Ankestyrelsens principafgørelse 81-13
Beskrivelse
Det er en betingelse for hjælp efter aktivlovens § 81, at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold (en social begivenhed). Kravet om en social begivenhed svarer til kravet for at modtage kontanthjælp efter aktivlovens § 11, stk. 2, nr. 1....
Journalnummer
2100111-13
Indhold
Afgørelse
Ankestyrelsen har i møde truffet afgørelse i NNs sag om, hvorvidt modtagelse af kontanthjælp i sig selv kan anses for en social begivenhed i forbindelse med ansøgning om hjælp til enkeltudgifter efter aktivlovens § 81.
Resultatet er
• En person, der modtager kontanthjælp, og som således har været ude for en social begivenhed, opfylder kravet om en social begivenhed i forbindelse med ansøgning om hjælp til enkeltudgifter efter aktivlovens § 81
Det betyder, at sagen hjemvises til A Kommune, som skal behandle sagen igen og træffe en ny afgørelse.
Vi er således kommet til samme resultat som Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen YY.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen finder, at en person, der modtager kontanthjælp, og som således har været ude for en social begivenhed, opfylder kravet om en social begivenhed i forbindelse med ansøgning om hjælp til enkeltudgifter efter aktivlovens § 81
Vi har lagt vægt på, at det er en betingelse for hjælp efter aktivlovens § 81, at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold (en social begivenhed).
Vi har endvidere lagt vægt på, at kravet om en social begivenhed svarer til kravet for at modtage kontanthjælp efter aktivlovens § 11, stk. 2, nr. 1.
Hertil kommer, at der er en mangeårig praksis for, at en kontanthjælpsmodtager i kraft af at være kontanthjælpsmodtager opfylder kravet om en social begivenhed i forbindelse med ansøgning om enkeltudgifter efter aktivlovens § 81.
Sagsoplysninger
- Kommunen har i klagen henvist til Principafgørelse 73-12.
- Vi bemærker, at Principafgørelse 73-12 omhandler førtidspensionisters ret til hjælp efter aktivlovens § 81. Principafgørelsen fastslår, at det at være førtidspensionist ikke i sig selv giver ret til hjælp til enkeltudgifter. Principafgørelsen kan ikke tages til indtægt for, at det at være kontanthjælpsmodtager ikke i sig selv kan anses for en social begivenhed i forbindelse med ansøgning om hjælp til enkeltudgifter efter aktivlovens § 81.
- Kommunen har endvidere henvist til brev af 11. januar 2012 fra Social- og Integrationsministeriet vedrørende hjælp efter aktivlovens § 81 til førtidspensionister efter den nye ordning og Socialministeriets notat af 3. oktober 2003 om hjælp til enkeltudgifter efter aktivlovens § 81 for personer, der modtager førtidspension efter de nye regler.
- Vi bemærker, at både brevet af 11. januar 2012 og notatet af 3. oktober 2003 omhandler førtidspensionisters ret til hjælp efter aktivlovens § 81 og har ikke til formål at tage stilling til kontanthjælpsmodtageres ret til hjælp efter § 81.
Information
- Vi har afgjort sagen på grundlag af:
- • De oplysninger, som forelå da Det Sociale Nævn traf afgørelse i sagen
- • Det Sociale Nævns afgørelse af 18. juli 2012
- • Klagen til Ankestyrelsen af 19. juli 2012
- • Det Sociale Nævns genvurdering
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2013-07-10
Der var ikke ret til hjælp efter aktivlovens § 81 til dækning af udgifter til advokatsalær. Begrundelsen for afgørelsen var, at aktivlovens regel om enkeltudgifter ikke havde til formål at supplere de særlige ordninger om retshjælp, fri proces m.v., ...
Udgivet: 2016-07-22
Når kommunen sanktionerer en borger efter aktivlovens § 39, skal kommunen angive, hvilken bestemmelse i § 39, der sanktioneres efter. Kommunen kan sanktionere borgeren efter aktivlovens § 39, nr. 8, hvis - borgeren ikke har registreret jobsøgningsakt...
Udgivet: 2013-07-10
Udgift vedrørende en fraflyttet lejlighed kunne ikke anses for en nødvendig eller rimelig begrundet enkeltudgift, idet udgiften måtte anses for at være forudsigelig. Der var heller ikke dokumentation for, at afholdelsen af udgiften var af afgørende b...