Ankestyrelsens principmeddelelse 43-22 om merudgifter - tabt arbejdsfortjeneste - personkreds - behandlingsmuligheder - medicin - støttetiltag - flere lidelser - diagnose
Beskrivelse
Principmeddelelsen fastslår Retten til dækning af merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste er betinget af, at barnet har en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk og langvarig lidelse. Medicinsk behandli...
Journalnummer
21-12583
Indhold
Afgørelse
Sag nr. 1, j.nr. 21-12583 og 21-12584
Du har klaget over kommunens afgørelse om afslag på dækning af merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste. Kommunen afgjorde sagen den 16. februar 2021.
Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
Kommunen skal behandle din sag igen.
Kommunen skal behandle din sag igen og afgøre sagen på ny. Du skal være opmærksom på, at en ny behandling godt kan føre til det samme resultat i din sag.
Kommunen skal, inden den afgør sagen på ny, behandle sagen efter de retningslinjer, vi har angivet i begrundelsen.
Kommunen kontakter dig.
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at kommunen ikke på det foreliggende grundlag og med den givne begrundelse kunne træffe afgørelse om afslag på dækning af nødvendige merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste.
Vi vurderer også, at sagen ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at vi kan afgøre, om der er udsigt til, at medicinsk behandling og/eller støttetiltag kan afhjælpe følgerne af barnets funktionsnedsættelse eller lidelse inden for kortere tid.
Vi vurderer dermed, at sagen ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at vi kan afgøre, om barnet har en betydelig nedsat funktionsevne eller indgribende lidelse.
Hvad er afgørende for resultatet
Det fremgår af sagens oplysninger, at barnet lider af ADHD og bidiagnosen anden problem på grund af belastende begivenhed i familie/husstand.
Af sagens lægelige oplysninger fremgår det, at medicin sammen med pædagogiske tiltag kan være med til at reducere barnets kernesymptomer på ADHD.
Kommunen giver afslag på dækning af merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste med den begrundelse, at der er udsigt til, at medicinsk behandling og støttetiltag kan afhjælpe følgerne af barnets ADHD inden for kortere tid.
Vi lægger herefter afgørende vægt på, at kommunen ikke har indhentet fagrelevante oplysninger, om og i hvilket omfang det forventes, at medicinsk behandling og/eller støttetiltag kan afhjælpe følgerne af barnets funktionsnedsættelse eller lidelse samt tidsperspektivet herfor.
Der er i sagen ikke oplysninger af mere faktuel karakter, der understøtter kommunens vurdering af, at der er udsigt til, at medicinsk behandling og støttetiltag kan afhjælpe følgerne af barnets funktionsnedsættelse eller lidelse inden for kortere tid.
Vi lægger dertil også vægt på, at sagen i øvrigt ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om, hvordan barnet er påvirket af sin funktionsnedsættelse eller lidelse i barnets daglige tilværelse.
Vi finder derfor, at vi på det foreliggende grundlag ikke kan afgøre, om barnet har en betydelig nedsat funktionsevne eller indgribende lidelse.
Vi er opmærksomme på din partsrepræsentants oplysninger om, at der ikke kan gives afslag på dækning af merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste med den begrundelse, at barnet er tilbudt medicinsk behandling. Der henvises til, at barnet faktuelt ikke er i medicinsk behandling, og at den konkrete virkning ikke kendes.
Din partsrepræsentant oplyser også, at kommunen ikke ses at have indhentet oplysninger om eventuelle alternativer til medicinsk behandling.
Din partsrepræsentant oplyser videre, at det er en almindelig ret for forældre til ikke at indgå i en potent medicinsk behandling.
Det bemærkes hertil, at det kan have betydning for forældres ret til at modtage dækning af merudgifter og af tabt arbejdsfortjeneste, hvis der er udsigt til, at medicinsk behandling og/eller støttetiltag kan afhjælpe følgerne af barnets funktionsnedsættelse eller lidelse inden for kortere tid.
Vi hjemviser derfor sagen til kommunen.
Hvad skal kommunen gøre
Kommunen skal undersøge om barnet har en betydelig nedsat funktionsevne eller indgribende lidelse.
Kommunen skal derfor indhente oplysninger om barnets funktionsniveau og trivsel i skolen, hjemmet og i fritiden.
Vi bemærker hertil, at det er den samlede vurdering af barnets funktionsnedsættelse eller lidelse i forhold til den daglige tilværelse, der er afgørende.
Kommunen skal på den baggrund foretage en konkret vurdering af, om barnet har en betydelig nedsat funktionsevne eller indgribende lidelse.
Kommunen skal i den forbindelse forholde sig til, om der er udsigt til, at medicinsk behandling og/eller støttetiltag kan afhjælpe følgerne af barnets funktionsnedsættelse eller lidelse inden for kortere tid.
Kommunen skal som en del af sagens oplysning indhente en udtalelse fra en læge eller anden relevant fagperson, om og i hvilket omfang det forventes, at medicinsk behandling og/eller støttetiltag kan afhjælpe følgerne af barnets funktionsnedsættelse eller lidelse samt tidsperspektivet herfor.
En lægelig eller en anden relevant fagpersons vurdering af barnets behov for medicinsk behandling og/eller støttetiltag skal ske i overensstemmelse med de til enhver tid gældende medicinske retningslinjer eller fagkyndige anbefalinger på børne- og ungeområdet.
Den lægelige eller anden relevante fagpersons vurdering skal som udgangspunkt vedrøre det tidspunkt, hvor betingelsen om, at barnet har en betydelig nedsat funktionsevne eller indgribende lidelse er opfyldt. Kommunen skal dog også være opmærksom på, om sagen i øvrigt indeholder oplysninger, der giver grundlag for at fravige udgangspunktet.
Kommunen skal sammenholde funktionsnedsættelsen eller lidelsens betydning for barnets daglige tilværelse med den tidsmæssige udstrækning af perioden frem til, hvor effekten af den medicinske behandling og/eller støttetiltag må forventes at indtræde.
Kommunen skal på baggrund af ovenstående foretage en konkret og individuel socialfaglig vurdering af, om medicinsk behandling og/eller støttetiltag kan afhjælpe følgerne af barnets funktionsnedsættelse eller lidelse inden for kortere tid.
Hvis kommunen vurderer, at barnet samlet set ikke har en betydelig nedsat funktionsevne eller indgribende lidelse, eller hvis medicinsk behandling og/eller støttetiltag kan afhjælpe følgerne deraf inden for kortere tid, er du ikke omfattet af den personkreds, der kan have ret til dækning af merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste.
Kommunen skal herefter træffe en ny afgørelse. Hvis kommunen ikke imødekommer din ansøgning helt, skal kommunen beskrive i afgørelsen, hvad der er indgået af hovedhensyn og faktiske oplysninger i vurderingen.
Vi bemærker, at du kan klage over den nye afgørelse efter de almindelige regler. Det betyder, at du kan klage til kommunen inden fire uger efter, du har modtaget den nye afgørelse fra kommunen.
Om reglerne
Det er en betingelse for dækning af nødvendige merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste, at barnet har en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Indgribende betyder, at lidelsen skal være af en sådan karakter, at den har alvorlige følger i den daglige tilværelse. Langvarig lidelse betyder, at lidelsen kan forventes at vare et år eller mere.
Det er den samlede nedsættelse af funktionsevnen, der skal lægges til grund ved vurderingen af, om en forælder er omfattet af personkredsen. Der skal derfor foretages en samlet vurdering af den nedsatte funktionsevne ved et barn med flere lidelser. Det er dog en forudsætning, at den enkelte lidelse, og den deraf følgende nedsættelse af funktionsevnen er varig, langvarig eller kronisk. Vi henviser til principmeddelelse 92-12.
Det er den samlede vurdering af funktionsnedsættelsen i forhold til den daglige tilværelse, der er afgørende. Selv om årsagen til den nedsatte funktionsevne ofte vil være en lægelig diagnosticeret lidelse, er det en konkret vurdering af funktionsnedsættelsen, der er afgørende. I denne vurdering vil bl.a. kunne indgå funktionsnedsættelsens betydning i relation til barnets eller den unges aktivitetsniveau, skole- og uddannelsesforhold, personlige forhold, helbredsforhold m.v. Vi henviser til principmeddelelse 43-15.
Ved vurderingen af, om funktionsnedsættelsen er betydelig, eller om lidelsen er indgribende, kan det i nogle tilfælde være relevant at afklare, om medicinsk behandling og/eller støttetiltag kan have en betydning for følgerne af barnets funktionsnedsættelse eller lidelse i barnets daglige tilværelse.
Hvis der er udsigt til, at medicinsk behandling og/eller støttetiltag inden for kortere tid kan afhjælpe følgerne af barnets funktionsnedsættelse eller lidelse, kan det begrunde, at funktionsnedsættelsen ikke er betydelig, eller at lidelsen ikke er indgribende.
En lægelig eller en anden relevant fagpersons vurdering af barnets behov for medicinsk behandling og/eller støttetiltag skal ske i overensstemmelse med de til enhver tid gældende medicinske retningslinjer eller fagkyndige anbefalinger på børne- og ungeområdet.
Kommunen har i øvrigt ansvaret for, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at der kan træffes afgørelse i sagen.
Metadata
Retsområder
Nøgleord
Paragraffer
Relaterede afgørelser
Udgivet: 2015-02-21
Ved dækning af tabt arbejdsfortjeneste kan der alene ske dækning af forældrenes tab. Det betyder blandt andet, at ydelsen nedsættes med sparede udgifter til f.eks. daginstitution og transport til arbejde. Det betyder også, at ydelsen nedsættes med en...
Udgivet: 2017-09-21
fastslår1 Kommunen skal efter serviceloven dække nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne (handicap). Kommunen skal også dække de nødvendige merudgifter, som forældre, der for...
Udgivet: 2013-07-10
Beregningen af tabt arbejdsfortjeneste til en kvinde, der var uddannet designer, skulle tage udgangspunkt i en hjemmehjælperløn. Ansøgeren havde ikke haft nogen lønindtægt forud for modtagelsen af tabt arbejdsfortjeneste, som beregningen kunne tage u...