Ankestyrelsens principafgørelse A-35-02

GældendeÅr: 2002Udgivet: 2013-07-10

Beskrivelse

Kommunen burde have imødekommet ansøgers ønske om aktivering i det tilbud, som han selv havde fundet hos en privat arbejdsgiver. Dette måtte anses for mindst lige så egnet til at forbedre hans muligheder for at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet, s...

Journalnummer

J.nr.: 2000489-02

Indhold

Lovhenvisninger

  • Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2001 - § 16
  • Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats - lovbekendtgørelse nr. 439 af 29. maj 2008 - § 22, § 27, § 28 og § 29

Afgørelse

Ankestyrelsen fandt, at kommunen burde have imødekommet ansøgers ønske om aktivering hos den private arbejdsgiver.

Ankestyrelsen fandt, at den af ansøger ønskede aktivering måtte anses for mindst lige så egnet til at forbedre ansøgers muligheder for at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet, som det af kommunen tilbudte aktiveringsforløb, idet den private arbejdsgiver havde oplyst, at firmaet efterfølgende påregnede at kunne fastansætte ansøger.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at en kommune i henhold til aktivlovens § 16, stk. 4, ved tilbud om aktivering så vidt muligt skulle give flere tilbud at vælge imellem.

Ankestyrelsen lagde endvidere vægt på, at en borger i henhold til § 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Dette gælder også ved aktivering, jf. pkt. 210 i Socialministeriets vejledning nr. 39 af 5. marts 1998 om lov om aktiv socialpolitik.

Ankestyrelsen ændrede således nævnets afgørelse.

Information

  • Ansøger blev opsagt i juni 2002, og blev af sin læge i erklæring af 28. juni 2002 sygemeldt i 2 - 3 uger på grund af psykiske problemer og rygsmerter. Den 25. juni 2002 meddelte kommunen ansøger, at han fra 1. raskmeldingsdag skulle i aktivering i et kommunalt projekt. Den 12. juli 2002 havde ansøger selv skaffet sig en aktivering/ulønnet praktik hos en privat arbejdsgiver, der påregnede at kunne fastansætte ham pr. 1. oktober 2002. Kommunen fastholdt imidlertid, at han skulle i aktivering i det kommunale projekt.
  • I klagen anførte ansøger bl.a., at det var et skridt i den forkerte retning at holde fast ved aktivering i et kommunalt projekt, når der var mulighed for aktivering hos en privat arbejdsgiver med udsigt til efterfølgende fastansættelse.
  • Under behandlingen af sagen modtog Ankestyrelsen fra klager yderligere bekræftelse fra den private arbejdsgiver på, at ansøger havde været i ulønnet praktik siden 15. juli 2002, og at han forventedes fastansat pr. 1. oktober 2002.
  • Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om aktivering i kommunens aktiveringsprojekt burde fortrænge tilbud om aktivering i privat virksomhed, som ansøger selv havde skaffet.

Metadata

Retsområder

Aktivloven

Nøgleord

KontanthjælpMedindflydelseAktiveringJobtræning

Paragraffer

§ 29§ 27§ 16§ 4§ 22§ 28

Relaterede afgørelser

Ankestyrelsens principafgørelse 37-19

Udgivet: 2019-06-27

Førtidspension kan tilkendes personer, hvis arbejdsevne er varigt nedsat i et sådant omfang, at den pågældende ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, herunder i et fleksjob. Personer i alderen fra 18 til 39 år...

Ankestyrelsens principafgørelse O-119-94

Udgivet: 2013-07-11

Udgifter til forsørgelse af et barn, som ansøgeren - efter forældre myndighedsindehaverens død - havde fået tillagt forældremyndigheden over, skulle ydes efter bistandslovens § 46 c (nu aktivlovens § 84) , i det omfang barnets indtægter, herunder det...

Ankestyrelsens principafgørelse 31-15

Udgivet: 2015-07-01

Hvis en sygedagpengemodtager får bevilget et ressourceforløb, skal udbetalingen af sygedagpenge ophøre, og pågældende får i stedet udbetalt ressourceforløbsydelse. Pågældende kan ikke vælge fortsat at få udbetalt sygedagpenge. Kommunen kan give resso...