Ankestyrelsens principmeddelelse 21-23 om tidlig pension - dokumentationskrav – afrundingsregler – bevisbedømmelse – beregning af anciennitet - omregningssatser

GældendeÅr: 2023Udgivet: 2023-08-15

Beskrivelse

Principmeddelelsen fastslår Retten til tidlig pension afhænger af hvor meget anciennitet, borger har haft på arbejdsmarkedet, fra borger fylder 16 år og frem til 6 år før, borger kan overgå til folkepension. Anciennitet som lønmodtager opgøres som ud...

Journalnummer

22-54350

Indhold

Afgørelse

Sag nr. 1, j. nr. 22-54350

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om tidlig pension. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 1. november 2022.

 

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

 

Udbetaling Danmark skal behandle din sag igen for så vidt angår året 1977.

 

Det betyder, at vi hjemviser sagen til ny behandling. Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.

 

Udbetaling Danmark kontakter dig.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

Begrundelsen for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst og begrundet til, at vi kan træffe afgørelse om, hvorvidt du skal tildeles yderligere anciennitet i 1977.

 

Vi foretager en retlig prøvelse af Udbetaling Danmarks afgørelse. Vi tager stilling til baggrunden for afgørelsen, herunder om de faktiske omstændigheder, afgørelsen er baseret på, er korrekte og vægtet i overensstemmelse med lovgivningen og vores praksis.

 

Vi vurderer, at det ikke er tilstrækkeligt begrundet, hvordan Udbetaling Danmark har beregnet din automatiske anciennitet på 0,303 år i perioden fra den 16. februar 1977 til og med 31. august 1977, da du var 16 og 17 år.

 

Ligeledes vurderer vi, at Udbetaling Danmark har anvendt en forkert omregningssats i beregningen af din anciennitet i perioden fra den 1. september 1977 til den 31. december 1977.

 

Udbetaling Danmark skal derfor afgøre sagen på ny for så vidt angår året 1977. Deres afgørelse skal indeholde beregninger og alle nødvendige oplysninger, der ligger til grund for beregningerne.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Udbetaling Danmark har udarbejdet en anciennitetsopgørelse, hvoraf det fremgår, at din anciennitet er opgjort til 43,985 år. De har i deres afgørelse fastslået, at du kan overgå til tidlig pension den 1. marts 2026.

 

Du er blevet tildelt automatisk anciennitet på 0,303 år for perioden fra 16. februar 1977 til og med 31. august 1977, da du var 16 og 17 år. Det fremgår dog ikke af Udbetaling Danmarks afgørelse, hvordan de har beregnet din automatiske anciennitet.

 

Du har indsendt dokumentation for din indkomst fra Rigsarkivet for 1977. Det fremgår af dokumentationen, at du har en indkomst på 17.404 kr. i 1977.

 

Der er ikke indbetalt ATP-bidrag i 1977. Din arbejdstid skal derfor beregnes i perioden fra 1. september 1977 til den 31. december 1977, hvor du er under 18 år.

 

Udbetaling Danmark har anvendt en forkert omregningssats på 36,21 kr. i perioden. De skal i stedet anvende omregningssatsen på 32,84 kr., da det er den korrekte omregningssats i året.

 

Hvad skal Udbetaling Danmark gøre

Udbetaling Danmark skal afgøre sagen på ny. Udbetaling Danmarks nye afgørelse skal indeholde beregninger og alle nødvendige oplysninger, der ligger til grund for beregningen af din anciennitet herunder den samlede anciennitet.

 

Udbetaling Danmark skal vise og begrunde deres beregning af din automatiske anciennitet på 0,303 år.

 

Udbetaling Danmark skal også foretage en ny beregning af din anciennitet for perioden fra den 1. september 1977 til den 31. december 1977, hvor de anvender den korrekte omregningssats på 32,84 kr.

 

Udbetaling Danmark skal sikre, at beregningen af din arbejdstid afrundes til hele tal pr. måned.

 

Udbetaling Danmark skal også i deres beregning vise, at din anciennitet afrundes pr. år og uden, at der sker afrunding i forbindelse med mellemregninger.

 

Udbetaling Danmark skal på baggrund af oplysningerne om din samlede anciennitet lave en ny opgørelse, som du partshøres i. Ud fra den nye opgørelse over din samlede anciennitet og et eventuelt partshøringssvar fra dig, skal Udbetaling Danmark afgøre sagen igen.

 

Hvis Udbetaling Danmark ikke imødekommer din ansøgning helt, skal Udbetaling Danmark beskrive i afgørelsen, hvad der er indgået af hovedhensyn og faktiske oplysninger i vurderingen.

 

Du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til Udbetaling Danmark inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse.

 

Om reglerne

En afgørelse skal være begrundet

Efter forvaltningsloven skal en afgørelse være ledsaget af en begrundelse, når den meddeles skriftligt. Begrundelsen skal indeholde en henvisning til de regler, sagen er afgjort efter. Begrundelsen skal også indeholde en kort redegørelse for de oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen. Når en afgørelse beror på en konkret vurdering, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for vurderingen.

 

Når Udbetaling Danmark beregner ancienniteten eller yderligere anciennitet på baggrund af fremlagt dokumentation, skal Udbetaling Danmarks begrundelse indeholde beregningerne og angive de nødvendige oplysninger, der ligger til grund for beregningerne. Det vil bl.a. sige hvilke typer af anciennitet, der er tale om og hvilke perioder og omregningsfaktorer, der er anvendt. Det skal være klart, hvordan Udbetaling Danmark er kommet frem til ancienniteten herunder yderligere dokumenteret anciennitet.

 

Det er ikke tilstrækkeligt at skrive resultatet af beregningerne, eller at borger har ret til anciennitet. Det skal være muligt for borger at forstå beregningerne for derved at kunne kontrollere rigtigheden af de anvendte oplysninger, der ligger til grund for beregningerne.

 

Tidlig pension

En borger, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til den 31. december 1964, kan modtage tidlig pension i 1 år ved 42 års anciennitet, 2 år ved 43 års anciennitet og 3 år ved 44 års anciennitet.

 

Der optjenes anciennitet fra det tidpunkt, borger fylder 16 år og frem til, at borger har 6 år til folkepensionsalderen. Optjeningsperioden indebærer, at borgere, der ikke når at opfylde anciennitetskravet på arbejdsmarkedet 6 år før folkepensionsalderen, ikke kan optjene anciennitet i de efterfølgende år på arbejdsmarkedet.

 

I det år, hvor en borger fylder 16 år, og i det år, hvor der er 6 år til pensionsalderen, kan der højst optjenes anciennitet for den del af året, borgeren har haft den pågældende alder.

 

Der tildeles automatisk anciennitet på 9/16 pr. måned til borgere født mellem 1. september 1959 og 1. september 1961, når de er 16 og 17 år. Ancienniteten på 9/16 tildeles pr. måned indtil 1. september 1977.

 

Der stilles krav om dokumentation for beskæftigelse fra det 16. år som lønmodtager eller uddannelse med løn, lærlingeløn eller elevløn før den 1. januar 1978, hvis der skal tildeles yderligere anciennitet, som overstiger den automatisk tildelte anciennitet.

 

Til brug for beregningen af anciennitet i det enkelte kalenderår anvendes den årlige bidragssats for månedslønnede, som borgers ATP-bidrag indbetales på baggrund af.

 

I det omfang borger kan dokumentere, at dataoplysninger fra offentlige systemer og registre, der er anvendt til brug for beregning af anciennitet, er fejlbehæftede, lægges de dokumenterede oplysninger til grund ved beregning af anciennitet. Dokumentationen skal dække hele den periode, der ønskes korrigeret, og indeholde de nødvendige oplysninger til brug for beregning af anciennitet.

 

Det stilles krav til borger om dokumentation for tilknytningen, når de offentlige systemer og registre ikke viser indbetalinger af ATP. Dokumentation i form af ansættelses- og opsigelsesbrev, lønsedler, dagpengekort eller kontoudtog samt supplerende dokumentation fra fx skatteoplysninger vil kunne understøtte anden fremlagt dokumentation og sandsynliggøre borgerens oplysninger om anciennitet på arbejdsmarkedet.

 

Hvis den fremlagte dokumentation ikke indeholder angivelse af timetal eller timeløn, men indeholder oplysninger om løn for perioden, omregnes lønnen til timer ved at anvende omregningssatsen for det pågældende år, som arbejdet er udført.

 

Mødebehandling

 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

 

Sag nr. 2, j. nr. 22-53414

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om tidlig pension. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 18. oktober 2022.

 

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

 

Du har ret til tidlig pension i 3 år.

 

Det betyder, at vi ændrer Udbetaling Danmarks afgørelse. Det betyder også, at du har ret til at overgå til tidlig pension fra et tidligere tidspunkt end den 1. marts 2024, som Udbetaling Danmark fastslår.

 

Udbetaling Danmark kontakter dig, og du vil modtage brev om, at du kan ansøge om overgang til tidlig pension, herunder om overgangstidspunkt, ansøgningsfrist mv.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

Begrundelsen for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du har ret til tidlig pension i 3 år. Du kan derfor overgå til tidlig pension fra et tidligere tidspunkt end den 1. marts 2024, som Udbetaling Danmark fastslår.

 

Vi vurderer også, at du har dokumenteret, at du har en samlet anciennitet på mere end 44 år, da du skal tildeles yderligere anciennitet i perioden fra 1975 til 1977.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Det fremgår af din anciennitetsopgørelse, at Udbetaling Danmark har opgjort din samlede anciennitet til 43,755 år. Det fremgår desuden, at du ikke har fuld anciennitet i disse år:

 

År

Anciennitet

1975

0,484 år

1976

0,563 år

1977

0,571 år

2020

0,137 år

 

Udbetaling Danmark har i perioden, hvor du var 16 og 17 år, tildelt dig en automatisk anciennitet på 1,126 år. Udbetaling Danmark har dog lavet en fejl i tildelingen af den automatiske anciennitet, eftersom du har fået tildelt 1,126 år. Du skulle have været tildelt 1,125 år for denne periode. Fejlen har dog ikke betydning for afgørelsens resultat.

 

Det er muligt at optjene yderligere anciennitet i perioden fra 20. februar 1975 til 19. februar 1977, hvis du kan dokumentere anciennitet højere end den automatisk tildelte anciennitet.

 

For perioden har du indsendt dokumentation for din lønindkomst fra Rigsarkivet fra 1975 til 1977, en bekræftelse fra din arbejdsgiver på, at du har været ansat inden for byggebranchen i perioden fra 1. august 1976 til 15. december 1980 og henvisning til Danmarks Statistik, Statistisk Årbog for 1976. Du henviser til, at det fremgår af Årbogen, at ungarbejdere i træindustrien i 1974 havde en timeløn på 10,8 kr. og ungarbejder i bygge- og anlægsbranchen havde en timeløn på 8,89 kr.

 

Du har med din arbejdsgivererklæring dokumenteret, at du fra 1. august 1976 var beskæftiget inden for byggebranchen. 

 

Du har sandsynliggjort, at du også var beskæftiget inden for bygge- og anlægsvirksomhed i perioden fra 20. februar 1975 til den 31. juli 1976.

 

I vurderingen lægger vi vægt på din oversigt over ATP-indbetalinger, der viser, at du har været beskæftiget inden for bygge- og anlægsvirksomhed i de efterfølgende år fra 1977 til 1980 samt dine egne oplysninger om din beskæftigelse i branchen.

 

Du har med henvisning til Danmarks Statistik, Statistisk Årbog sandsynliggjort, at du havde en timeløn svarende til den gennemsnitlige timeløn inden for byggebranchen i perioden fra den 20. februar 1975. Vi har derfor fundet den gennemsnitlige timeløn for ungarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhed i Danmarks Statistik, Statistisk Årbog fra 1976, 1977 og 1978. Gennemsnitstimelønnen var i 1974 (tredje kvartal) på 8,89 kr.

[1]

, i 1976 på 12,66 kr.

[2]

og i 1977 på 14,52 kr.

[3]

 

Timelønnen på 8,89 kr., 12,66 kr. og 14,52 kr. skal derfor anvendes til at beregne din arbejdstid i perioden fra den 20. februar 1975 til 19. februar 1977.

 

Vi har anvendt følgende oplysninger i vores beregninger for perioden fra 20. februar 1975 til 19. februar 1977:

 

Indkomst i året

19.256

 

Timeløn

8,89

 

 

Startdato

Slutdato

 

Arbejdsdage i året

Indkomst pr. dag

 

 

01-01-1975

31-12-1975

 

261

73,77777778

 

 

Måned

Startdato

Slutdato

Arbejdsdage i måneden

Indkomst pr. måned

Timer pr. måned

Anciennitet pr. måned

Februar

20-02-1975

28-02-1975

7

516,4444444

58

0

Marts

01-03-1975

31-03-1975

21

1549,333333

174

1

April

01-04-1975

30-04-1975

22

1623,111111

183

1

Maj

01-05-1975

31-05-1975

22

1623,111111

183

1

Juni

01-06-1975

30-06-1975

21

1549,333333

174

1

Juli

01-07-1975

31-07-1975

23

1696,888889

191

1

August

01-08-1975

31-08-1975

21

1549,333333

174

1

September

01-09-1975

30-09-1975

22

1623,111111

183

1

Oktober

01-10-1975

31-10-1975

23

1696,888889

191

1

November

01-11-1975

30-11-1975

20

1475,555556

166

1

December

01-12-1975

31-12-1975

23

1696,888889

191

1

 

 

 

 

 

 

 

Indkomst i året

28.751

 

Timeløn

12,66

 

 

Startdato

Slutdato

 

Arbejdsdage i året

Indkomst pr. dag

 

 

01-01-1976

31-12-1976

 

262

109,7366412

 

 

Måned

Startdato

Slutdato

Arbejdsdage i måneden

Indkomst pr. måned

Timer pr. måned

Anciennitet pr. måned

Januar

01-01-1976

31-01-1976

22

2414,206107

191

1

Februar

01-02-1976

28-02-1976

20

2194,732824

173

1

Marts

01-03-1976

31-03-1976

23

2523,942748

199

1

April

01-04-1976

30-04-1976

22

2414,206107

191

1

Maj

01-05-1976

31-05-1976

21

2304,469466

182

1

Juni

01-06-1976

30-06-1976

22

2414,206107

191

1

Juli

01-07-1976

31-07-1976

22

2414,206107

191

1

August

01-08-1976

31-08-1976

22

2414,206107

191

1

September

01-09-1976

30-09-1976

22

2414,206107

191

1

Oktober

01-10-1976

31-10-1976

21

2304,469466

182

1

November

01-11-1976

30-11-1976

22

2414,206107

191

1

December

01-12-1976

31-12-1976

23

2523,942748

199

1

 

 

 

 

 

 

 

Indkomst i året

49.858

 

Timeløn

14,52

 

 

Startdato

Slutdato

 

Arbejdsdage i året

Indkomst pr. måned

 

 

01-01-1977

31-12-1977

 

260

191,7615385

 

 

Måned

Startdato

Slutdato

Arbejdsdage i måneden

Indkomst pr. dag

Timer pr. måned

Anciennitet pr. måned

Januar

01-01-1977

31-01-1977

21

4026,992308

277

1

Februar

01-02-1977

19-02-1977

14

2684,661538

185

1

 

Vores beregninger viser, at du har arbejdet fuld tid i alle måneder fra 1. marts 1975 til 19. februar 1977. Du skal derfor tildeles 1 måneds anciennitet for hver af månederne i perioden.

 

Uanset din anciennitet opgøres som antallet af dage med beskæftigelse i året eller som 1/12 pr. måned, opnår du en anciennitet i perioden, som er højere end den automatiske anciennitet på 1,125 år:

 

1975:

306 dage / 365 dage =

0,838 år

eller 1 /12 * 10 måneder =

0,833 år

 

1976:

366 dage / 366 dage =

1 år

eller 1/12 * 12 måneder =

1 år

 

1977:

50 dage / 365 dage =

0,137 år

eller 1 / 12 * 2 måneder =

0,167 år.

 

Samlet set har du dokumenteret en anciennitet på mindst 1,975 år uanset hvordan, beregningen foretages i den konkrete sag.

 

Du har derfor dokumenteret en anciennitet på mere end 1,125 år. Din anciennitet på 1,975 år skal derfor fordeles forholdsmæssigt i perioden fra den 20. februar 1975 til 19. februar 1977 i stedet for den automatiske anciennitet. Det har derfor ikke betydning for afgørelsens resultat, at du er tildelt 1,126 års automatisk anciennitet, da denne erstattes af din sandsynliggjorte anciennitet i perioden.

 

Du tildeles følgende anciennitet i stedet for den automatiske anciennitet i årene:

 

1,975 år

Dage i året

Anciennitet pr. år

Afrundet

1975

306

0,83704 år

0,837 år

1976

366

1,00117 år

1,000 år

1977

50

0,13677 år

0,137 år

I alt

722

1,975

1,974 år

 

Du har herefter en samlet anciennitet på mindst 44,111 år.

 

Vi lægger derudover vægt på, at dine indkomstoplysninger fra Rigsarkivet for perioden fra den 20. februar 1977 og frem til 31. december 1977 ikke er tilstrækkelig dokumentation til, at der kan beregnes yderligere anciennitet i året. Det skyldes, at du fyldte 18 år den 20. februar 1977. Det er derfor ikke muligt at vurdere, om indkomsten i oplysningerne fra Rigsarkivet vedrører løn, offentlige ydelser eller lignende. Det er derfor ikke dokumenteret, at der er tale om anciennitetsgivende indkomst.

 

Det fremgår desuden af din anciennitetsopgørelse, at Udbetaling Danmark i året 2020 har tildelt dig en anciennitet på 0,137 år. I 2020 er du dog blevet tildelt anciennitet for både feriedagpenge på 0,045 år og for arbejdsløshedsdagpenge på 0,111 år, hvilket i alt giver dig en anciennitet på 0,156 år i 2020. Der er derfor en uoverensstemmelse mellem din dokumenterede anciennitet i 2020 og den samlede anciennitetsopgørelse.

 

Udbetaling Danmark har i afgørelsen begrundet reduktionen i din anciennitet med, at det ikke er muligt at optjene 1,000 års anciennitet i 2020, idet optjeningsperioden løber frem til den 19. februar 2020.

 

Vi lægger vægt på, at Udbetaling Danmark ikke har begrundet reduktionen i din anciennitet i 2020 tilstrækkeligt, eftersom de ikke har henvist til en bestemmelse, som giver hjemmel til denne reduktion.

 

Det ændrer ikke på afgørelsens resultat, da du uanset denne reduktion har en anciennitet på mere end 44 år.

 

Om reglerne

En borger, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til den 31. december 1964, kan modtage tidlig pension i 1 år ved 42 års anciennitet, 2 år ved 43 års anciennitet og 3 år ved 44 års anciennitet.

 

Der optjenes anciennitet fra det tidpunkt, borger af tidlig pension fylder 16 år og frem til, at borger har 6 år til folkepensionsalderen. Optjeningsperioden indebærer, at borgere, der ikke når at opfylde anciennitetskravet på arbejdsmarkedet 6 år før folkepensionsalderen, ikke kan optjene anciennitet i de efterfølgende år på arbejdsmarkedet.

 

I det år, hvor en borger fylder 16 år, og i det år, hvor der er 6 år til borgers pensionsalder, kan der højst optjenes anciennitet for den del af året, borgeren har haft den pågældende alder.

 

Der tildeles automatisk op til 1 1/8 (1,125) års anciennitet til borgere, der er født før den 1. september 1959 i alderen 16-17 år. Der stilles krav om dokumentation for beskæftigelse fra det 16. år som lønmodtager eller uddannelse med løn, lærlingeløn eller elevløn før den 1. januar 1978, hvis der skal tildeles yderligere anciennitet, som overstiger den automatisk tildelte anciennitet. Dokumenterer borger en højere anciennitet bortfalder den automatiske anciennitet og den dokumenterede anciennitet fordeles forholdsmæssigt i forhold til de år, den er optjent i.

 

Hvis den fremlagte dokumentation ikke indeholder angivelse af timetal eller timeløn, men indeholder oplysninger om løn for perioden, omregnes lønnen til timer ved at anvende omregningssatsen for det pågældende år, som arbejdet er udført.

 

Der optjenes ½ måneds anciennitet for hver måned, hvis en borger, der ikke er fyldt 18 år, i perioden fra og med 1971 til og med den 31. august 1977 har arbejdet mindst 65 arbejdstimer og under 130 arbejdstimer i en kalendermåned.

 

Ved beregning af anciennitet anvendes tilgængelige data fra offentlige systemer og registre. I det omfang borger kan dokumentere, at de dataoplysninger fra offentlige systemer og registre, der er anvendt til brug for beregning af anciennitet, er fejlbehæftede, lægges de dokumenterede oplysninger til grund ved beregning af anciennitet. Dokumentationen skal dække hele den periode, der ønskes korrigeret, og indeholde de nødvendige oplysninger til brug for beregning af anciennitet.

 

Kravene til dokumentationen afhænger af, hvilken type fejl i registerdata, der er tale om. Er der oplyst om fejl i størrelsen af det indberettede ATP-bidrag, skal borgeren dokumentere arbejdstimerne for perioden, for at det er muligt at konstatere fejl i de foreliggende ATP-bidrag. Er der derimod ikke sket indberetning af ATP-bidrag for perioder, hvor der burde være indberettet ATP-bidrag, er det tilstrækkeligt at dokumentere lønindkomsten fra den specifikke arbejdsgiver for perioden.

 

Dokumentation kan bestå af ansættelses- og opsigelsesbrev, lønsedler, dagpengekort eller kontoudtog samt supplerende dokumentation fra fx skatteoplysninger og vil kunne understøtte anden fremlagt dokumentation og derved dokumentere yderligere anciennitet eller sandsynliggøre en anciennitet for en periode.

 

I vurderingen af borgers fremlagte dokumentation, lægges der vægt på karakteren af dokumentationen, herunder om den er udstedt af en offentlig myndighed, a-kasse eller lignende. Omfanget af dokumentation skal vurderes, herunder om der er flere af hinanden uafhængige dokumenter, som understøtter en beskæftigelse. Der stilles større krav til sandsynliggørelsen, jo længere en periode sagen omhandler, og om dokumentationen ud fra en samlet vurdering forekommer at være rimelig og tilstrækkelig valid i forhold til at kunne sandsynliggøre ancienniteten.

 

Egne oplysninger om at have været i beskæftigelse, en bestemt timeløn eller modtaget ydelser mv. er ikke i sig selv tilstrækkelig dokumentation eller sandsynliggørelse. Oplysningerne kan supplere anden dokumentation, men de kan ikke stå alene.

 

Der tildeles anciennitet for selvstændig virksomhed på baggrund af virksomhedens årlige nettooverskud. Hvis nettooverskuddet i virksomheden overstiger den maksimale dagpengesats for det pågældende år, optjenes der ret til 1 års anciennitet. Er nettooverskuddet lavere end den maksimale årlige dagpengesats, optjenes ancienniteten forholdsmæssigt som en andel af nettooverskuddet sat i forhold til dagpengesatsen.

 

En borger, som optjener anciennitet som lønmodtager, selvstændigt erhvervsdrivende og anciennitet fra en eller flere ydelser vil få beregnet en samlet årlig anciennitet på baggrund af de enkelte ydelser.

 

Ydelserne vil blive beregnet for et kalenderår af gangen og vil indgå med en forholdsmæssig andel på baggrund af timetal eller de perioder, som ydelsen er udbetalt i. Der kan højst optjenes 1 års anciennitet for hvert kalenderår.

 

Ved opgørelse af anciennitet kan perioder, hvor der er modtaget nærmere angivne offentlige ydelser, medregnes som anciennitet.

 

Der optjenes anciennitet i perioder med arbejdsløshedsdagpenge. Perioder med arbejdsløshedsdagpenge fra og med 1998 beregnes på baggrund af oplysninger fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings ydelsesregister, hvor der for hver måned, borger har modtaget arbejdsløshedsdagpenge, er angivet en grad af måneden, som borger har modtaget arbejdsløshedsdagpenge i.

 

Dokumentation for modtagelse af arbejdsløshedsdagpenge kan bestå af udbetalingsmeddelelser, kvittering for kontingentindbetalinger, bekræftelse af medlemskab af a-kasse, oplysninger fra årsopgørelse eller lignende.

 

Der optjenes anciennitet for perioder med feriedagpenge. Perioder med feriedagpenge fra og med 1998 opgøres på baggrund af oplysninger fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings ydelsesregister. Der beregnes en gennemsnitlig grad for året på baggrund af graden for de enkelte måneder, som borger har modtaget feriedagpenge i sat i forhold til årets måneder.

 

Dokumentation for modtagelse af feriedagpenge kan bestå af udbetalingsmeddelelser, kvittering for kontingentindbetalinger, bekræftelse af medlemskab af a-kasse eller lignende.

 

Mødebehandling

 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

 

 

Sag nr. 3, j. nr. 22-57628

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om tidlig pension. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 24. november 2022.

 

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

 

Du har ikke ret til tidlig pension i mere end 2 år.

 

Det betyder, at vi stadfæster Udbetaling Danmarks afgørelse, da vi er kommet til samme resultat.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

Begrundelsen for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du ikke har ret til tidlig pension i mere end 2 år, da din anciennitet, opgjort af Udbetaling Danmark, ikke overstiger kravet på 44 år.

 

Vi vurderer, at du ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort, at du har yderligere anciennitet på arbejdsmarkedet, end den allerede opgjorte anciennitet på 43,651 år. Du kan derfor overgå til tidlig pension fra den 1. oktober 2024.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Din anciennitetsopgørelse viser, at du ikke har opnået fuld anciennitet i disse år:

 

År

Anciennitet

1975

0,155 år

1976

0,563 år

1977

0,375 år

1978

0,834 år

 

Du er blevet tildelt automatisk anciennitet på 1,093 år for perioden fra 22. september 1975 til og med 31. august 1977, da du var 16 og 17 år.

 

Det er muligt at optjene yderligere anciennitet i perioden, hvis du kan dokumentere beskæftigelse, som overstiger den automatisk tildelte anciennitet.

 

Du har indsendt dokumentation fra Rigsarkivet for din indkomst i perioden 1975 til 1977.

 

Udbetaling Danmark har på baggrund af din indkomst i årene 1975 til 1977 beregnet dine timer ved at anvende omregningssatserne på 24,61 kr., 29,44 kr. og 32,84 kr. for årene. De anvender omregningssatserne, da det ikke fremgår af din indsendte dokumentation hvor mange timer, du har arbejdet. Dine egne oplysninger om, at du har arbejdet 40 timer om ugen, er ikke tilstrækkelige til at dokumentere eller sandsynliggøre arbejdstiden. Egne oplysninger kan supplere anden information, men de kan ikke stå alene.

 

Deres beregningsark viser, at du har arbejdet mellem 4 timer og 61 timer pr. måned i perioden fra 22. september 1975 til den 31. august 1977. Du skal have arbejdet mindst 65 timer pr. måned for at blive tildelt 1/2 måneds anciennitet pr. måned. Du har derfor ikke dokumenteret anciennitet i perioden på baggrund af dine indkomstoplysninger.

 

Udbetaling Danmark har ligeledes anvendt dine indkomstoplysninger til at beregne din arbejdstid i perioden fra 1. september 1977 til 21. september 1977, da du fylder 18 år den 22. september 1977. De har i deres beregning anvendt omregningssatsen på 36,21 kr., hvilket er en fejl. De skulle i stedet have anvendt omregningssatsen 32,84 kr., da det er den korrekte omregningssats i 1977.

 

Vi har på baggrund af din indkomst i året 1977 beregnet dine timer ved at anvende omregningssatsen på 32,84 kr. Vores beregning viser, at du har arbejdet 32 timer i perioden. Du skal have arbejdet mindst 43 timer pr. måned for at blive tildelt 1/3 måneds anciennitet pr. måned. Du har derfor ikke dokumenteret anciennitet i perioden på baggrund af dine indkomstoplysninger.

 

Dine indkomstoplysninger fra Rigsarkivet for perioden fra 22. september 1977 og frem til 31. december 1977 er ikke tilstrækkelig dokumentation til, at der kan beregnes yderligere anciennitet i året.

 

Det skyldes, at du fyldte 18 år den 22. september 1977. Det er derfor ikke muligt at vurdere, om indkomsten i oplysningerne fra Rigsarkivet vedrører løn, offentlige ydelser eller lignende. Det er derfor ikke dokumenteret, at der er tale om anciennitetsgivende indkomst.

 

Du har indsendt indkomstoplysninger fra Rigsarkivet for året 1978. Dine indkomstoplysninger fra Rigsarkivet for 1978 er ikke tilstrækkelig dokumentation til, at der kan beregnes yderligere anciennitet i året.

 

Det skyldes, at indkomstoplysninger ikke er tilstrækkeligt til at dokumentere eller sandsynliggøre, at der er fejl i ATP-indbetalingerne i året, eftersom dokumentationen ikke indeholder oplysninger om timeløn eller arbejdstimer. For at dokumentere, at der er sket en fejl i indbetaling af ATP-bidrag, skal indkomstoplysningerne suppleres af anden dokumentation, og dokumentation skal indeholde oplysninger om arbejdstimer. Dokumentation kan fx bestå af en ansættelseskontrakt, lønsedler eller udtalelse fra arbejdsgiver, som bekræfter din arbejdstid.

 

Vi er opmærksomme på dine indkomstoplysninger fra Rigsarkivet for årene 1974, 1979 og 1980. Dokumentationen ændrer ikke på afgørelsens resultat, eftersom du ikke kan tildeles anciennitet i 1974, da oplysningerne vedrører en periode, hvor du var 15 år, og derfor ikke tæller med i optjeningsperioden i forhold til retten til tidlig pension. Du er desuden allerede tildelt fuld anciennitet i 1979 og 1980, hvorfor du heller ikke kan tildeles yderligere anciennitet i de år.

 

Om reglerne

En borger, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til den 31. december 1964, kan modtage tidlig pension i 1 år ved 42 års anciennitet, 2 år ved 43 års anciennitet og 3 år ved 44 års anciennitet.

 

Der optjenes anciennitet fra det tidpunkt, borger fylder 16 år og frem til, at borger har 6 år til folkepensionsalderen. Optjeningsperioden indebærer, at borgere, der ikke når at opfylde anciennitetskravet på arbejdsmarkedet 6 år før folkepensionsalderen, ikke kan optjene anciennitet i de efterfølgende år på arbejdsmarkedet.

 

I det år, hvor en borger fylder 16 år, og i det år, hvor der er 6 år til borgers pensionsalder, kan der højst optjenes anciennitet for den del af året, borger har haft den pågældende alder.

 

Der tildeles automatisk anciennitet på 9/16 pr. måned til borgere født mellem 1. september 1959 og 1. september 1961, når de er 16 og 17 år. Ancienniteten på 9/16 tildeles pr. måned indtil 1. september 1977.

 

Der stilles krav om dokumentation for beskæftigelse fra det 16. år som lønmodtager eller uddannelse med løn, lærlingeløn eller elevløn før den 1. januar 1978, hvis der skal tildeles yderligere anciennitet, som overstiger den automatisk tildelte anciennitet.

 

Til brug for beregningen af anciennitet i det enkelte kalenderår anvendes den årlige bidragssats for månedslønnede, som borgers ATP-bidrag indbetales på baggrund af.

 

I det omfang borger kan dokumentere, at dataoplysninger fra offentlige systemer og registre, der er anvendt til brug for beregning af anciennitet, er fejlbehæftede, lægges de dokumenterede oplysninger til grund ved beregning af anciennitet. Dokumentationen skal dække hele den periode, der ønskes korrigeret, og indeholde de nødvendige oplysninger til brug for beregning af anciennitet.

 

Det stilles krav til borger om dokumentation for tilknytningen, når de offentlige systemer og registre ikke viser indbetalinger af ATP. Dokumentation i form af ansættelses- og opsigelsesbrev, lønsedler, dagpengekort eller kontoudtog samt supplerende dokumentation fra f.eks. skatteoplysninger vil kunne understøtte anden fremlagt dokumentation og sandsynliggøre borgers oplysninger om anciennitet på arbejdsmarkedet.

 

Hvis den fremlagte dokumentation ikke indeholder angivelse af timetal eller timeløn, men indeholder oplysninger om løn for perioden, omregnes lønnen til timer ved at anvende omregningssatsen for det pågældende år, som arbejdet er udført.

 

Mødebehandling

 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

 

 

Sag nr. 4, j. nr. 22-57996

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om tidlig pension. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 25. november 2022.

 

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

 

Du har ikke ret til tidlig pension i mere end 1 år.

 

Det betyder, at vi stadfæster Udbetaling Danmarks afgørelse, da vi er kommet til samme resultat.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

Begrundelsen for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du ikke har ret til tidlig pension i mere end 1 år, da din anciennitet, opgjort af Udbetaling Danmark, ikke overstiger kravet på 43 år.

 

Vi vurderer, at du har dokumenteret eller sandsynliggjort, at du har optjent en anciennitet på arbejdsmarkedet på mindst 42,326 år. Du kan derfor overgå til tidlig pension fra den 1. februar 2026.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Din anciennitetsopgørelse viser, at du ikke har opnået fuld anciennitet i disse år:

 

År

Anciennitet

1976

0,541 år

1977

0,403 år

1978

0,133 år

1979

0,854 år

1980

0,938 år

1997

0,419 år

 

Du er blevet tildelt automatisk anciennitet på 0,916 år for perioden fra 15. januar 1976 til og med 31. august 1977, da du var 16 og 17 år.

 

Udbetaling Danmark har beregnet din automatiske anciennitet på følgende måde:

 

1976

: (11 måneder + 17 dage / 31 dage) * 9 / 16 / 12 måneder = 0,541 år

 

1977

: 8 måneder * 9 / 16 / 12 måneder = 0,374 år

 

I alt: 0,541 år + 0,375 år =0,916 år.

 

Det er muligt at optjene yderligere anciennitet i perioden fra 15. januar 1976 til 31. august 1977, hvis du kan dokumentere anciennitet højere end den automatisk tildelte anciennitet.

 

Det fremgår af sagens oplysninger, at du har indsendt dokumentation for din indkomst fra Rigsarkivet i årene 1976 og 1977.

 

Udbetaling Danmark har på baggrund af din indkomst i året 1976 beregnet dine timer ved at anvende omregningssatsen på 26,54 kr. for året. De anvender omregningssatsen, da det ikke af din indsendte dokumentation fremgår hvor mange timer, du har arbejdet.

 

Deres beregningsark viser, at du har arbejdet mellem 11,38 timer og 21,80 timer pr. måned i perioden fra 15. januar 1976 til 31. december 1976. Du skal have arbejdet mindst 65 timer pr. måned for at blive tildelt 1/2 måneds anciennitet pr. måned. Du har derfor ikke dokumenteret anciennitet i perioden på baggrund af dine indkomstoplysninger.

 

Udbetaling Danmark har ikke anvendt din indkomst i 1977 til at beregne dine arbejdstimer, fordi du allerede er tildelt anciennitet på baggrund af ATP-bidrag i året.

 

Det er en fejl, at Udbetaling Danmark ikke har anvendt din indkomst til at beregne din arbejdstid i året. Det må lægges til grund, at ATP-bidragene vedrører perioden fra 1. september 1977 og frem, eftersom Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension først trådte i kraft fra 1. september 1977, og der derfor ikke er blevet indbetalt ATP-bidrag til unge under 18 år i perioden før 1. september 1977.

 

Vi har derfor foretaget en beregning af din arbejdstid i perioden fra 1. januar 1977 til 31. august 1977 ved at anvende omregningssatsen på 29,91 kr. Vores beregning viser, at du har arbejdet mellem 21 og 24 timer pr. måned.

 

Du skal have arbejdet mindst 65 timer pr. måned for at blive tildelt 1/2 måneds anciennitet pr. måned. Du har derfor heller ikke i 1977 dokumenteret anciennitet på baggrund af oplysninger fra Rigsarkivet.

 

Du har i perioden fra 1. september 1977 til 1980 og i 1997 ikke opnået fuld anciennitet på baggrund af ATP-bidrag. Du har indsendt dokumentation for din indkomst fra Rigsarkivet for alle årene.

 

Dine indkomstoplysninger fra Rigsarkivet for perioden fra 1. september 1977 frem til 1980 og i 1997 er ikke tilstrækkelig dokumentation til, at der kan beregnes yderligere anciennitet i årene. Det skyldes, at indkomstoplysninger ikke er tilstrækkeligt til at dokumentere eller sandsynliggøre, at der er fejl i ATP-indbetalingerne i årene, eftersom dokumentationen ikke indeholder oplysninger om timeløn eller arbejdstimer.

 

For at dokumentere, at der er sket en fejl i indbetaling af ATP, skal indkomstoplysningerne suppleres af anden dokumentation, og dokumentation skal indeholde oplysninger om arbejdstimer. Dokumentation kan fx bestå af lønsedler, en ansættelseskontrakt eller udtalelse fra arbejdsgiver, som bekræfter din arbejdstid.

 

Du har indsendt dokumentation den 26. april 2023, som viser, at du er bevilliget fuld lønkompensation i forbindelse med din søns sygdom i perioden fra den 1. april 1997 til den 30. marts 1998. Du skal derfor tildeles yderligere anciennitet på 0,753 år for denne periode, da du har dokumenteret en periode med ydelser ved pasning af alvorligt sygt barn.

 

Oplysningerne ændrer dog ikke på afgørelsens resultat, da du uanset, at du bliver tildelt fuld anciennitet i 1997, ikke opnår en samlet anciennitet på 43 år.

 

Om reglerne

En borger, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til den 31. december 1964, kan modtage tidlig pension i 1 år ved 42 års anciennitet, 2 år ved 43 års anciennitet og 3 år ved 44 års anciennitet.

 

Der optjenes anciennitet fra det tidpunkt, borger fylder 16 år og frem til, at borger har 6 år til folkepensionsalderen. Optjeningsperioden indebærer, at borgere, der ikke når at opfylde anciennitetskravet på arbejdsmarkedet 6 år før folkepensionsalderen, ikke kan optjene anciennitet i de efterfølgende år på arbejdsmarkedet.

 

I det år, hvor en borger fylder 16 år, og i det år, hvor der er 6 år til borgers pensionsalder, kan der højst optjenes anciennitet for den del af året, borgeren har haft den pågældende alder.

 

Der tildeles automatisk anciennitet på 9/16 pr. måned til borgere født mellem 1. september 1959 og 1. september 1961, når de er 16 og 17 år. Ancienniteten på 9/16 tildeles pr. måned indtil 1. september 1977.

 

Der stilles krav om dokumentation for beskæftigelse fra det 16. år som lønmodtager eller uddannelse med løn, lærlingeløn eller elevløn før den 1. januar 1978, hvis der skal tildeles yderligere anciennitet, som overstiger den automatisk tildelte anciennitet.

 

Til brug for beregningen af anciennitet i det enkelte kalenderår anvendes den årlige bidragssats for månedslønnede, som borgers ATP-bidrag indbetales på baggrund af.

 

I det omfang borger kan dokumentere, at dataoplysninger fra offentlige systemer og registre, der er anvendt til brug for beregning af anciennitet, er fejlbehæftede, lægges de dokumenterede oplysninger til grund ved beregning af anciennitet. Dokumentationen skal dække hele den periode, der ønskes korrigeret, og indeholde de nødvendige oplysninger til brug for beregning af anciennitet.

 

Det stilles krav til borger om dokumentation for tilknytningen, når de offentlige systemer og registre ikke viser indbetalinger af ATP. Dokumentation i form af ansættelses- og opsigelsesbrev, lønsedler, dagpengekort eller kontoudtog samt supplerende dokumentation fra fx skatteoplysninger vil kunne understøtte anden fremlagt dokumentation og sandsynliggøre borgers oplysninger om anciennitet på arbejdsmarkedet.

 

Hvis den fremlagte dokumentation ikke indeholder angivelse af timetal eller timeløn, men indeholder oplysninger om løn for perioden, omregnes lønnen til timer ved at anvende omregningssatsen for det pågældende år, som arbejdet er udført.

 

Ved opgørelse af anciennitet kan perioder, hvor der er modtaget en række angivne offentlige ydelser, medregnes som anciennitet.

 

Der optjenes anciennitet for perioder med ydelser ved pasning af alvorligt sygt barn efter bistandsloven. Ancienniteten fastsættes på baggrund af det timetal, som borgeren har modtaget ydelse ved pasning af alvorligt sygt barn.

 

Dokumentation for perioder med ydelse ved pasning af alvorligt sygt barn kan bestå af udbetalingsmeddelelser, kontoudtog afgørelse fra kommunen eller lignende. Indeholder dokumentationen ikke tilstrækkelig præcise oplysninger om, hvordan det udbetalte beløb er fordelt over perioden eller oplysninger om den anvendte sats, omregnes beløbet til timer ved at anvende den på udbetalingstidspunktet gældende højeste arbejdsløshedsdagpengesats.

 

Mødebehandling

 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

 

 

Sag nr. 5, j. nr. 23-28489

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om tidlig pension. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 16. marts 2023.

 

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

 

Resultatet er:

 

Du har ikke ret til tidlig pension i mere end 2 år.

 

Det betyder, at vi stadfæster Udbetaling Danmarks afgørelse, og at afgørelsen ikke ændres.

 

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

 

 

Begrundelse for afgørelsen

 

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du ikke har ret til tidlig pension i mere end 2 år, da din anciennitet, opgjort af Udbetaling Danmark, ikke overstiger kravet på 44 år.

 

Vi vurderer, at du ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort, at du har tilstrækkelig anciennitet på arbejdsmarkedet til, at du kan opnå en samlet anciennitet på 44 år. Du kan derfor overgå til tidlig pension fra den 1. december 2026.

 

Hvad er afgørende for resultatet

Din anciennitetsopgørelse viser, at du har en samlet anciennitet på 43,862 år, og at du ikke har opnået fuld anciennitet i disse år:

 

År

Anciennitet

1977

0 år

1978

0 år

1979

0,925 år

 

Du har ikke indsendt yderligere dokumentation for din beskæftigelse i 1977, hvorfor du ikke kan tildeles yderligere anciennitet i det år.

 

Du har indsendt din oplysningsseddel for 1978, hvoraf det fremgår, at du havde en indkomst på 14.600 kr. og dit bevis fra Landbrugets Grundskole i perioden fra den 3. november 1978 til den 31. januar 1979.

 

Du har derfor med din dokumentation sandsynliggjort, at din indkomst vedrører perioden fra den 1. januar 1978 til den 31. oktober 1978, da du har startet din uddannelse i november 1978.

 

Udbetaling Danmark fordeler din indkomst fra 1. januar 1978 til 31. oktober 1978 på baggrund af din dokumentation. De anvender omregningssatsen på 36,21 kr., da det ikke fremgår af din dokumentation, hvor mange timer du har arbejdet i perioden. Deres beregning af din arbejdstid viser, at du i marts, maj og august har haft en arbejdstid på 42,72 timer. Din arbejdstid skulle være afrundet til nærmeste hele tal. Du har derfor arbejdet 43 timer i de 3 måneder.

 

Du skal have arbejdet mindst 43 timer pr. måned for at blive tildelt 1/3 måneds anciennitet pr. måned. Det er derfor en fejl, at Udbetaling Danmark ikke har tildelt dig 1/3 anciennitet for marts, maj og august.

 

Du skal derfor tildeles ekstra anciennitet på:

 

93 dage / 356 dage * 1/3 = 0,085 år eller 1/12 * 3 *1/3 = 0,083 år.

 

Din samlede anciennitet skal herefter opgøres til 43,911 år/43,909 år. Selvom du tildeles yderligere anciennitet i 1978, ændrer det ikke på afgørelsens resultat, da du fortsat ikke opnår en anciennitet på 44 år.

 

Du kan ikke tildeles anciennitet for din grunduddannelse i landbruget fra den 3. november 1978 til den 31. januar 1979, da der kun tildeles anciennitet for uddannelse i det ordinære uddannelse, hvis du er fyldt 40 år.

 

Du har indsendt dokumentation for, at du har været ansat i landbruget fra den 1. februar 1979 til den 31. oktober 1979. Du har også indsendt din slutopgørelse fra 1979, som viser, at du har haft en A-indkomst på 57.932 kr., og der er indbetalt 72 kr. i ATP-bidrag, hvilket i 1979 svarer til ca. 2 måneders ATP-bidrag.

 

Udbetaling Danmark har derfor vurderet, at du med din dokumentation har sandsynliggjort, at du ikke har fået anciennitet for hele din ansættelse i landbruget fra 1. februar 1979 til 31. oktober 1979. Udbetaling Danmark har tildelt dig 0,750 års ekstra anciennitet herfor. Du tildeles derfor ikke yderligere anciennitet i 1979.

 

Vi er opmærksomme på dine egne oplysninger om, at du gik i skole frem til 31. maj 1978 og blev ansat den 1. juni 1978. Du havde inden 1. juni 1978 haft fritidsbeskæftigelse ved samme arbejdsgiver. Oplysningerne ændrer ikke på afgørelsens resultat. Det skyldes, at egne oplysninger ikke er tilstrækkelige til at dokumentere din beskæftigelsesperiode. Dine egne oplysninger kan supplere anden dokumentation herfor, men de kan ikke stå alene.

 

Om reglerne

En borger, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til den 31. december 1964, kan modtage tidlig pension i 1 år ved 42 års anciennitet, 2 år ved 43 års anciennitet og 3 år ved 44 års anciennitet.

 

Der optjenes anciennitet fra det tidpunkt, borger fylder 16 år og frem til, at borger har 6 år til folkepensionsalderen. Optjeningsperioden indebærer, at borgere, der ikke når at opfylde anciennitetskravet på arbejdsmarkedet 6 år før folkepensionsalderen, ikke kan optjene anciennitet i de efterfølgende år på arbejdsmarkedet.

 

I det år, hvor en borger fylder 16 år, og i det år, hvor der er 6 år til borgers pensionsalder, kan der højst optjenes anciennitet for den del af året, borgeren har haft den pågældende alder.

 

Til brug for beregningen af anciennitet i det enkelte kalenderår anvendes den årlige bidragssats for månedslønnede, som borgerens ATP-bidrag indbetales på baggrund af.

 

I det omfang borger kan dokumentere, at dataoplysninger fra offentlige systemer og registre, der er anvendt til brug for beregning af anciennitet, er fejlbehæftede, lægges de dokumenterede oplysninger til grund ved beregning af anciennitet. Dokumentationen skal dække hele den periode, der ønskes korrigeret, og indeholde de nødvendige oplysninger til brug for beregning af anciennitet.

 

Det stilles krav til borger om dokumentation for tilknytningen, når de offentlige systemer og registre ikke viser indbetalinger af ATP-bidrag. Dokumentation i form af ansættelses- og opsigelsesbrev, lønsedler, dagpengekort eller kontoudtog samt supplerende dokumentation fra fx skatteoplysninger vil kunne understøtte anden fremlagt dokumentation og sandsynliggøre borgers oplysninger om anciennitet på arbejdsmarkedet.

 

Hvis den fremlagte dokumentation ikke indeholder angivelse af timetal eller timeløn, men indeholder oplysninger om løn for perioden, omregnes lønnen til timer ved at anvende omregningssatsen for det pågældende år, som arbejdet er udført.

 

Mødebehandling

 

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

 

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

 

[1]

Publikation - Statistisk Årbog 1976 - Kap.12: Løn-og arbejdsmarked (dst.dk)

, s. 353, tabel 303.

[2]

Publikation - Statistisk Årbog 1977 - Kap.12: Løn-og arbejdsmarked (dst.dk)

, s. 299, tabel 273.

[3]

Publikation - Statistisk Årbog 1978 - Kap.12: Løn-og arbejdsmarked (dst.dk)

, s. 297, tabel 274.

Metadata

Retsområder

Lov om social service

Nøgleord

DokumentationskravafrundingsregleromregningssatserBevisbedømmelseberegning af anciennitet

Paragraffer

§ 13§ 2§ 4 § 26§ 10 § 9 § 5 § 12

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principmeddelelse 21-23 om tidlig pension - dokumentationskrav – afrundingsregler – bevisbedømmelse – beregning af anciennitet - omregningssatser

Udgivet: 2023-08-15

Principmeddelelsen fastslår Retten til tidlig pension afhænger af hvor meget anciennitet, borger har haft på arbejdsmarkedet, fra borger fylder 16 år og frem til 6 år før, borger kan overgå til folkepension. Anciennitet som lønmodtager opgøres som ud...

Ankestyrelsens principmeddelelse 21-23 om tidlig pension - dokumentationskrav – afrundingsregler – bevisbedømmelse – beregning af anciennitet - omregningssatser

Udgivet: 2023-08-15

Principmeddelelsen fastslår Retten til tidlig pension afhænger af hvor meget anciennitet, borger har haft på arbejdsmarkedet, fra borger fylder 16 år og frem til 6 år før, borger kan overgå til folkepension. Anciennitet som lønmodtager opgøres som ud...

Ankestyrelsens principmeddelelse 21-23 om tidlig pension - dokumentationskrav – afrundingsregler – bevisbedømmelse – beregning af anciennitet - omregningssatser

Udgivet: 2023-08-15

Principmeddelelsen fastslår Retten til tidlig pension afhænger af hvor meget anciennitet, borger har haft på arbejdsmarkedet, fra borger fylder 16 år og frem til 6 år før, borger kan overgå til folkepension. Anciennitet som lønmodtager opgøres som ud...