Ankestyrelsens principmeddelelse 32-23 om tidlig pension – maksimal anciennitet pr. kalenderår – anciennitet i første og sidste optjeningsår

GældendeÅr: 2023Udgivet: 2023-12-16

Beskrivelse

Principmeddelelsen fastslår Ret til tidlig pension afhænger af, hvor meget anciennitet borger har haft på arbejdsmarkedet, fra borger fylder 16 år og frem til 6 år eller 7 år før, borger kan overgå til folkepension. Borgere, som er født før 1965, har...

Journalnummer

23-41618

Indhold

Afgørelse

Sag nr. 1, j.nr. 23-41618

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om tidlig pension. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 16. maj 2023.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

Du har ikke ret til tidlig pension i mere end 2 år.

Det betyder, at vi stadfæster Udbetaling Danmarks afgørelse, og at afgørelsen ikke ændres.

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har henvist til de konkrete retsregler. Det fører dog ikke til et andet resultat.

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

Begrundelse for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du ikke har ret til tidlig pension i mere end 2 år.

Vi vurderer også, at du ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort yderligere anciennitet end den, der fremgår af din anciennitetsopgørelse på 43,829 år.

Hvad er afgørende for resultatet

Udbetaling Danmark har udarbejdet en anciennitetsopgørelse, hvoraf det fremgår, at din anciennitet er opgjort til 43,829 år. Udbetaling Danmark har i sin afgørelse fastslået, at du kan overgå til tidlig pension den 1. maj 2026.

Din anciennitetsopgørelse viser, at du har optjent mindre end 1 års anciennitet i disse år:

 

År

Anciennitet

1977

0,205 år

1978

0,333 år

1979

0,992 år

2022

0,299 år

 

Vi bemærker, at vi kun behandler de år, hvor du har mindre end 1 års anciennitet.

Du er blevet tildelt automatisk anciennitet på 0,205 år for perioden fra du fylder 16 år den 20. april 1977 til og med 31. august 1977, hvor den automatiske anciennitet ophører. Det er muligt at optjene yderligere anciennitet i perioden, hvis du kan dokumentere anciennitet højere end den automatisk tildelte anciennitet.

Det fremgår af sagens oplysninger, at du har indsendt dokumentation for din indkomst fra Rigsarkivet i 1977, 1978 og 1979. Oplysningerne viser, at du har en indkomst på 6.570 kr. i 1977.

Udbetaling Danmark har på baggrund af din indkomst i året 1977 beregnet dine timer ved at anvende omregningssatsen på 32,84 kr. for året. Omregningssatsen er en fastsat gennemsnitlig timeløn for mænd i året 1977. Udbetaling Danmark anvender omregningssatsen, da det ikke af din indsendte dokumentation fremgår hvor mange timer, du har arbejdet.

Udbetaling Danmarks beregningsark viser, at du har arbejdet mellem 6 timer og 17 timer pr. måned i perioden fra 20. april 1977 til 31. august 1977. Du skal have arbejdet mindst 65 timer pr. måned for at blive tildelt 1/2 måneds anciennitet pr. måned. Du har derfor ikke dokumenteret anciennitet i perioden på baggrund af dine indkomstoplysninger.

Det fremgår også af sagens oplysninger, at der ikke er indbetalt ATP-bidrag i 1977. Udbetaling Danmark har derfor også anvendt dine indkomstoplysninger til at beregne din arbejdstid i perioden fra den 1. september 1977 til den 31. december 1977. Udbetaling Danmark har ved en fejl anvendt den forkerte omregningssats på 36,21 kr. i perioden. Den korrekte omregningssats i året er 32,84 kr.

Vi har derfor foretaget en ny beregning af din arbejdstid for perioden fra 1. september 1977 til 31. december 1977. Vores beregning viser, at du har arbejdet mellem 16 timer og 17 timer pr. måned i perioden.

Du skal have arbejdet mindst 43 timer pr. måned i perioden for at optjene 1/3 måneds anciennitet pr. måned. Du tildeles derfor ikke yderligere anciennitet på baggrund af dine indkomstoplysninger fra Rigsarkivet i 1977.

I 1978 er der heller ikke indbetalt ATP-bidrag. Udbetaling Danmark har derfor også anvendt dine indkomstoplysninger fra Rigsarkivet til at beregne din arbejdstid i året. Oplysningerne viser, at du havde en indkomst på 23.139 kr. i 1978.

Udbetaling Danmark har på baggrund af din indkomst i året 1978 beregnet dine timer ved at anvende omregningssatsen på 36,21 kr. for året. Udbetaling Danmark anvender omregningssatsen, da det ikke af din indsendte dokumentation fremgår hvor mange timer, du har arbejdet.

Udbetaling Danmarks beregningsark viser, at du har arbejdet mellem 49 timer og 57 timer pr. måned i alle månederne. Du skal have arbejdet mindst 43 timer pr. måned for at blive tildelt 1/3 måneds anciennitet pr. måned. Du skal derfor tildeles 1/3 anciennitet for alle 12 måneder, hvilket Udbetaling Danmark har opgjort til 0,333 år. Du tildeles derfor ikke yderligere anciennitet i 1978 end den, som Udbetaling Danmark har tildelt dig.

I 1979 har du optjent anciennitet på 0,992 år på baggrund af ATP-indbetalinger. Dine indkomstoplysninger fra Rigsarkivet for 1979 er ikke tilstrækkelig dokumentation til, at der kan beregnes yderligere anciennitet i året. Det skyldes, at indkomstoplysninger ikke er tilstrækkeligt til at dokumentere eller sandsynliggøre, at der er fejl i ATP-indbetalingerne i året, eftersom dokumentationen ikke indeholder oplysninger om timeløn eller arbejdstimer.

For at dokumentere, at der er sket en fejl i indbetaling af ATP, skal indkomstoplysningerne suppleres af anden dokumentation, og dokumentation skal indeholde oplysninger om arbejdstimer. Dokumentation kan fx bestå af lønsedler, en ansættelseskontrakt eller udtalelse fra arbejdsgiver, som bekræfter din arbejdstid.

Det fremgår af din anciennitetsopgørelse, at din anciennitet i 2022 består af 0,167 års anciennitet som lønmodtager på baggrund af ATP-bidrag og af 0,455 års anciennitet for fleksløntilskud. I året er din samlede anciennitet opgjort til 0,299 år.

Udbetaling Danmark fastslår i sin afgørelse af 16. maj 2023, at du maksimalt kan optjene 0,299 års anciennitet i 2022, fordi din optjeningsperiode slutter den 19. april 2022. Udbetaling Danmark uddyber, at i det år, hvor du fylder 61 år, kan der højst optjenes en samlet anciennitet svarende til den andel af året, der ligger forud for din fødselsdag.

I det sidste år af din optjeningsperiode kan du maksimalt tildeles anciennitet svarende til antallet af dage ind til din fødselsdag sat i forhold til antallet af dage i året (109 dage / 365 dage = 0,299 år). Du kan derfor ikke tildeles yderligere anciennitet i det sidste år.

Om reglerne

En person, der er født i perioden fra og med den 1. juli 1955 til og med den 31. december 1964, kan modtage tidlig pension i 1 år ved 42 års anciennitet, 2 år ved 43 års anciennitet og 3 år ved 44 års anciennitet.

Der optjenes anciennitet fra det tidspunkt, hvor borger fyldte 16 år til det tidspunkt, hvor borger er 6 år fra at opnå folkepensionsalderen. Optjeningsperioden indebærer, at borgere, der ikke når at opfylde anciennitetskravet på arbejdsmarkedet 6 år før pensionsalderen, ikke kan optjene anciennitet i de efterfølgende år på arbejdsmarkedet.

I det år, hvor borger fylder 16 år, og i det år, hvor der er 6 år til borgers pensionsalder, kan der højst optjenes anciennitet for den del af året, hvor borger har den pågældende alder. Borger kan i det første og sidste år af sin optjeningsperiode maksimalt optjene anciennitet svarende til antallet af dage i optjeningsperioden sat i forhold til antallet af dage i året.

Der tildeles automatisk anciennitet på 9/16 pr. måned til borgere født mellem 1. september 1959 og 1. september 1961, når de er 16 og 17 år. Ancienniteten på 9/16 tildeles pr. måned indtil 1. september 1977.

Der stilles krav om dokumentation for beskæftigelse fra det 16. år som lønmodtager eller uddannelse med løn, lærlingeløn eller elevløn før den 1. januar 1978, hvis der skal tildeles yderligere anciennitet, som overstiger den automatisk tildelte anciennitet.

Hvis borger kan dokumentere sin lønindkomst men ikke sine arbejdstimer eller timeløn anvendes omregningssatserne i bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Tillægspension § 2, stk. 8, for det år, hvor arbejdet er udført.

Ved beregning af anciennitet anvendes tilgængelige data fra offentlige systemer og registre. I det omfang borger kan dokumentere, at de dataoplysninger fra offentlige systemer og registre, der er anvendt til brug for beregning af anciennitet, er fejlbehæftede, lægges de dokumenterede oplysninger til grund ved beregning af anciennitet. Dokumentationen skal dække hele den periode, der ønskes korrigeret, og indeholde de nødvendige oplysninger til brug for beregning af anciennitet.

Det stilles krav til borger om dokumentation for tilknytningen, når de offentlige systemer og registre ikke viser indbetalinger af ATP. Dokumentation i form af ansættelses- og opsigelsesbrev, lønsedler, dagpengekort eller kontoudtog samt supplerende dokumentation fra fx skatteoplysninger, vil kunne understøtte anden fremlagt dokumentation og sandsynliggøre borgers oplysninger om anciennitet på arbejdsmarkedet.

I vurderingen af borgers dokumentation lægges der vægt på karakteren af dokumentationen, periodens længde, eftersom der stilles større krav til sandsynliggørelsen, jo længere perioden er samt sagens omstændigheder.

Der tildeles anciennitet for perioder, hvor borger har modtaget bestemte offentlige ydelser m.v.

Anciennitet for perioder med fleksløntilskud opgøres på baggrund af oplysninger fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings ydelsesregister, hvor der for hver måned, borger har modtaget fleksløntilskud, er angivet en grad af måneden, som borger har modtaget ydelsen i. Der beregnes en gennemsnitlig grad for året på baggrund af graden for de enkelte måneder, som borger har modtaget fleksløntilskud i sat i forhold til kalenderårets måneder.

Dokumentation for fleksløntilskud kan bestå i udbetalingsmeddelelser eller lignende.

Ydelserne vil blive beregnet for et kalenderår af gangen og vil indgå med en forholdsmæssig andel på baggrund af timetal eller de perioder, som ydelsen er udbetalt i. Der kan højst optjenes 1 års anciennitet for hvert kalenderår.

Efter forvaltningsloven skal en afgørelse være ledsaget af en begrundelse, når den meddeles skriftligt. Begrundelsen skal indeholde en henvisning til de regler, sagen er afgjort efter.

Bemærkninger til Udbetaling Danmark

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark i afgørelsen ikke har henvist til de konkrete retsregler. Udbetaling Danmark har henvist til lov om social pension §§ 26 h-q og bekendtgørelse om optjening, beregning og dokumentation af anciennitet §§ 1-64, herunder §§ 5, 12 og 13. Derudover har Udbetaling Danmark ikke henvist til nogen regler i sin genvurdering. Udbetaling Danmarks henvisning til retsreglerne er derfor ikke tilstrækkelig præcis til, at det er tydeligt hvilke konkrete regler, afgørelsen er baseret på. 

Ud fra en konkret vurdering finder vi ikke, at det kan medføre, at afgørelsen ikke gælder.

Vi lægger vægt på, at vi er enige i afgørelsens resultat, og at vi i vores afgørelse har henvist til de relevante retsregler.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

Sag nr. 2, j.nr. 23-69591

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om tidlig pension. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 14. august 2023.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

Du har ret til tidlig pension i 2 år.

Det betyder, at vi ændrer Udbetaling Danmarks afgørelse. Det betyder også, at du har ret til at overgå til tidlig pension fra et tidligere tidspunkt end den 1. oktober 2027, som Udbetaling Danmark fastslår.

Udbetaling Danmark kontakter dig, og du vil modtage et brev om, at du kan ansøge om overgang til tidlig pension, herunder om overgangstidspunkt, ansøgningsfrist mv.

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har henvist til de konkrete retsregler. Det fører dog ikke til et andet resultat.

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

På de næste sider kan du læse mere om afgørelsen.

Begrundelse for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du har ret til tidlig pension i 2 år. Du kan derfor overgå til tidlig pension fra et tidligere tidspunkt end den 1. oktober 2027, som Udbetaling Danmark fastslår.

Vi vurderer også, at du har en samlet anciennitet på 43,251 år, da du skal tildeles yderligere anciennitet i 1985.

Hvad er afgørende for resultatet

Udbetaling Danmark har udarbejdet en anciennitetsopgørelse, hvoraf det fremgår, at din anciennitet er opgjort til 42,876 år. Udbetaling Danmark har i sin afgørelse fastslået, at du kan overgå til tidlig pension den 1. oktober 2027.

Din anciennitetsopgørelse viser, at du har optjent mindre end 1 års anciennitet i disse år:

 

År

Anciennitet

1977

0,274 år

1983

0,500 år

1984

0,251 år

1985

0,125 år

2022

0,726 år

 

Vi bemærker, at vi kun behandler de år, hvor du har mindre end 1 års anciennitet.

Din anciennitetsopgørelse viser, at du i 1977 har optjent en anciennitet som lønmodtager på baggrund af ATP-bidrag på 0,292 år. I året er din anciennitet reduceret til 0,274 år.

Det fremgår af Udbetaling Danmarks tidligere afgørelse af 3. august 2023, at der i det år, hvor du fylder 16 år, højst kan optjenes en samlet anciennitet svarende til den andel af året, der ligger efter din fødselsdag. Da du har fødselsdag den 23. september 1977 svarer det til 0,274 år (100 dage / 365 dage = 0,274 år. Du kan derfor ikke tildeles yderligere anciennitet i 1977.

Det fremgår af sagens oplysninger, at du den 29. august 2023 har indsendt dokumentation for din indkomst fra Rigsarkivet for årene 1983 og 1984. I årene er du tildelt henholdsvis 0,500 års og 0,251 års anciennitet på baggrund af ATP-bidrag.

Dine indkomstoplysninger fra Rigsarkivet for 1983 og 1984 er ikke tilstrækkelig dokumentation til, at der kan beregnes yderligere anciennitet i årene. Det skyldes, at indkomstoplysninger ikke er tilstrækkelige til at dokumentere eller sandsynliggøre, at der er fejl i ATP-indbetalingerne i årene, eftersom dokumentationen ikke indeholder oplysninger om timeløn eller arbejdstimer.

Det fremgår af din Skattauppgero 1985, at du har haft en lønindkomst på 12.463 kr. på Færøerne i 1985.

Vi lægger vægt på, at du ikke er tildelt anciennitet på baggrund af ATP-bidrag i året. Årsindkomsten er derfor tilstrækkelig dokumentation til, at Udbetaling Danmark kan beregne din arbejdstid pr. måned.

Vi lægger også vægt på Udbetaling Danmarks oplysninger om, at ancienniteten skal beregnes i perioden fra den 23. september 1985 til den 31. december 1985 på baggrund af oplysninger i folkeregisteret.

Udbetaling Danmark fordeler din indkomst på 12.463 kr. i perioden fra den 23. september 1985 til den 31. december 1985. Udbetaling Danmark anvender omregningssatsen på 65,15 kr., da det ikke fremgår af din dokumentation, hvor mange timer du har arbejdet i perioden. Udbetaling Danmarks beregning af din arbejdstid viser, at du har arbejdet mellem 16 timer og 61 timer pr. måned i perioden.

Du skal have arbejdet mindst 43 timer pr. måned for at blive tildelt 1/2 måneds anciennitet pr. måned. Udbetaling Danmark har derfor tildelt dig 1/2 måneds anciennitet for oktober, november og december svarende til 0,125 år (3 måneder * 1/12 * 1/2 = 0,125 år).

Det fremgår derudover af sagens oplysninger, at du har indsendt din årsopgørelse fra 1985. Derudover har du den 29. august 2023 indsendt indkomstoplysninger fra Rigsarkivet for 1985.

Vi lægger vægt på, at både din årsopgørelse for 1985 og oplysningerne om din indkomst fra Rigsarkivet viser, at du har haft en indkomst på 38.241 kr. Det fremgår ikke af årsopgørelsen, at der er tale om en lønindkomst, men det fremgår af oplysningerne fra Rigsarkivet, at der er tale om en erhvervsindkomst. Indkomstoplysningerne er derfor tilstrækkelige til, at vi kan beregne din arbejdstid pr. måned.

Vi lægger også vægt på oplysningerne om, at du er flyttet til Færøerne den 23. september 1985, og at det fremgår af din årsopgørelse for 1985, at den gælder for 266 skattepligtige dage. Din anciennitet skal derfor beregnes i perioden fra 1. januar 1985 til den 22. september 1985.

Vi fordeler derfor din indkomst på 38.241 kr. i perioden fra den 1. januar 1985 til den 22. september 1985. Vi anvender omregningssatsen på 65,15 kr., da det ikke fremgår af din dokumentation, hvor mange timer du har arbejdet i perioden. Omregningssatsen er den gennemsnitlige timeløn for mænd i 1985. Vores beregning af din arbejdstid viser, at du har arbejdet mellem 50 timer og 76 timer pr. måned i perioden.

Du skal have arbejdet mindst 43 timer pr. måned for at blive tildelt 1/2 måneds anciennitet pr. måned. Vi tildeler dig derfor 1/2 måneds anciennitet fra januar til september 1985 på 0,375 år (9 måneder * 1/12 * 1/2 = 0,375 år). Du skal derfor tildeles yderligere 0,375 års anciennitet i 1985 på baggrund af din dokumentation for din indkomst. Din samlede anciennitet opgøres herefter til 43,251 år. Du har derfor ret til tidlig pension i 2 år.

Det fremgår af din anciennitetsopgørelse, at du er tildelt 0,726 års anciennitet for selvstændig virksomhed i 2022.

Udbetaling Danmark fastslår i sin afgørelse af 3. august 2023, at du maksimalt kan optjene 0,726 års anciennitet i 2022, fordi din optjeningsperiode slutter den 22. september 2022. Udbetaling Danmark uddyber, at i det år, hvor du fylder 61 år, kan der højst optjenes en samlet anciennitet svarende til den andel af året, der ligger forud for din fødselsdag.

I det sidste år af din optjeningsperiode kan du maksimalt tildeles anciennitet svarende til antallet af dage indtil din fødselsdag sat i forhold til antallet af dage i året (265 dage / 365 dage = 0,726 år). Du kan derfor ikke tildeles yderligere anciennitet i det sidste år.

Vi er opmærksomme på dine oplysninger om, at du ikke kan gennemskue, om fordelingen af dit virksomhedsoverskud er regnet rigtigt ud. Du fremhæver, at du skulle kunne overføre anciennitet for selvstændig virksomhed 20 gange, men at Udbetaling Danmark kun har overført overskud 10 gange.

Dine oplysninger kan ikke føre til et andet resultat, eftersom det kun er muligt at overføre et overskud til et år, hvor du har haft selvstændig virksomhed, og hvor du ikke har fuld anciennitet. De eneste år, hvor du har anciennitet mindre end 1 år er 1977, 1983, 1984, 1985 og 2022. I årene 1977, 1983, 1984 og 1985 har du ikke haft selvstændig virksomhed, og det er derfor ikke muligt at overføre anciennitet til de år. I 2022 har du haft selvstændig virksomhed, men da du ikke kan tildeles mere anciennitet end 0,726 år, så kan dit overskud heller ikke flyttes til det år.

Om reglerne

En borger, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til den 31. december 1964, kan modtage tidlig pension i 1 år ved 42 års anciennitet, 2 år ved 43 års anciennitet og 3 år ved 44 års anciennitet.

Der optjenes anciennitet fra det tidpunkt, borger fylder 16 år og frem til, at borger har 6 år til folkepensionsalderen. Optjeningsperioden indebærer, at borgere, der ikke når at opfylde anciennitetskravet på arbejdsmarkedet 6 år før folkepensionsalderen, ikke kan optjene anciennitet i de efterfølgende år på arbejdsmarkedet.

I det år, hvor borger fylder 16 år, og i det år, hvor der er 6 år til borgers pensionsalder, kan der højst optjenes anciennitet for den del af året, hvor borger har den pågældende alder. Borger kan i det første og sidste år af sin optjeningsperiode maksimalt optjene anciennitet svarende til antallet af dage i optjeningsperioden sat i forhold til antallet af dage i året.

Til brug for beregningen af anciennitet i det enkelte kalenderår anvendes den årlige bidragssats for månedslønnede, som borgerens ATP-bidrag indbetales på baggrund af.

I det omfang borger kan dokumentere, at dataoplysninger fra offentlige systemer og registre, der er anvendt til brug for beregning af anciennitet, er fejlbehæftede, lægges de dokumenterede oplysninger til grund ved beregning af anciennitet. Dokumentationen skal dække hele den periode, der ønskes korrigeret, og indeholde de nødvendige oplysninger til brug for beregning af anciennitet.

Det stilles krav til borger om dokumentation for tilknytningen, når de offentlige systemer og registre ikke viser indbetalinger af ATP-bidrag. Dokumentation i form af ansættelses- og opsigelsesbrev, lønsedler, dagpengekort eller kontoudtog samt supplerende dokumentation fra fx skatteoplysninger vil kunne understøtte anden fremlagt dokumentation og sandsynliggøre borgers oplysninger om anciennitet på arbejdsmarkedet.

Borgers anciennitet opgøres på baggrund af hvor mange timer, borger har arbejdet. Det følger af Ankestyrelsens praksis, at det må bero på en konkret vurdering, om borger med sin dokumentation har sandsynliggjort sin arbejdstid eller timeløn. Det er fx tilfældet, hvis borger har indsendt en arbejdsgivererklæring og henvisning til statistik for timeløn i branchen i perioden.

Hvis borger ikke har sandsynliggjort sin arbejdstid eller timeløn men har indsendt dokumentation for sin løn for perioden, omregnes lønnen til timer ved at anvende omregningssatserne i bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Tillægspension § 2, stk. 8, for det år, hvor arbejdet er udført.

Der tildeles anciennitet for selvstændig virksomhed på baggrund af virksomhedens årlige nettooverskud. Hvis nettooverskuddet i virksomheden overstiger den maksimale dagpengesats for det pågældende år, optjenes der ret til 1 års anciennitet. Er nettooverskuddet lavere end den maksimale årlige dagpengesats, optjenes ancienniteten forholdsmæssigt som en andel af nettooverskuddet sat i forhold til dagpengesatsen.

Det er muligt at flytte en andel af et nettooverskud, som overstiger årets maksimale dagpengesats fra et år til et andet. Der kan højst flyttes op til 0,250 års anciennitet fra hvert enkelt år med et nettooverskud, der overstiger den maksimale dagpengesats. Der vil i alt højst kunne flyttes nettooverskud svarende til samlet 5 års anciennitet i optjeningsperioden.

Dokumentation for selvstændig virksomhed kan bestå af årsopgørelser, revisorgodkendte regnskaber eller lignende.

Efter forvaltningsloven skal en afgørelse være ledsaget af en begrundelse, når den meddeles skriftligt. Begrundelsen skal indeholde en henvisning til de regler, sagen er afgjort efter.

Bemærkninger til Udbetaling Danmark

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark i afgørelsen ikke henviste til de konkrete retsregler. Udbetaling Danmark har kun henvist til lov om social pension §§ 26 h-q og bekendtgørelse om optjening, beregning og dokumentation af anciennitet §§ 1-64. Udbetaling Danmarks henvisning til retsreglerne er derfor ikke tilstrækkelig præcis til, at det er tydeligt hvilke konkrete regler, afgørelsen er baseret på. 

Ud fra en konkret vurdering finder vi ikke, at det kan medføre, at afgørelsen ikke gælder.

Vi lægger vægt på, at vi er enige i afgørelsens resultat, og at vi i vores afgørelse har henvist til de relevante retsregler.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

Sag nr. 3, j.nr. 23-75901

Du har klaget over Udbetaling Danmarks afgørelse om tidlig pension. Udbetaling Danmark afgjorde sagen den 25. august 2023.

Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

Du har ikke ret til tidlig pension i mere end 2 år.

Det betyder, at vi stadfæster Udbetaling Danmarks afgørelse, og at afgørelsen ikke ændres.

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark ikke har henvist til de konkrete retsregler. Det fører dog ikke til et andet resultat.

Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.

På de næste sider kan du læse mere om afgørelsen.

Begrundelse for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen vurderer, at du ikke har ret til tidlig pension i mere end 2 år.

Vi vurderer også, at du ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort yderligere anciennitet end den, der fremgår af din anciennitetsopgørelse på 43,680 år.

Hvad er afgørende for resultatet

Udbetaling Danmark har udarbejdet en anciennitetsopgørelse, hvoraf det fremgår, at din anciennitet er opgjort til 43,680 år. Udbetaling Danmark har i sin afgørelse fastslået, at du kan overgå til tidlig pension den 1. juli 2027.

Din anciennitetsopgørelse viser, at du har optjent mindre end 1 års anciennitet i disse år:

 

År

Anciennitet

1978

0 år

1979

0,333 år

1980

0,865 år

2023

0,482 år

 

Vi bemærker, at vi kun behandler de år, hvor du har mindre end 1 års anciennitet.

Det fremgår af sagens oplysninger, at du ikke har indsendt dokumentation for beskæftigelse i 1978, hvorfor du ikke kan tildeles anciennitet i det år.

I 1979 har du indsendt oplysningsseddel fra Svendborg Menighedsråd på 350 kr. og en oplysningsseddel fra KFUM soldatermission for perioden fra den 10. marts 1979 til den 31. december 1979 på 17.624 kr.

Vi lægger vægt på, at du allerede er tildelt 0,333 års anciennitet på baggrund af ATP-indbetalinger fra KFUM’s soldatermission. Oplysningssedlerne er derfor ikke tilstrækkelig dokumentation til, at der kan beregnes yderligere anciennitet i året. Det skyldes, at indkomstoplysninger ikke er tilstrækkeligt til at dokumentere eller sandsynliggøre, at der er fejl i ATP-indbetalingerne i året, eftersom dokumentationen ikke indeholder oplysninger om timeløn eller arbejdstimer.

For at dokumentere, at der er sket en fejl i indbetaling af ATP, skal indkomstoplysningerne suppleres af anden dokumentation, og dokumentation skal indeholde oplysninger om arbejdstimer. Dokumentation kan fx bestå af lønsedler, en ansættelseskontrakt eller udtalelse fra arbejdsgiver, som bekræfter din arbejdstid.

Vi lægger også vægt på, at du ikke er tildelt anciennitet på baggrund af ATP-bidrag fra Svendborg Menighedsråd. Indkomsten på 350 kr. er dog ikke tilstrækkelig til, at du kan tildeles yderligere anciennitet på baggrund af den.

I 1980 har du indsendt en oplysningsseddel for perioden fra den 1. januar 1980 til den 30. juni 1980 på 8.597 kr. og en oplysningsseddel fra x for perioden fra den 14. juni 1980 til den 31. december 1980 på 9.823 kr.

Vi lægger vægt på, at du allerede er tildelt 0,865 års anciennitet på baggrund af ATP-indbetalinger fra KFUM’s soldatermission og en ukendt virksomhed. Det kan ikke udelukkes, at du allerede har fået anciennitet for din beskæftigelse hos x, da du er tildelt anciennitet på baggrund af ATP-bidrag fra en ukendt virksomhed.

Oplysningssedlerne er derfor ikke tilstrækkelig dokumentation til, at der kan beregnes yderligere anciennitet i året. Det skyldes, at indkomstoplysninger ikke er tilstrækkeligt til at dokumentere eller sandsynliggøre, at der er fejl i ATP-indbetalingerne i året, eftersom dokumentationen ikke indeholder oplysninger om timeløn eller arbejdstimer.

For at dokumentere, at der er sket en fejl i indbetaling af ATP, skal indkomstoplysningerne suppleres af anden dokumentation, og dokumentation skal indeholde oplysninger om arbejdstimer. Dokumentation kan fx bestå af lønsedler, en ansættelseskontrakt eller udtalelse fra arbejdsgiver, som bekræfter din arbejdstid.

Din anciennitetsopgørelse viser, at du i 2023 har optjent anciennitet som lønmodtager på baggrund af ATP-bidrag på 0,482 år.

Udbetaling Danmark fastslår i sin afgørelse af 25. august 2023, at du maksimalt kan optjene 0,482 års anciennitet i 2023, fordi din optjeningsperiode slutter den 25. juni 2023. Udbetaling Danmark uddyber, at i det år, hvor du fylder 61 år, kan der højst optjenes en samlet anciennitet svarende til den andel af året, der ligger forud for din fødselsdag (176 dage / 365 dage = 0,482 år).

I det sidste år af din optjeningsperiode kan du maksimalt tildeles anciennitet svarende til antallet af dage ind til din fødselsdag sat i forhold til antallet af dage i året (176 dage / 365 dage = 0,482 år). Du kan derfor ikke tildeles yderligere anciennitet i det sidste år.

Vi er opmærksomme på dine oplysninger om, at har arbejdet på KFUM Soldaterhjem fra den 10. marts 1979 til den 31. december 1979, og du minimum i 2. halvår af 1979 har arbejdet 20 timer om ugen. Derudover oplyser du, at du fra 1. januar 1980 til 30. juni 1980 også har arbejdet på KFUM soldaterhjem i minimum 20 timer om ugen. Du oplyser også, at du har arbejdet for x fra den 14. juni 1980 til den 31. december 1980.

Oplysningerne kan ikke føre til et andet resultat, da egne oplysninger om arbejdstid og beskæftigelse ikke er tilstrækkelig til at dokumentere beskæftigelsen. Egne oplysninger kan supplere anden dokumentation, men de kan ikke stå alene.

Om reglerne

En borger, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til den 31. december 1964, kan modtage tidlig pension i 1 år ved 42 års anciennitet, 2 år ved 43 års anciennitet og 3 år ved 44 års anciennitet.

Der optjenes anciennitet fra det tidpunkt, borger fylder 16 år og frem til, at borger har 6 år til folkepensionsalderen. Optjeningsperioden indebærer, at borgere, der ikke når at opfylde anciennitetskravet på arbejdsmarkedet 6 år før folkepensionsalderen, ikke kan optjene anciennitet i de efterfølgende år på arbejdsmarkedet.

I det år, hvor borger fylder 16 år, og i det år, hvor der er 6 år til borgers pensionsalder, kan der højst optjenes anciennitet for den del af året, hvor borger har den pågældende alder. Borger kan i det første og sidste år af sin optjeningsperiode maksimalt optjene anciennitet svarende til antallet af dage i optjeningsperioden sat i forhold til antallet af dage i året.

Til brug for beregningen af anciennitet i det enkelte kalenderår anvendes den årlige bidragssats for månedslønnede, som borgerens ATP-bidrag indbetales på baggrund af.

I det omfang borger kan dokumentere, at dataoplysninger fra offentlige systemer og registre, der er anvendt til brug for beregning af anciennitet, er fejlbehæftede, lægges de dokumenterede oplysninger til grund ved beregning af anciennitet. Dokumentationen skal dække hele den periode, der ønskes korrigeret, og indeholde de nødvendige oplysninger til brug for beregning af anciennitet.

Det stilles krav til borger om dokumentation for tilknytningen, når de offentlige systemer og registre ikke viser indbetalinger af ATP-bidrag. Dokumentation i form af ansættelses- og opsigelsesbrev, lønsedler, dagpengekort eller kontoudtog samt supplerende dokumentation fra fx skatteoplysninger vil kunne understøtte anden fremlagt dokumentation og sandsynliggøre borgers oplysninger om anciennitet på arbejdsmarkedet.

Borgers anciennitet opgøres på baggrund af hvor mange timer, borger har arbejdet. Det følger af Ankestyrelsens praksis, at det må bero på en konkret vurdering, om borger med sin dokumentation har sandsynliggjort sin arbejdstid eller timeløn. Det er fx tilfældet, hvis borger har indsendt en arbejdsgivererklæring og henvisning til statistik for timeløn i branchen i perioden.

Hvis borger ikke har sandsynliggjort sin arbejdstid eller timeløn men har indsendt dokumentation for sin løn for perioden, omregnes lønnen til timer ved at anvende omregningssatserne i bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Tillægspension § 2, stk. 8, for det år, hvor arbejdet er udført.

Efter forvaltningsloven skal en afgørelse være ledsaget af en begrundelse, når den meddeles skriftligt. Begrundelsen skal indeholde en henvisning til de regler, sagen er afgjort efter.

Bemærkninger til Udbetaling Danmark

Vi kritiserer, at Udbetaling Danmark i afgørelsen ikke henviste til de relevante retsregler. Udbetaling Danmark har kun henvist til lov om social pension §§ 26 h-q og bekendtgørelse om optjening, beregning og dokumentation af anciennitet §§ 1-64, herunder § 5. Udbetaling Danmarks henvisning til retsreglerne er derfor ikke tilstrækkelig præcis til, at det er tydeligt hvilke konkrete regler, afgørelsen er baseret på. 

Ud fra en konkret vurdering finder vi ikke, at det kan medføre, at afgørelsen ikke gælder.

Vi lægger vægt på, at vi er enige i afgørelsens resultat, og at vi i vores afgørelse har henvist til de relevante retsregler.

Mødebehandling

Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.

Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde på

www.ast.dk

.

Metadata

Retsområder

Lov om social pension

Nøgleord

maksimal anciennitet pr. kalenderåranciennitet i første og sidste optjeningsår

Paragraffer

§ 26

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse P-4-98

Udgivet: 2013-07-11

Der var ret til omregning af varmetillæg, uanset at der i beregningsgrundlaget ikke forelå varmeregnskaber for 3 år, men kun for 2 år, idet betingelserne om en afvigelse på 10% eller mere fra beregningsgrundlaget var opfyldt. Det var således ikke en ...

Ankestyrelsens principafgørelse P-47-96

Udgivet: 2013-07-11

En kvinde henvendte sig i maj 1996 til kommunen, idet hun var blevet bekendt med, at der var krav på udbetaling af efterlevelsespension ved en pensionists død, hvis den efterlevende ægtefælle også var pensionist. Hun havde ikke fået udbetalt efterlev...

Ankestyrelsens principmeddelelse 32-23 om tidlig pension – maksimal anciennitet pr. kalenderår – anciennitet i første og sidste optjeningsår

Udgivet: 2023-12-16

Principmeddelelsen fastslår Ret til tidlig pension afhænger af, hvor meget anciennitet borger har haft på arbejdsmarkedet, fra borger fylder 16 år og frem til 6 år eller 7 år før, borger kan overgå til folkepension. Borgere, som er født før 1965, har...