Ankestyrelsens principafgørelse 79-16
Beskrivelse
Kommunen skal efter serviceloven yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Når borgeren får bevilget dækning af merudgifter, fastsætter kommunen et tilskud til ...
Journalnummer
2016-2123-17350
Indhold
Afgørelse
Resultatet er
•
Du har ret til omberegning forud for ansøgningstidspunktet den 15. januar 2016.
Det betyder, at vi ændrer kommunens afgørelse. Vi har ikke mulighed for at tage stilling til, hvorvidt de øvrige kriterier for at få dækket udgifterne efter merudgiftsbestemmelsen er til stede, og kommunen skal nu tage stilling hertil.
Kommunen vil kontakte dig.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen vurderer, at der kan ske omberegning eller regulering af dine merudgifter forud for den 15. januar 2016, hvor du søgte om dækning af yderligere merudgifter.
Af merudgiftsbekendtgørelsens § 8 fremgår det, at hvis der sker ændringer i de sandsynliggjorte merudgifter, som ligger til grund for kommunens fastsættelse af det udbetalte tilskud, skal tilskuddet ændres i overensstemmelse hermed.
Videre fremgår det, at borgeren - uanset stigninger i sandsynliggjorte merudgifter - ikke kan kræve at få tilskuddet fastsat på ny, før der er forløbet et år regnet fra den seneste fastsættelse. Ændret fastsættelse af det udbetalte tilskud, skal ved sådanne stigninger ske med tilbagevirkende kraft til det tidspunkt, hvor stigningen i de sandsynliggjorte merudgifter fandt sted.
Vi lægger vægt på, at du hidtil har fået udbetalt merudgiftsydelse, og at du den 15. januar 2016 gør kommunen opmærksom på, at du i 2015 har haft højere udgifter til brændstof, bilforsikring og vinduespudsning end bevilget af kommunen.
Det er vores vurdering, at ordlyden af bekendtgørelsens § 8 samt lovforarbejder til serviceloven, hvor reglerne om omberegning blev ændret, at kommunen - i forbindelse med opfølgning på hjælpen - skal vurdere, om der er grundlag for at forhøje det udbetalte tilskud med tilbagevirkende kraft fra det tidspunkt, hvor stigningen i merudgifterne fandt sted.
Vi finder derfor, at kommunen ikke kunne give afslag på omberegning af merudgiftsydelsen på tidspunktet forud for den 15. januar 2016 alene med henvisning til, at du først den 15. januar 2015 søgte om omberegning.
Det er således vores opfattelse, at regulering af allerede sandsynliggjorte merudgifter kan kræves udbetalt med tilbagevirkende kraft.
Hvis der er tale om, at en borger ønsker nye udgifter dækket, som kommunen ikke allerede har bevilget, gælder de almindelige regler om, at udgifterne normalt ikke kan bevilges med tilbagevirkende kraft.
Kommunen skal nu vurdere, i hvilket omfang du har sandsynliggjort og har ret til en højere merudgiftsydelse på grundlag af de udgifter, du har afholdt forud for den 15. januar 2016.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2013-07-11
I forbindelse med vurderingen af funktionsevnen hos insulinkrævende diabetikere skulle bekendtgørelsen om metode for god sagsbehandling ved vurdering af nedsat funktionsevne som grundlag for tildeling af handicapkompenserende ydelser efter servicelov...
Udgivet: 2014-07-05
Beregningen af tabt arbejdsfortjeneste skal tage udgangspunkt i den bruttoindtægt, som modtageren har forud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste for det pågældende barn. I en situation, hvor der er flere børn, skal der således tages udgangspunk...
Udgivet: 2013-07-10
Udgifter til el til opladning af hjælpemidler kunne ikke ydes som en merudgift, da der var tale om en almindelig driftsudgift. Reglen om merudgifter kan alene anvendes i de situationer, hvor der er tale om en udgift som følge af brug af hjælpemidlet,...