Ankestyrelsens principafgørelse 59-14

GældendeÅr: 2014Udgivet: 2014-09-27

Beskrivelse

Der gælder ikke et egentligt optjeningsprincip for retten til ferie efter aktivlovens § 13, stk. 11. Hvis en uddannelses- eller kontanthjælpsmodtager på tidspunktet for ansøgningen om ferie med bevarelse af hjælpen ikke har modtaget uddannelses- elle...

Journalnummer

2013-4023-18851

Indhold

Afgørelse

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at du ikke opfylder betingelserne i aktivlovens § 13,

stk. 11 (tidligere stk. 8), for at kunne få kontanthjælp under ferie fra dit løntilskudsjob i perioden 30.

april 2013 til 10. maj 2013.

Vi vurderer i den forbindelse, at der ikke gælder et egentligt optjeningsprincip for retten til ferie efter aktivlovens § 13, stk. 11. En tidligere uddannelses- eller kontanthjælpsmodtager vil derfor ikke efter §

13, stk. 11, kunne få uddannelses- eller kontanthjælp udbetalt under ferie i et ansættelsesforhold,

efter at uddannelses- eller kontanthjælpen er ophørt.

Dette gælder, selvom personen før ansættelsesforholdets begyndelse har modtaget kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder, selvom der er tale om tvungen ferie, selvom personen ikke har ret til løn eller feriepenge under ferien, og selvom personen ikke har haft mulighed for at spare op til feriens afholdelse.

Vi vurderer endelig, at du ikke var afskåret fra at skaffe det nødvendige til din forsørgelse under feriens afholdelse, da der ikke var tale om tvungen ferie. Du kunne således vælge at arbejde og få udbetalt løn. Du opfyldte derfor ikke betingelsen i aktivlovens § 11, stk. 2, nr. 2, for at kunne få kontanthjælp under ferien.

Vi har lagt vægt på, at din kontanthjælp ophørte, da du begyndte i dit løntilskudsjob den 7. januar 2013.

Vi har også lagt vægt på, at den virksomhed, du var ansat i, ikke holdt lukket i perioden 30. april 2013 til 10. maj 2013, hvor du ønskede at holde ferie.

Efter aktivlovens § 11, stk. 2, kan en person, der har været ude for ændringer i sine forhold (en såkaldt social begivenhed), der bevirker, at personen ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin forsørgelse og hvis forsørgelsesbehov ikke er dækket gennem andre ydelser, være berettiget til uddannelses- eller kontanthjælp.

Ifølge Ankestyrelsens principafgørelse O-4-96 kan afholdelse af tvungen ferie i et ansættelsesforhold være en social begivenhed.

Efter aktivloven § 13, stk. 11, har en person, der har modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder, under visse nærmere betingelser ret til op til 5 ugers ferie, hvor personen kan modtage uddannelses- eller kontanthjælp.

Det fremgår af lovforarbejderne til denne bestemmelse, at den enkelte ikke optjener ret til ferie, men har ret til ikke at skulle stå til rådighed under de 5 ugers ferie. En tidligere kontanthjælpsmodtager vil derfor ikke efterfølgende kunne få kontanthjælp udbetalt under ferie i ansættelsesforhold efter kontanthjælpsforløbet.

Sagsoplysninger

  • Du har oplyst, at du over et års tid har fået supplerende kontanthjælp, og at du har arbejdet mere i april, da du kæmper for at komme ud af kontanthjælpssystemet, men så bare bliver straffet. Det er din opfattelse, at det kan betale sig at få fuld kontanthjælp i stedet for at arbejde.
  • Vi henviser til begrundelsen for afgørelsen.
  • Du har oplyst, at du havde modtaget kontanthjælp i 12 måneder, før du begyndte i løntilskudsjobbet. Du mener derfor, at du har optjent ret til at få kontanthjælp under ferien.
  • Vi henviser til begrundelsen for afgørelsen.

Information

  • Vi har afgjort sagen på grundlag af:
  • • De oplysninger der forelå, da kommunen traf afgørelse i sagen
  • • Kommunens afgørelse af 21. juni 2013
  • • Klagen af 21. juni 2013 til Beskæftigelsesankenævnet, nu Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
  • • Kommunens genvurdering af 25. juni 2013
  • Sag nr. 2
  • Resultatet er:
  • Du har ikke ret til kontanthjælp under din ferie i perioden 30. april 2013 til 10. maj 2013.
  • Det betyder, at vi er enige i kommunens afgørelse, som vi stadfæster.
  • Der var enighed på mødet.
  • Vi har afgjort sagen på grundlag af:
  • • De oplysninger der forelå, da kommunen traf afgørelse i sagen
  • • Kommunens afgørelse af 19. februar 2013
  • • Klagen af 18. marts 2013 til Beskæftigelsesankenævnet, nu Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
  • • Kommunens genvurdering af 21. marts 2013

Metadata

Retsområder

Aktivloven

Nøgleord

KontanthjælpOptjeningsprincipFerie

Paragraffer

§ 13§ 11§ 1

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principmeddelelse 92-19

Udgivet: 2019-12-14

En borger, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse, har pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder, herunder til at deltage i tilbud og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger og til at møde til samtaler i jobcent...

Ankestyrelsens principafgørelse A-44-05

Udgivet: 2013-07-10

En person, der ikke ønskede at medvirke til at fremskaffe lægelig dokumentation for eventuelt ikke at kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet, skulle tage imod et rimeligt åbent tilbud fra kommunen til nærmere udredning og afklaring med henblik på...

Ankestyrelsens principafgørelse N-5-04

Udgivet: 2013-07-11

Ved en landmands ansættelse i fleksjob i egen selvstændige virksomhed skulle løntilskuddet beregnes ud fra den mindste overenskomstmæssige løn for en nyansat uddannet landmand uden andre faglige kvalifikationer inden for ansættelsesområdet. Nyansatte...