Retssikkerhedsloven
2016

49-16

2014-4011-60108

Resume

Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt. Kommunen skal på de enkelte sagsområder offentliggøre frister for, hvor lang tid sagsbehandlingen må tage. Hvis fristen i en konkret sag ikke kan overholdes, skal borgeren have besked. ...

Afgørelse

Afgørelse i din sag om den offentliggjorte sagsbehandlingstid for sager om hjælp til tandbehandling. Som vi meddelte dig ved brev af den 31. marts 2015 har vi besluttet at genoptage behandlingen af din klage over kommunens manglende overholdelse af den offentliggjorte sagsbehandlingstid for sager om hjælp til tandbehandling. Vi meddelte dig ved brev af den 17. november 2014, at vi ikke kunne behandle klagen. Ankestyrelsen har herefter i møde truffet afgørelse i din sag. Resultatet er • Vi kunne ikke behandle din sag den 17. november 2014. • Vi kan behandle sagen nu. • Kommunen har offentliggjort en sagsbehandlingsfrist for behandlingen af denne type sager. Kommunen har overskredet den udmeldte frist ved behandlingen af sagen. Kommunen har givet dig besked om den forventede sagsbehandlingstid, da den offentliggjorte sagsbehandlingstid ikke kunne overholdes. Det betyder, at kommunen har overholdt retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, bortset fra, at fristen for at give dig besked om den forventede sagsbehandlingstid i ét tilfælde er overskredet med 3 dage. Fejlen har ikke betydning for sagens resultat. Der var ikke enighed på mødet. 1 medlem kunne ikke tiltræde afgørelsen. Medlemmet fandt, at det udvander borgerens retssikkerhed, hvis ikke der kan klages over manglende overholdelse af udmeldte sagsbehandlingsfrister, uanset at der ikke er truffet afgørelse i sagen. Vi beklager den lange sagsbehandlingstid, som skyldes principielle overvejelser.

Nøgleord

Offentliggjort sagsbehandlingstidAnkestyrelsens kompetenceFristAfgørelsesbegrebet