Ankestyrelsens principafgørelse D-11-05

GældendeÅr: 2005Udgivet: 2013-07-11

Beskrivelse

Arbejdsgiver var nærmest til at bære risikoen for, at et nyt EDB-system var behæftet med fejl, der medførte, at lønmodtagers sygefravær ikke blev anmeldt senest 4 uger efter 1. fraværsdag. Der forelå derfor ikke særlige forhold, der kunne begrunde di...

Journalnummer

J.nr.: 7000005-05

Indhold

Lovhenvisninger

  • Lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel - lovbekendtgørelse nr. 1047 af 28. oktober 2004 - § 26, stk. 1 og § 26, stk. 3
  • Lov om sygedagpenge - lov nr. 563 af 9. juni 2006 - § 54

Afgørelse

Ankestyrelsen tiltrådte, at der ikke var ret til refusion for perioden forud for anmeldelsen af sygefraværet til kommunen.

Det blev lagt til grund, at årsagen til, at fraværet ikke var blevet anmeldt senest 4 uger efter 1. fraværsdag, var, at arbejdsgiverens EDB-system ikke fungerede korrekt.

Ankestyrelsen fandt ikke, at dette kunne anses for særlige forhold, der talte for dispensation fra fristen i § 18, stk. 2, i bekendtgørelsen om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Ankestyrelsen lagde vægt på, at arbejdsgiveren var nærmest til at bære risikoen for, at EDB-systemet ikke fungerede, som det skulle.

Information

  • En arbejdsgiver havde anskaffet et nyt EDB-system til administration af lønudbetalingen til medarbejderne. Systemet skulle også advisere om sygefravær, således at dagpengelovens regler om anmeldelse af sygefravær på mere end 2 uger kunne overholdes.
  • Det viste sig, at systemet ikke fungerede korrekt. Som følge heraf blev lønmodtagers sygefravær ikke anmeldt til kommunen senest 4 uger efter 1. fraværsdag. Kommunen gav derfor afslag på refusion for perioden forud for anmeldelsen.
  • Det sociale nævn tiltrådte kommunens afgørelse, idet overskridelsen af fristen ikke skyldtes forkert vejledning fra kommunen. Nævnet fandt derfor, at arbejdsgiveren var nærmest til at bære risikoen for fejl ved sit eget lønsystem.
  • I anken henviste arbejdsgiveren til det fejlbehæftede EDB-system og til de betydelige økonomiske konsekvenser heraf. Der måtte derfor foreligge sådanne særlige forhold, at der kunne dispenseres fra den manglende overholdelse af 4-ugers fristen.
  • Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af praksis for dispensation fra fristen for anmeldelse af sygdom, jf. § 18, stk. 4, i bekendtgørelsen om dagpenge ved sygdom eller fødsel.

Metadata

Retsområder

BarselslovenSygedagpengeloven

Nøgleord

RisikoafvejningDagpengeSærlige forholdRefusionTekniske problemerDispensation

Paragraffer

§ 26§ 18§ 54

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse D-19-05

Udgivet: 2013-07-11

Der var ikke ret til sygedagpenge under ophold hos familie i Marokko, idet et sådant ophold ikke opfyldte betingelserne for at blive anset for rekreationsophold i dagpengelovens forstand, da der ikke var noget behandlingsformål eller et professionelt...

Ankestyrelsens principafgørelse D-5-98

Udgivet: 2013-07-11

Ved beregning af dagpenge til en lønmodtager skal der ikke tages hensyn til vederlag for borgerligt ombud. Der var derfor ikke grundlag for at foretage fradrag ved beregning af refusion til arbejdsgiveren. Dagpengeudvalget lagde vægt på, at vederlag ...

Ankestyrelsens principmeddelelse 10-21

Udgivet: 2021-06-03

En sygemeldt lønmodtager, der ikke har ret til sygedagpenge fra sin arbejdsgiver eller arbejdsløshedsdagpenge fra sin arbejdsløshedskasse, har ret til sygedagpenge fra kommunen fra første fraværsdag. Første fraværsdag Ved første fraværsdag forstås de...