Ankestyrelsens principafgørelse 45-18
Beskrivelse
Ydelser efter arbejdsskadesikringsloven er en social sikringsydelse, der er omfattet af EF-forordning 883/2004 (grundforordningen). Forordningen finder anvendelse på EU-borgere, der bevæger sig over grænserne. Forordningens anvendelsesområde er udstr...
Journalnummer
2015-5010-36277
Indhold
Afgørelse
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at afgørelsen af 3. juni 2015 er behæftet med en retlig mangel, fordi Arbejdsskadestyrelsen (nu Arbejdsmarkedets Erhvervssikring) ikke havde kompetence til at tage stilling til, om du var udstationeret i forordningens forstand.
Hvad er afgørende for resultatet
Det fremgår af sagen, at du udfører frivilligt arbejde for en dansk hjælpeorganisation. Den danske hjælpeorganisation har en samarbejdsaftale med en norsk hjælpeorganisation og i den forbindelse skulle du i praktik i Norge fra den 8. februar til den 15. februar 2014. Du skulle deltage i ambulancekørsel og det var under en af disse ture, du kom til skade, da ambulancen blev påkørt.
Du har efterfølgende fået påvist en diskusprolaps i nakken.
Arbejdsskadestyrelsen afgjorde den 3. juni 2015, at du ikke var omfattet af arbejdsskadesikringslovens personkreds, da du kom til skade. Begrundelsen var, at det er en betingelse i loven, at man ved udstationeringer udfører lønnet arbejde.
Afgørelsen blev påklage af din advokat og forsikringsselskabet, der begge anførte, at der ikke findes en sådan betingelse i arbejdsskadesikringsloven.
Arbejdsskadestyrelsen genvurderede sagen. Styrelsen henviste her til EF-forordning 883/2004, artikel 12 om udstationering. Styrelsen vurderede, at du ikke kunne anses for at være udstationeret i forordningens forstand, fordi det forudsætter, at du udførte lønnet arbejde.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er at anse som kompetent institution i forordningens forstand. Ydelser efter lov om arbejdsskadesikring er en ydelse, der er omfattet af EF-forordning 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsydelser. Eftersom Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan træffe afgørelse om ydelser efter lov arbejdsskadesikring, så kan Arbejdsmarkedets Erhvervssikring også træffe afgørelse om lovvalg efter grundforordningen i de tilfælde, hvor en EU-borger anmelder en arbejdsskade til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Grundforordningens sigte er imidlertid kun at koordinere de enkelte EU-landes regelsæt. Det er ikke hensigten, at der skal ske en harmonisering. Det betyder, at medlemslandene selv har kompetence til at fastlægge de nationale regler om social sikring.
Af retssikkerhedslovens § 48 fremgår det, at der kan fastsættes regler om, i hvilket omfang Udbetaling Danmark er kompetent institution.
I medfør af bestemmelsen er der fastsat en bekendtgørelse om Udbetaling Danmarks opgaver vedrørende international sikring.
Det betyder, at i sager om udstationering eller sager om beskæftigelse på to eller flere medlemsstaters område, er det Udbetaling Danmark, der træffer afgørelse om social sikring i Danmark på baggrund af en anmodning herom fra borgeren eller arbejdsgiveren. Det sker normalt før eller i forbindelse med udstationeringen, men det kan også ske efterfølgende. Vedrører sagen de øvrige lovvalgsregler i artikel 11 er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kompetent til at træffe afgørelse om lovvalget.
Det er dermed Udbetaling Danmark, der er den kompetente myndighed i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt du var at anse for udstationeret i forordningens forstand.
Da der ikke er udstedt en attest om social sikring (blanket A1) har vi lagt til grund, at Udbetaling Danmark ikke har truffet afgørelse om spørgsmålet om lovvalg.
Oplysningerne fremgår særligt af anmeldelsen.
Om reglerne
EF-forordning 883/2004 tager stilling til, hvilket lands lov, der skal gælde, når en person er ansat i ét EU-land, men udfører arbejde i et andet EU-land.
En person, der har en dansk arbejdsgiver, og udsendes til et andet EU-land for at udføre arbejde der, er ifølge EF-forordningen omfattet af lovgivningen i Danmark under udsendelsen.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der var enighed om afgørelsen.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2016-07-22
Beregningen af nettoboligudgift. Borgere, som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan efter aktivloven få særlig støtte. Det er en betingelse for at få særlig støtte, at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, som har bevi...
Udgivet: 2013-07-11
Det Sociale Nævn var ikke berettiget til at ændre kommunens afgørelse om ikke at forlænge dagpengeperioden, fordi revalidering ikke var overvejende sandsynlig. Ankestyrelsen lagde vægt på, at kommunen havde foretaget en konkret individuel vurdering a...
Udgivet: 2013-07-10
Kontanthjælp til en gift ansøger kunne ikke bringes til ophør alene med den begrundelse, at ægtefællen opholdt sig i udlandet. Ydelsen skulle derfor genoprettes indtil kommunen havde truffet en ny gyldig afgørelse om berettigelsen til kontanthjælp. D...