fødselsdag, i ferie og til jul.
  • Vi skal hertil bemærke, at det afgørende i sagen er, om NNs søn skulle have opholdt sig hos hende, hvis han ikke var blevet anbragt uden for hjemmet.
  • Da vi vurderer, at NNs søn skulle have haft ophold hos hende, hvis han ikke var blevet tvangsanbragt uden for hjemmet, er NN at betragte som værende forsørger af eget barn i hjemmet, hvorfor hun derfor vil være berettiget til forsørgertakst efter aktivlovens § 25, stk. 2, nr. 1, hvis hun i øvrigt opfylder betingelserne for kontanthjælp.

Information

  • Vi har afgjort sagen på grundlag af:
  • • De oplysninger, som forelå da nævnet traf afgørelse i sagen
  • • Nævnets afgørelse af 5. marts 2010
  • • Klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 30. marts 2010
  • • Nævnets genvurdering
  • • Nævnets brev af 10. maj 2010
  • NN er under 25 år, og er mor til en dreng der er født den 20. august 2005.
  • Barnet blev efter 5 måneder frivilligt anbragt uden for hjemmet. Denne foranstaltning blev den 1. april 2007 ændret til en tvangsanbringelse uden samtykke.
  • NN har samvær med barnet hver onsdag samt på barnets fødselsdag, i ferien og til jul.
  • NN har efter det oplyste den fulde forældremyndighed over barnet.
  • NN er ikke sat i bidrag.

Metadata

Retsområder

Aktivloven

Nøgleord

UdeboendeKontanthjælpUdmålingBarn anbragt uden for hjemmet

Paragraffer

§ 25

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse A-23-03

Udgivet: 2013-07-10

Ansøger var alene berettiget til kontanthjælp med et beløb svarende til ydelsen til en gift folkepensionist uden andre indtægter. Begrundelsen var at personer, der er fyldt 60 år og som på grund af reglerne om optjening ikke er berettiget til førtids...

Ankestyrelsens principafgørelse O-30-98

Udgivet: 2013-07-11

Ansøger, der var under 25 år, fik udbetalt kontanthjælp efter taksten for unge hjemmeboende. Han boede i selvstændig lejlighed, der ifølge BBR-meddelelsen var tillagt forældrenes lejlighed. Der var ikke indgået lejekontrakt, og han havde samme folker...

Ankestyrelsens principafgørelse 104-13

Udgivet: 2013-12-11

De særlige regler om nedsatte arbejdsløshedsdagpenge for unge under 25 år udelukker ikke, at der i konkrete individuelle tilfælde kan ydes supplerende kontanthjælp, når ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold (social begivenhed), og ændr...