Ankestyrelsens principafgørelse 44-14
Beskrivelse
Beregningen af tabt arbejdsfortjeneste skal tage udgangspunkt i den bruttoindtægt, som modtageren har forud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste for det pågældende barn. I en situation, hvor der er flere børn, skal der således tages udgangspunk...
Journalnummer
2013-8141-35214
Indhold
Afgørelse
Ankestyrelsen har i møde truffet afgørelse i din sag om beregning af tabt arbejdsfortjeneste.
Resultatet er
• Din tabte arbejdsfortjeneste skal beregnes på baggrund af den bruttoindtægt, du havde forud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste den 1. august 2005.
Vi ændrer således afgørelsen fra Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen X.
Kommunen vil kontakte dig.
Der var enighed på mødet.
Begrundelse for afgørelsen
Vi vurderer, at der ved beregningen af tabt arbejdsfortjeneste skal tages udgangspunkt i den bruttoindtægt, som forældre har forud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste for det enkelte barn. Det gælder også, hvis der tillige modtages tabt arbejdsfortjeneste på baggrund af en søskendes funktionsnedsættelse.
Vi lægger til grund, at den tabte arbejdsfortjeneste, som du fik bevilget med start den 1. august 2005, er givet på baggrund af barn 2 funktionsnedsættelse. Kommunen skal derfor tage udgangspunkt i den indtægt, du havde forud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste den 1. august 2005, ved beregningen af din tabte arbejdsfortjeneste.
Der kan ydes dækning af tabt arbejdsfortjeneste, hvis det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer det. Ydelsen er således afhængig af det enkelte barns funktionsnedsættelse og pasningsbehov.
Vi lægger vægt på kommunens oplysninger om, at den tabte arbejdsfortjeneste, du har fået bevilget forud for den 1. august 2005, var på baggrund af barn 1 funktionsnedsættelse. Ligeledes er der enighed om, at den tabte arbejdsfortjeneste, som barn 1 og barn 2 mor fik bevilget forud for den 1. august 2005 var på baggrund af barn 1 vanskeligheder.
Der er uenighed mellem dig og kommunen om, hvorvidt den løbende tabte arbejdsfortjeneste, som du fik bevilget fra den 1. august 2005 blev givet på baggrund af barn 1 eller barn 2 vanskeligheder. Da kommunen ikke er i besiddelse af afgørelsen, finder vi, at der skal lægges afgørende vægt på din forklaring om, at den tabte arbejdsfortjeneste blev bevilget på baggrund af barn 2 funktionsnedsættelse. Vi lægger i den forbindelse også vægt på, at det er kommunen, der har notatpligt, og at kommunen umiddelbart herefter vurderede, at du som følge af barn 2 funktionsnedsættelse, er omfattet af den personkreds, der har ret til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Da du ikke forud herfor har modtaget tabt arbejdsfortjeneste som følge af barn 2 funktionsnedsættelse, skal kommunen ved beregningen af din tabte arbejdsfortjeneste tage udgangspunkt i den bruttoindtægt, som du havde forud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste den 1. august 2005. Vi bemærker, at vi er enige med kommunen i, at såfremt du tillige bevilges tabt arbejdsfortjeneste som følge af barn 1 funktionsnedsættelse, skal dette beregnes ud fra din indtægt forud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste i 2002. Dette skyldes, at der for barn 1 vedkommende har været et uafbrudt forløb af tabt arbejdsfortjeneste siden hans fødsel. Vi lægger vægt på, at du i 2002 fik bevilget tabt arbejdsfortjeneste som følge af barn 1 funktionsnedsættelse, og at hans mor siden da har fået bevilget tabt arbejdsfortjeneste til pasning af barn 1 i hjemmet. Vi finder således, at det er uden betydning for beregningsgrundlaget, at mor og far på skift modtager kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, så længe ydelsen udbetales på grundlag af samme barn og samme handicap.
Det følger af § 42, stk. 3, 1. pkt. i lov om social service, at ydelsen fastsættes på baggrund af den tidligere bruttoindtægt.
Sagsoplysninger
- Du har som supplement til klagen anført, at kommunens bevilling af tabt arbejdsfortjeneste ud fra din indtægt i 2005 er en begunstigende forvaltningsakt, og at kommunen ikke uden varsel eller høring kan ændre på beregningsgrundlaget for din tabte arbejdsfortjeneste.
- Vi henviser til begrundelsen ovenfor.
Information
- Vi har afgjort sagen på grundlag af:
- •De oplysninger, som forelå da Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen X traf afgørelse i sagen
- •Nævnets afgørelse af 10. juni 2013.
- •Klagen til Ankestyrelsen af 5. juli 2013.
- Sagen omhandler to tvillingebrødre, der begge er født for tidligt. Den ene er mentalt retarderet og spastiker, og den anden er mental retarderet og infantil autist.
- I forbindelse med tvillingernes fødsel i 2002 fik far bevilget dækning af tabt arbejdsfortjeneste i 3 måneder. Der er enighed om, at den tabte arbejdsfortjeneste er bevilget på baggrund af barn 1 funktionsnedsættelse.
- I perioden fra den 1. august 2002 til den 1. august 2005 arbejder far på fuld tid. Han bevilges dog i perioden tabt arbejdsfortjeneste på enkeltdage til deltagelse i kurser og 11 dage i 2003 i forbindelse med indlæggelse af barn 1 på hospitalet. Fra 1. august 2005 bevilges far løbende tabt arbejdsfortjeneste i 6,7 timer om ugen. Denne bevilling fortsætter med en mindre regulering til 7,8 timer, og dækningen er indtil den påklagede afgørelse beregnet på baggrund af den løn, som far fik forud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste i 2005.
- Ved siden af fars dækning af tabt arbejdsfortjeneste har kommunen i hele perioden bevilget dækning af tabt arbejdsfortjeneste til tvillingernes mor. Efter endt barsel overgik hun således til tabt arbejdsfortjeneste og har løbende fået bevilget tabt arbejdsfortjeneste i 28,5 – 37 timer om ugen. Mors tabte arbejdsfortjeneste er indtil 2005 udmålt på baggrund af barn 1 vanskeligheder.
- Der er uenighed om, hvorvidt den tabte arbejdsfortjeneste, som far får bevilget i 2005, er givet på baggrund af barn 1 eller barn 2 vanskeligheder.
- Kommunen er af den opfattelse, at bevillingen blev givet på baggrund af barn 1, og henviser i den forbindelse til, at det først i 2006 blev vurderet, at barn 2 har en varigt nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Kommunen fandt således først på det tidspunkt, at forældrene er omfattet af personkredsen for dækning af tabt arbejdsfortjeneste som følge af barn 2 funktionsnedsættelse.
- Far anfører, at bevillingen udelukkende blev givet på baggrund af barn 2 funktionsnedsættelse. Til støtte herfor henviser han til, at barn 2 i 2005 begyndte at vise tegn på, at han også er handicappet.
- Hverken kommunen eller familien er i besiddelse af bevillingen af tabt arbejdsfortjeneste fra 2005. Kommunen har på forespørgsel oplyst, at sagen af flere omgange er blevet renset, og at der kun findes journalnotater og afgørelser tilbage fra 2007 i kommunens IT-system.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2013-07-10
En mor, der modtog hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til pasning af et barn med handicap i hjemmet, havde ret til at få indregnet bidrag til pensionsordning i den hjælp, der vedrørte perioden efter den 31. december 2002. Det var tilstrække...
Udgivet: 2013-07-10
Beregningen af tabt arbejdsfortjeneste til en kvinde, der var uddannet designer, skulle tage udgangspunkt i en hjemmehjælperløn. Ansøgeren havde ikke haft nogen lønindtægt forud for modtagelsen af tabt arbejdsfortjeneste, som beregningen kunne tage u...
Udgivet: 2013-07-11
Der skulle ske modregning for eventuelle indtægter i afviklingsperioden hos en kvinde, der ikke længere opfyldte betingelserne for dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Modregningen skulle ske efter krone for krone princippet og ikke time for time prin...