Ankestyrelsens principmeddelelse 30-20
Beskrivelse
Reglerne om særlig støtte til lejebolig, ejerbolig eller andelsbolig er fastsat i bekendtgørelsen om særlig støtte. Der er ikke i bekendtgørelsen om særlig støtte hjemmel til at udelade udgiften til lån, rente og bidrag til ejer- og andelsbolig i ber...
Journalnummer
20-3099-8
Indhold
Afgørelse
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at du i perioden fra den 1. april 2019 til den 30. juni 2019 ikke har ret til yderligere særlig støtte.
Vi vurderer også, at 6.529,88 kr. af den månedlige særlige støtte for perioden er tilbagebetalingspligtig.
Vi vurderer videre, at du har ret til yderligere i særlig støtte i perioden fra den 1. juli 2019.
Vi vurderer endelig, at den særlige støtte, som fra den 1. juli 2019 udgør 2.306,88 kr. pr. måned, er tilbagebetalingspligtig.
Den beregnede støtte
Sådan vurderer vi sagen
Vi vurderer, at den særlig støtte, der i dit tilfælde maksimalt ville kunne beregnes for perioden fra den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019, udgør (11.627,62 kr. minus 2.900 kr.) = 8.727,62 kr. pr. måned.
Vi vurderer også, at den særlige støtte, der i dit tilfælde maksimalt ville kunne beregnes med virkning fra den 1. juli 2019, udgør (11.229,62 kr. minus 2.900 kr.) = 8.329,62 kr.
Vi vurderer således, at der ikke er hjemmel til at undtage udgifter til afdrag og renter på lån vedrørende ejerboligen i beregningen af nettoboligudgiften.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt på, at du ansøger om særlig støtte den 28. april 2019.
Vi lægger vægt på, at kommunen har beregnet de samlede nettoboligudgifter til at udgøre 11.627,62 kr. pr. måned for april, maj og juni måned 2019.
Vi lægger i den forbindelse vægt på, at du bor i ejerbolig, og kommunen har beregnet din udgift til lån efter fradrag af skatteværdi af renter og bidrag til at udgøre 6.529,88 kr. pr. måned.
Vi lægger videre vægt på, at kommunen har beregnet de samlede nettoboligudgifter til at udgøre 11.229,62 kr. med virkning fra den 1. juli 2019.
Vi lægger i den forbindelse vægt på, at kommunen har beregnet din udgift til lån efter fradrag af skatteværdi af renter og bidrag til at udgøre 6.611,65 kr.
Vi lægger også vægt på, at du på ansøgningstidspunktet har forsørgelsespligt over for to hjemmeboende børn og et udeboende barn under 18 år.
Det betyder, at dit grænsebeløb i 2019 udgør 2.900 kr. pr. måned.
Om reglerne
Efter reglerne kan der ydes særlig støtte til personer, der har været ude for ændringer i deres forhold, og som er særlig vanskeligt stillet grundet høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde.
Der kan som udgangspunkt ydes særlig støtte til høje boligudgifter, når nettoboligudgiften overstiger det fastsatte grænsebeløb, der i 2019 udgør 4.400 kr. pr. måned for personer, der har forsørgelsespligt over for et hjemmeboende barn under 18 år.
For personer, der har forsørgelsespligt over for mere end et barn, nedsættes grænsebeløbet med 850 kr. pr. måned pr. hjemmeboende barn og 650 kr. pr. udeboende barn ud over det første barn.
Grænsebeløbet er udtryk for de udgifter, som pågældende selv antages at kunne afholde til bolig, set i forhold til udgiften til forsørgelse af børn.
Opgørelsen af nettoboligudgiften sker for lejere og ejere, herunder såvel ejere af ejerboliger som andelsboliger, efter bekendtgørelsens § 4.
Efter bekendtgørelsen om særlig støtte indgår udgifter til vand, varme, gas, el og andre løbende udgifter, som er knyttet til boligen, ved beregningen af nettoboligudgiften.
Til nettoboligudgiften medregnes for lejere huslejeudgiften efter fradrag af tilskud efter boliglovgivningen og for ejere ejendomsværdibeskatningen, udgifter i forbindelse med lån, der vedrører boligen, fratrukket værdien af skattefradraget og fradrag af eventuelle tilskud og lån efter boliglovgivningen.
Det er således Ankestyrelsens opfattelse, at der ikke i bekendtgørelsens bestemmelse om beregningen af nettoboligudgiften er hjemmel til at undtage udgifter til afdrag og renter i forbindelse med lån til ejer- og andelsboliger.
Vi bemærker, at vi i den forbindelse har rettet henvendelse til Styrelsen for Arbejdsmarked og rekruttering, som har oplyst at have samme opfattelse af retsstillingen.
. . .
…
Tilbagebetalingspligt
Sådan vurderer vi sagen
Vi vurderer, at 6.529,88 kr. af den særlige støtte, som du modtager i perioden fra den 1. april 2019 til og med den 30. juni 2019, er tilbagebetalingspligtig.
Vi vurderer også, at den særlige støtte, som du modtager fra den 1. juli 2019, er tilbagebetalingspligtig.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt på, at du modtager særlig støtte til din ejerbolig.
Vi lægger også vægt på, at kommunen har beregnet den udgift til lån efter fradrag af skatteværdi af renter og bidrag, som indgår i nettoboligudgiften, til at udgøre 6.529,88 kr. i perioden fra april til juni 2019.
Vi lægger videre vægt på, at du i perioden april til og med juni 2019 modtager særlig støtte med 8.727,62 kr.
Vi lægger også vægt på, at kommunen har beregnet den udgift til lån efter fradrag af skatteværdi af renter og bidrag, som indgår i nettoboligudgiften, til at udgøre 6.611,65 kr. i perioden fra den 1. juli 2019.
Vi lægger vægt på, at du fra den 1. juli 2019 modtager 2.306,88 kr. i særlig støtte.
Om reglerne
Særlig støtte til personer, der har ejerbolig eller andelsbolig, er tilbagebetalingspligtig i det omfang, den særlige støtte er udbetalt til dækning af udgifter i forbindelse med lån.
Hvis de månedlige nettoudgifter i forbindelse med lån overstiger den særlige støtte, er den særlige støtte fuldt ud tilbagebetalingspligtig.
Overstiger den særlige støtte de månedlige nettoudgifter, er det kun et beløb svarende til disse udgifter, der er tilbagebetalingspligtigt.
Nettoudgifterne i forbindelse med lån opgøres som afdrag, renter og bidrag fratrukket værdien af skattefradraget for renter og bidrag.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2014-03-04
Økonomisk hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter efter aktivloven § 81 kan ydes i særlige tilfælde efter en konkret vurdering. I vurderingen indgår en række elementer, herunder borgerens rådighedsbeløb, om der er ændringer i borgerens forhold, ...
Udgivet: 2015-12-22
Det er en betingelse for bevilling af fleksjob på hidtidig arbejdsplads (fastholdelsesfleksjob), at personen forinden har været ansat på arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vilkår. Den pågældende...
Udgivet: 2015-07-01
Sygedagpengeudbetalingen ophører helt den dag, hvor lønmodtageren eller den selvstændige erhvervsdrivende er helt arbejdsdygtig, og delvist den dag, hvor pågældende er delvist arbejdsdygtig. Udbetalingen kan ifølge sygedagpengelovens § 7, stk. 5, 2. ...